maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

Hyena

با نرم‌افزار Hyena ، اکتیودایرکتوری را گرافیکی ببینید



Hyena: System Administration Software
دسترسی سریع و موثر به امکانات مدیریتی، یکی از دغدغه‌های اصلی هر مدیر شبکه‌ای است. گاهی اوقات مدیران و کارشناسان شبکه با وجود دانش لازم برای مدیریت و کنترل کامپیوترها (سرور و کلاینت‌) بازهم در انجام کارها سرعت لازم را ندارند و برای تهیه گزارش از سیستم‌ها ساعت‌ها وقت نیاز دارند. اما چرا؟
همانطور که می‌دانید بازدید و کنترل سرورها و یا کل شبکه، نیاز به انجام فعالیت‌های متعددی روی تک تک سرورها و گاها کامپیوترهای شبکه دارد. بعنوان مثال مشاهده Event viewer‌ سیستم‌ها، آگاهی از برنامه‌های نصب شده روی کامپیوترها، اطلاع از وضعیت سطوح دسترسی کاربران، یا اینکه چه Sessionهایی روی سیستم‌ها باز است و بسیاری مثال‌های دیگر را در نظر بگیرید. برای انجام هریک از آنها مدیر شبکه باید بین برنامه‌ها یا کنسول‌های مختلف مدام به دنبال اطلاعات مورد نیاز بگردد و وضعیت سیستم‌ها را بررسی نماید.
به همین دلیل شرکت‌های نرم‌افزاری برنامه‌های متفاوتی برای کمک به Administrator ها تولید کرده‌اند که(mmc  (Microsoft Management Console مایکروسافت یکی از این ابزارهاست.

در این برنامه تقریبا تمام ابزارهای مدیریتی (administrative tools) مانند User Manager ، Server Manager ، File Manager و بسیاری از کامپوننت‌های MMC ویندوز 2000 و 2003 را در یک پنجره و بصورت درختی(Tree) خواهید یافت. این نوع چیدمان المان‌های موجود در شبکه، کمک بسیاری به مدیر شبکه می‌کند. چراکه تمام موضوعات و اجزاء شبکه و از همه مهمتر تمام کامپیوترهای شبکه بصورت درختی در یک پانل قابل مشاهده است(به شکل 1 دقت کنید).


شکل1

در یک نگاه می‌توان گفت که این برنامه همان اکتیو دایرکتوری است اما بصورت گرافیکی. از قابلیت‌های برنامه Hyena می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
با انتخاب نام کامپیوتر مورد نظر از لیست درختی، می‌ توانید لیست کاربران تعریف شده در آن را مشاهده و در صورت نیاز کاربری را حذف و یا اضافه کنید. حتی امکان ریست کردن پسورد کاربران در اختیار مدیر خواهد بود. تمامی اعمال فوق را روی گروه‌ها و اعضای آنها می‌توانید انجام دهید.


شکل2

با انتخاب نام هر کامپیوتر و انتخاب قسمت Registry یا Events امکان مشاهده رجیستری و Eventهای تمامی سیستم‌ها بصورت مرکزی وجود دارد.
امکان تغییر گروهی یا انفرادی عضویت افراد در گروه‌ها از دیگر قابلیت‌های برنامه است.
با اضافه کردن کاربر می‌توان بصورت اتوماتیک برای آنها Home Directory و Home Shares ایجاد و پرمیژن‌های آنها را نیز تنظیم کرد.
همیشه داشتن اطلاعات کاملی از نام کاربران، سرورها، سرویس‌ها و تنظیمات رجیستری و بطور کل اطلاعات اجزاء اکتیو دایرکتوری از دغدغه‌های مدیران شبکه بوده است. این برنامه امکان تهیه اطلاعات کاملی از اجزاء اکتیو دایرکتوری در قالب فایل‌های متنی (Text File) را به سادگی فراهم می‌نماید.
با انتخاب هر کامپیوتر می‌توانید جزئیات کاملی درباره وضعیت شبکه(Network)، برنامه‌ها(Software) و اصلاحیه‌های نصب شده (HotFix) بر روی آن را مشاهده نمایید.


شکل3

کپی و حذف محتویات فولدرهای Share شده روی کامپیوترهای شبکه بدون نیاز به Map Network Drive از امکانات جالب این برنامه می‌باشد.
مشاهده sessions ، shares ، processes کلیه‌ سرورها
کنترل سرویس‌ها و درایورهای یک یا چند کامپیوتر
مدیریت پرمیژن‌ها و حقوق دسترسی در سطح فایل و فولدر
امکان زمانبندی، حذف و کنترل Jobهای مختلف برای یک یا چند کامپیوتر
امکان خاموش یا ریست کردن گروهی کامپیوترها
بررسی و بازدید فضای خالی سرورها بصورت همزمان
Hyena روی سیستم‌عامل‌های ویندوز NT، 2000،2003  وXP نصب و می‌تواند یک یا چند دامنه  (Domain) را در یک پانل مدیریت نماید. ضمنا در صورتیکه نرم‌افزارهایی مانند PcAnywhere، RAdmin و NetOp روی سرور یا کامپیوتر نصب شده باشند برنامه Hyena می‌تواند از طریق آنها کار کند.
برای اطلاع از آخرین امکانات این برنامه به آدرس
www.systemtools.com/hyena/hyena_new.htm مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد