maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

RAID، انوع آن و کاربردها

چند اصطلاح :
Fault tolerance یا تحمل خطا :
برای این‏‎که ما بتوانیم به طور مداوم و بدون هیچ مشکلی سیستم خود را فعال نگه داشته و از داده‏های باارزش محافظت کنیم ،‌روش ‏های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‏ها آن کارهایی است که ما به‏طور معمول انجام می‏دهیم . مثلاً ذخیره داده‏ها بر روی CD و یا ایجاد فلاپی دیسک‏های سیستمی و دیسک‏های نجات (Rescue Disk ) . و یا امکاناتی که به ویژه در ویندوز 2000 وجود دارد تا ما بتوانیم در صورت خرابی بخشی از فایل‏های سیستم عامل ،‌آن‏ها را دوباره بازسازی کنیم. با این کارها در حقیقت ما می‏خواهیم تحمل سیستم را در برابر مشکلات افزایش دهیم. ولی می‏دانیم که این کارها به تنهایی کافی نیست.

تحمل خطا : هر مکانیسم یا فناوری که به یک کامپیوتر یا یک سیستم عامل امکان می‏دهد تا در صورت ازکارافتادن بتواند دوباره Recover شود (بهبود یابد). در سیستم‏های تحمل خطا وقتی یکی از اجزا از کار افتاد ،‌داده‏ها باز هم قابل دسترسی هستند.

چند نمونه از روش‏های تحمل خطا:
**فایل‏های گزارش عملکرد (Transactional log files) که در رجیستری ویندوز نگهداری می‏شوند و امکان بازیابی را به ما می‏دهند.
**UPS ( مولد بدون وقفه برق ) برای محافظت سیستم در برابر نوسان یا قطع برق
** RAID ( آرایه‏ای از دیسک‏ها )

ادامه مطلب ...

مفاهیم امنیت شبکه


امنیت شبکه یا Network Security پردازه ای است که طی آن یک شبکه در مقابل انواع مختلف تهدیدات داخلی و خارجی امن می شود. مراحل ذیل برای ایجاد امنیت پیشنهاد وتایید شده اند:
1.شناسایی بخشهایی که باید تحت محافظت قرار گیرد.
2.تصمیم گیری درباره مواردی که باید در مقابل آنها از بخش مورد نظر محافظت کرد.
3.تصمیم گیری درباره چگونگی تهدیدات
4.پیاده سازی امکاناتی که بتوانند از دارایی های شما به شیوه ای محافظت کنند که از نظر هزینه به صرفه باشد.
5.مرور مجدد ومداوم پردازه و تقویت آن درصورت یاقتن نقطه ضعف

ادامه مطلب ...

آشنایی با هارد دیسک

هارد دیسک HDD، که پیش از این به عنوان دیسک گردان ثابت شناخته می شد) یک حافظه دائمی است که بطور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند.

هارد دیسک ها در ابتدا برای استفاده در کنار کامپیوتر تولید شدند و بعد ها از آن ها در داخل کامپیوتر استفاده شد. با گذشت زمان کاربرد های هارددیسک از حیطه کامپیوتر فراتر رفت .بطوریکه در تجهیزات ضبط تصویر ،پخش صدا ، همچنین در سیستم ها و دوربین های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت . در سال ۲۰۰۵ اولین تلفن های همراه ِ دارای هارد دیسک توسط شرکت های نوکیا و سامسونگ ارائه شد. ایجاد نیاز به حافظه های بزرگ ، قبال اعتماد و مستقل ، منجر به تولید ساختارهایی همچون RAID ،سخت افزار هایی همچون NASحافظه های متصل به شبکه) و سیستم هایی همچون SAN شبکه های ذخیره اطلاعات) شد تا بتوان بطور موثر به حجم بالایی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

ادامه مطلب ...

ضدویروس NOD32


بیش از چهل درصد کاربران ایرانی ضدویروس NOD32 را بکار می‌برند


کاربران ایرانی از طیف متنوعی از ضدویروس‌ها استفاده می‌کنند، با این وجود بیش از ده درصد آنان هنوز به هیچ ضدویروسی مجهز نیستند.


یک نظرسنجی نشان می‌دهد کمتر از نیمی از کاربران ایرانی از ضدویروسN9D32 استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب ...

ویندوز سفارشی بسازید


مطمئنا تاکنون ویندوز هایی را دیده اید که قسمت هایی از آن ها حذف یا امکانات خاصی از قبیل نرم افزار یا درایور و ... به آن ها اضافه شده است. اکثر افرادی که ویندوز ها را مطابق میل و نیاز خود سفارشی می کنند از نرم افزاری به نام nLite استفاده می نمایند. nLite نرم افزار قدرمتندی است که به وسیله آن می توانید اکثر قسمت های ویندوز خود را طبق نیاز های خود تغییر دهید و همچنین درایور و نرم افزار های مورد استفاده خود را به ویندوز اضافه کرده تا موقع نصب ویندوز، آن ها نیز نصب شوند بعلاوه تنظیمات بسیاری از Registry، کامپوننت ها و قسمت های دیگری از ویندوز که در ادامه مشاهده خواهید کرد قابل تغییر اند.

 
برای شروع کار ابتدا آخرین نسخه نرم افزار nLite (نسخه 1.4.8) را از اینجا دانلود کرده و آن را نصب نمایید. این نرم افزار برای اجرا نیاز به نصب net Framework 2.0. دارد. در صورتی که این Framework بر روی کامپیوتر شما نصب نیست، آن را نیز از اینجا (X86 - X64 ) دانلود و نصب کنید.

ادامه مطلب ...