maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

شبکه در ویندوز ویستا

بیشتر شبکه ها، چه از تکنولوژی بی سیم استفاده کنند چه از تکنولوژی سیمی، از TCP/IP بهره میگیرند. منظور از TCP/IP مجموعه پروتکلی است که متشکل از Transmission Control Protocol (TCP) و (IP) Internet Prptocol است. TCP پروتکلی اتصال گرا است که برای ارتباطات end-to-end طراحی شده است. منظور از IP پروتکل کار با اینترنت است که برای جابه جایی بسته های داده در شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. دو نسخه از IP مورد استفاده قرار میگیرند:

·         (IPv4) Ipv4:Ip version 4 نسخه اصلی IP است که امروزه در شبکه ها از جمله در اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد. IPv4 دارای آدرس های 32  بیتی است.

·         (IPv6) IPv6: Ip version 6 نسخه بعدی IP است که دارای آدرس های 128  بیتی است.

هرچند بیشتر کامپیوتر ها فقط IPv4 استفاده میکنند ، اما IPv6 به تدریج جایگاه خود را یافته و حتی ممکن است در آینده نزدیک جایگزین IPv4 شود. چرا؟ IPv4 فقط آدرس های منحصر به فرد 2^32 امکان استفاده میدهد. هرچند آدرس های منحصر به فرد 967،294،4 و 296  ممکن است بسیار حجیم به نظر برسند ، اما با در نظر گرفتن ابزارهای محاسبه متعددی که امروزه در دنیای ارتباطات وجود دارند واقعا این طور نیست . به همین دلیل است که ما به IPv6 نیاز داریم که دارای فضای آدرسی تقریبا نامحدود است و به همین دلیل است که کامپیوتر هایی که Windows Vista در آن ها اجرا میشود به صورت پیش فرض در پیکربندی خود هم از IPv4 و هم از IPv6 استفاده میکنند.
ضمنا در ویندوز ویستا تغییرات دیگری نیز در هسته مولفه های شبکه داده شده است. در ویندوز ویستا پیاده سازی جدیدی از لایه پرتکول TCP/IP ارائه شده است که با نام لایه نسل جدید TCP/IP شناخته میشود. این لایه طراحی جدیدی از عملکرد TCP/IP هم برای IPv4 و هم برای IPv6 است. این ویژگی جدید از موارد زیر پشتیبانی میکند:

·         بهبود خودکار دریافت در ویندوز: انتقال های TCP را برای میزبان گیرنده داده بهینه سازی میکند به این ترتیب که اندازه بافر حافظه برای ذخیره سازی داده ورودی را براساس شرایط جاری شبکه به صورت خودکار مدیریت میکند.

·         TCP مرکب (CTCP) : انتقالهای TCP را برای میزبان فرستنده بهینه سازی میکند به این ترتیب که مقدار داده ارسال شده در یک اتصال را به مقدار چشمگیری افزایش داده و در عین حال سایر اتصالات TCP را بدون تغییر باقی میگذارد.

·         تشخیص دست نیافتنی بودن سایر گره ها: مشخص میکند چه زمانی گره های مجاور از جمله router ها دیگر دست نیافتنی هستند و شرایط را گزارش میکند.

·         آزمایش مجدد پل ارتباطی به صورت خودکار: پل ارتباطی دست نیافتنی را دوباره مرتبا مورد آزمایش قرار میدهد تا قابل دسترس شود.

·         تشخیص خودکار Black Hile Router: از قطع اتصالات TCP به دلیل مداخله routerها ، قطعات بزرگ TCP، انتقال مجدد یا پیغامهای خطا جلوگیری میکند.

·         مولفه های routing: مانع از ارسال ترافیک ناخواسته بین رابط میشود. برای این منظور یک یا چند رابط را با جلسه راه اندازی همراه میکند که دارای جداول routing خاص خود هستند.

·         چاچوب تشخیص شبکه: ساختار قابل بسطی ارائه میدهد که به کاربران امکان بازیابی و رفع اشکالات  اتصالات شبکه را میدهند.

