maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

Ports Needed for VPN

Ports Needed for PPTP VPN

 TCP Port 1723
UDP Port 500


Ports Needed for L2TP VPN

 TCP Port 1701
UDP Port 500


Ports Needed for IPSec/ESP

UDP Port 500

Hyena

با نرم‌افزار Hyena ، اکتیودایرکتوری را گرافیکی ببینید



Hyena: System Administration Software
دسترسی سریع و موثر به امکانات مدیریتی، یکی از دغدغه‌های اصلی هر مدیر شبکه‌ای است. گاهی اوقات مدیران و کارشناسان شبکه با وجود دانش لازم برای مدیریت و کنترل کامپیوترها (سرور و کلاینت‌) بازهم در انجام کارها سرعت لازم را ندارند و برای تهیه گزارش از سیستم‌ها ساعت‌ها وقت نیاز دارند. اما چرا؟
همانطور که می‌دانید بازدید و کنترل سرورها و یا کل شبکه، نیاز به انجام فعالیت‌های متعددی روی تک تک سرورها و گاها کامپیوترهای شبکه دارد. بعنوان مثال مشاهده Event viewer‌ سیستم‌ها، آگاهی از برنامه‌های نصب شده روی کامپیوترها، اطلاع از وضعیت سطوح دسترسی کاربران، یا اینکه چه Sessionهایی روی سیستم‌ها باز است و بسیاری مثال‌های دیگر را در نظر بگیرید. برای انجام هریک از آنها مدیر شبکه باید بین برنامه‌ها یا کنسول‌های مختلف مدام به دنبال اطلاعات مورد نیاز بگردد و وضعیت سیستم‌ها را بررسی نماید.
به همین دلیل شرکت‌های نرم‌افزاری برنامه‌های متفاوتی برای کمک به Administrator ها تولید کرده‌اند که(mmc  (Microsoft Management Console مایکروسافت یکی از این ابزارهاست.

ادامه مطلب ...

Symantec



Symantec Backup Exec System Recovery
هر چقدر شبکه شما مطمئن و پیشرفته باشد، از دست دادن اطلاعات و از کار افتادن سیستم‌ها امری غیرقابل اجتناب است. دلیل موضوع هر چه که باشد، باعث عدم دسترسی شما به اطلاعات ضروری مورد نیازتان خواهد شد. با این نرم‌افزار می‌توانید در صورت بروز هر نوع ایراد در هر یک از کامپیوترهای موجود، کلیه اطلاعات مربوط به سیستم آسیب دیده را بر روی هر نوع سخت‌افزار، حتی سخت‌افزار غیر مشابه و یا محیط‌های مجازی مانند VMWare‌ یا Microsoft Virtual Server بازیابی و راه‌اندازی مجدد نمایید. یکی از امکانات قابل توجه این نرم‌افزار امکان بازیابی و احیاء اطلاعات موجود روی سرور از راه دور و بدون حضور فیزیکی می‌باشد. امکان مدیریت یکپارچه و متمرکز نیز از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار است. در Backup Exec System Recovery فایل‌های پشتیبان فقط شامل اطلاعات روی هارد دیسک‌ها نیستند بلکه کپی‌های کاملی از تمامی ساختار هارد دیسک هستند که به صورت یک فایل ذخیره می‌شوند.

صرفه‌جویی در زمان احیای سیستم : با استفاده از قابلیات‌هایی مانند مدیریت یکپارچه نسخه‌های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت‌افزار غیر مشابه، مدت زمان احیای سیستم‌های آسیب دیده به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد و می‌توان ظرف مدت کوتاهی، سیستم عامل و اطلاعات یک کامپیئتر آسیب دیده را به طور کامل احیا نمود.
انعطاف‌پذیری : این نرم‌افزار قادر به تهیه نسخه‌های پشتیبان بر روی کلیه ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، دیسک‌های نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره می‌باشد. همچنین می‌توان نسخه‌های پشتیبان را بر روی هر کامپیوتر دلخواه در شبکه نیز ذخیره نمود. کلیه اطلاعات بر روی یک فایل ذخیره می‌شوند و این فایل به آسانی قابل بازیابی بر روی هر سیستمی می‌باشد.
عدم قطع فعالیت‌های عادی : کلیه فعالیت‌های این نرم‌افزار به صورت غیرمحسوس انجام می‌پذیرد و برای تهیه نسخه‌های پشتیبان، نیازی به بستن فایل‌های باز در حال استفاده یا قطع فعالیت‌های جاری سیستم نیست.این برنامه را می‌توان به گونه‌ای تنظیم نمود تا در رخدادهای خاص مانند نصب یک برنامه، افزایش یا کاهش حجم دیتا، ورود کاربر به سیستم و یا در زمانبندی خاص به طور خود کار اقدام به Backup ‌گیری نماید.
مدیریت پهنای باند شبکه در هنگام کار : این نرم‌افزار شما را قادر می‌سازد تا میزان پهنای باند شبکه و توان کاری اختصاص یافته به عملیات پشتیبان‌گیری یا بازیابی اطلاعات را به دلخواه تنظیم و مدیریت نمایید.
عدم نیاز به نصب سیستم عامل برای بازیابی : به کمک سی‌دی Bootable همراه این محصول، قادر خواهید بود Backupهای گرفته شده را بدون نیاز به نصب سیستم‌عامل و حتی پارتیشن‌بندی بر روی هارد دیسک خود بازیابی نمایید.
بازیابی روی سخت‌افزار دیگر : برخلاف سایر نرم‌افزارهای مشابه، این نرم‌افزار می‌تواند اطلاعات پشتیبان گرفته شده از یک کامپیوتر را بر روی کامپیوتری با سخت‌افزار غیر مشابه باز گرداند. این ویژگی امکانی فراهم می‌آورد تا در صورت بروز ایراد سخت‌افزاری در یک کامپیوتر، بتوان از یک کامپیوتر دیگری با سخت‌افزار متفاوت به عنوان جایگزین سیستم آسیب دیده اسفاده نمود.
امکان استفاده در محیط مجازی : یکی از امکانات جالب این نرم‌افزار، تبدیل فایل‌های نسخه‌های پشتیبان به یک کامپیوتر مجازی مانند
 VMWare‌ یا Microsoft Virtual Server‌ می‌باشد. به این معنی که می‌توانید یک کپی از سیستم خود را بدون به خطر انداختن نسخه اصلی اجرا نموده و هر تغییری را به طور آزمایشی روی آن انجام دهید.
اجرا و کنترل از راه دور : این نرم‌افزار دارای سیستم مدیریت متمرکز جهت مشاهده و کنترل وضعیت نسخه‌های پشتیبان سرورهای دیگر از روی شبکه می‌باشد. همچنین می‌توان برای کامپیوترهایی که در محل‌های دور از دسترس نصب شده‌اند از راه دور اقدام به Install‌ نمودن برنامه و همچنین پشتیبان‌گیری یا بازیابی اطلاعات از آنها نمود.
تهیه نسخه‌های پشتیبان : برنامه Backup Exec System Recovery‌ با قابلیت تهیه نسخه‌های پشتیبان به صورت کامل، افزایشی ( Incremental ) و دور‌ه‌ای، همچنین پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، دیسک‌های نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره گزینه بسیار مناسبی برای تهیه نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات موجود در شبکه است.
بسته به حجم اطلاعات و برنامه‌های نصب شده بر روی یک سرور، بازیابی اطلاعات به وسیله آن معمولا کمتر از نصب یک ویندوز زمان می‌برد.
مدیریت تغییرات : می‌توان از وضعیت فعلی سیستم یک نسخه کپی تهیه نمود و بعد اقدام به نصب سخت‌افزار و یا نرم‌افزار جدید نمود. در این صورت در هنگام بروز هر نوع ایراد، می‌توان به سرعت، سیستم را به آخرین وضعیت قبل از اعمال تغییرات بازگرداند.

Windows

ویندوز در گذر زمان



در واقع ویندوز که در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌های جهان است، از یک پروژه تحقیقاتی ساده شروع شد. این پروژه که MS-DOS نام داشت، مورد توجه شرکت بزرگ IBM قرار گرفت و این شرکت برای کشف افق‌های نوین خود، 50 هزار دلار خرج کرد تا پروژه MS-DOS را از بیل گیتس و مایکروسافت خریداری کند. بدین‌ترتیب مایکروسافت تلاش خود را برای طراحی و ساخت اولین سیستم‌عامل جهان برای کامپیوترهای شخصی (PC) آغاز کرد. البته MS-DOS تکمیل‌یافته پروژه QDOS شرکت زیراکس بود.
شرکت بزرگ IBM همواره اولویت را به ساخت و طراحی سخت‌افزار داده است. در آن زمان نیز آنها موفق به ساخت اولین کامپیوتر شخصی جهان شده‌ بودند اما نرم‌افزاری در اختیار نداشتند تا در آن اجرا کنند و به همین دلیل رو به پروژه مایکروسافت آوردند.
بعدها مکینتاش کلاسیک به عنوان اولین کامپیوتر شخصی وارد بازار شد. این کامپیوتر مشکلات عجیبی داشت، مثلا امکان استفاده همزمان از صفحه کلید و ماوس در آن وجود نداشت! اما نقطه عطف تکامل ویندوز را در جایی غیر از مایکروسافت باید جستجو کرد:
یک روز Dave Cutler سرپرست تیم تحقیقاتی VMS، که از کمبود امکانات و منابع مالی خسته شد بود، پروژه VMS را به مایکروسافت واگذار کرد. او می‌دانست با حمایت و پشتکار گیتس می‌تواند به آرزوی چندین ‌ساله خود جامه عمل بپوشاند. علاوه بر آن Paul Leach که یکی از موسسان شرکت Apollo بود پس از فروش شرکت به Hewlett Packard از عضویت در هیئت مدیره آن استعفا داد و به مایکروسافت پیوست تا یکی از طراحان اصلی NCS (سیستم پردازش شبکه) باشد. به این ترتیب بود که مایکروسافت کار بر روی سیستم عامل ویندوز را آغاز کرد و نسخه‌های آن را به تدریج روانه بازار ساخت.


شکل1 : نمایی از ادیتور MS-DOS

ادامه مطلب ...

Google

مهم ترین ترفندهای گوگل


1- مستثنی کردن کلمات

با مستثنی کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتایج جستجو، می‌توان به اطلاعات موردنظر نزدیک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمایش صفحاتی که حاوی چنین کلمه‌ای باشند، پرهیز می‌کند. مثلاً نتیجه عبارت ، همه صفحاتی که مربوط به ایران هستند و از تهران نامی نبرده‌اند را شامل می‌شود.



2- WILDCARDها

زمانی که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهی ندارید، بهتر است از کاراکتر کمکی ستاره <*> استفاده کنید. کاراکتر <*> معنی <هرچیز> می‌دهد. مثلاً عبارت می‌تواند نتایجی نظیر ، و یا نتایجی از این دست را حاصل شود.

ادامه مطلب ...