·         آمار گسترده TCP: مشخص میکند آیا مرکز عملکرد اتصال در برنامه فرستنده ، برنامه گیرنده یا در شبکه قرار دارد.

·         محیط ف*ی*ل*ت*ر سازی ویندوز: رابط های برنامه نویسی کاربردی (APIها) را برای گسترش ساختار ف*ی*ل*ت*رسازی TCP/IP ارائه میدهد به صورتی که میتواند از ویژگی های بیشتری پشتیبانی کند.

لایه نسل جدید TCP/IP به منظور بهینه سازی توان عملیاتی در محیطهایی با اتلاف بالا، از استاندارد Requests For Comments (RfCs) 2582,2883,3517 و 4138 پشتیبانی میکند. این تغییرات به لایه نسل جدید TCP/IP امکان میدهند:

·         نحوه استفاده از الگوریتم بازیابی سریع TCP را اصلاح کند. الگوریتم جدید توان عملیاتی سریع تری را ارائه میدهد. برای این منظور زمانی که چندین قطعه در پنجره داده گم میشوند، فرستنده سرعت ارسال را افزایش داده و پیام تاییدی را دریافت میکند که فقط بخشی از داده با موفقیت دریافت شده است. الگوریتم پیشین فقط در مورد یک بخش گم شده خوب عمل میکرد، اما زمانی که چندین بخش گم شده وجود داشته باشد خوب عمل نمیکند.

·         استفاده از گزینه Selective Acknowledgement (SACK) را برای TCP بهبود میبخشد. این گزینه در حال حاضر به گیرنده امکان میدهد تا چهار بلوک ناپیوسته داده دریافت شده را مشخص کرده و بسته ها را تکثیر کند. حال فرستنده میتواند تصمیم بگیرد چه زمانی قطعه ای غیر ضروری را ارسال کرده است و رفتار خود را اصلاح کند تا از ارسال قطعات غیر ضروری در آینده جلوگیری شود.

·         الگوریتم بازیابی اتلاف مبتنی بر SACK را برای TCP معرفی میکند. این الگوریتم جدید امکان استفاده از اطلاعات SACK را برای بازیابی اتلاف فراهم میکند، زمانی که چندین قطعه در مقصد دریافت نشده باشند، فرستندگان TCP میتوانند پیامهای تائید را دریافت کرده و بازیابی را بسیار سریع تر و موثر تر انجام دهند.

·         ضرب العجل مجدد داده (RTO) را برای TCP مشخص میکند. به این ترتیب میتوان افزایش ناگهانی و موقتی در RTOها را اصلاح کرده و مانع از انتقال مجدد قطعات ناخواسته شد.

آشنایی با لایه دوگانه و بهبود مدیریت IP

همان طور که قبلا هم ذکر شد، کامپیوترهایی که ویندوز ویستا در آن ها اجرا میشود به صورت پیش فرض هم از IPv4  و هم از IPv6 در پیکربندی خود برخوردارند. در نسخه های قدیمی تر ویندوز فقط از IPv4 به صورت پیش فرض استفاده میشد.
windows vista به کمک دو لایه دوگانه نسل جدید TCP/IP میتواند هم از IPv4 و هم از IPv6 پشتیبانی کند. این لایه از نوعی پیاده سازی IP کمک میگیرد که در آن IPv4 و IPv6 از لایه های مشترکی برای فریم بندی و انتقال استفاده میکنند. چون در IPv4 windows vista و IPv6 به صورت پیش فرض فعال میباشند، نیازی به نصب مولفه های جداگانه برای پشتیبانی از IPv6 نیست.
ویندوز ویستا برای پویا سازی بیشتر IPv6 از ویژگی های مختلفی بهره میگیرد. این ویژگی ها از موارد زیر نیز پشتیبانی میکنند:

·         مفسرهای متقارن آدرس های شبکه NAT : (NATs) متقارن، آدرس داخلی (محرمانه) و شماره پورت به آدرس های خارجی (عمومی) مختلف و پورت ها را بر اساس آدرس مقصد نگاشت میکند. این رفتار جدید به یکی از ویژگی های IPv6 به نام Teredo امکان میدهد تا نقش میانجی را در کامپیوترهای میزبان متصل به اینترنت بازی کند.

·         امنیت IP در IPv6 : windows vista از IP Security برای ترافیک IPv6 به همان صورتی استفاده میکند که از ترافیک IPv4 پشتیبانی میکند. در نتیجه IPv6   میتواند از internet Key Exchange (IKE) و کدگذاری داده درست مانند IPv4 استفاده کند. بنابراین میتوان امنیت ترافیک IPv6 را درست مانند ترافیک IPv4 تامین کرد. زمانی که ف*ی*ل*ت*ر IP را به عنوان بخشی از فهرست ف*ی*ل*ت*ر IP در راهکارهای IP Security Policies پیکربندی میکنید، میتوانید هنگام مشخص کردن آدرس های IP منبع و مقصد، آدرس های IPv6 و پیشوندهای آدرس را نیز مشخص کنید.

·         IPv6 در پروتکل نقطه به نقطه PPPv6 : (PPPv6) به ترافیک معمول IPv6 امکان میدهد تا در اتصالات مبتنی بر PPP ارسال شود. این بدان معنا است که کلاینت های راه دور میتوانند از طریق اتصال تلفنی یا PPP در اتصالات مبتنی بر Ethernet (PPPoE) با ISP مبتنی بر IPv6 ارتباط برقرار کنند.

·         Multicast Listener Discoery version 2 (MLDv2): IPv6 routerها از MLDv2 برای شناسایی وجود مستمع های multicast و فراهم کردن پشتیبانی برای ترافیک multicast خاص منیع.

پیکر بندی تنظیمات IPv4 و IPv6

در windows vista میتوانید تنظیمات IPv4 و IPv6 را با استفاده از چندین کادر محاوره ای قابل دسترس از طریق کنسول Network Connections به صورت دستی پیکربندی کنید. روی Start کلیک کرده، سپس روی Control panel کلیک کنید. در Control panel در زیر عنوان Network And Internet روی گزینه View Network Status And Tasks کلیک کنید. روی اتصالی کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در کادر محاوره ای Connection,s Properties روی گزینه Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) یا در صورت تمایل روی Internet protocol version 4 (TCP/IPv4) دابل کلیک کنید.
برای پیکربندی تنظیمات IPv4 میتوانید از کادر محاوره ای Properties برای مولفه Internet Protocol version 4 (TCP/IPv4 یا از فرمان های منوی زمینه Netsh Interface Ipv4 استفاده کنید. میتوانید IPv4 را برای برخی اتصالات غیر فعال کنید. برای این منظور باید کادرهای انتخاب کنار مولفه Internet Protocol version 4 (TCP/IPv4 را از میان خصوصیات اتصال از حالت تائید خارج کنید.
برای پیکربندی تنظیمات IPv6 میتوانید از کادر محاوره ای Properties برای مولفه (TCP/IPv6) یا از فرمان های منوی زمینه Netsh Inteface Ipv6 استفاده کنید. میتوانید Ipv6 را برای برخی اتصالات غیر فعال کنید. برای این منظور باید کادرهای انتخاب کنار مولفه (TCP/IPv6) را از میان خصوصیات اتصال از حالت تائید خارج کنید.

طرز استفاده از Network Center

زمانی که
میخواهید با ویژگی های شبکه در کامپیوتر خود کار کنید، باید کار را با
Network Center آغاز کنید. برای دسترسی به Network Center باید اقدامات
زیر را انجام دهید:

1.      روی start کلیک کرده و سپس روی control panel کلیک کنید.

2.      در control panel در زیر عنوان network and internet روی گزینه view network status and tasks کلیک کنید.

به محض دسترسی به network center، میتوانید از آن برای مدیریت تنظیمات کلی
شبکه و وضعیت شبکه استفاده کنید. زمانی که به شبکه ای متصل میشوید ،
network center خلاصه ای از پیکربندی شبکه را ارائه کرده و به شما امکان
میدهد تا وضعیت شبکه را تعیین کرده و تنظیمات را مشاهده کرده یا آن را
تغییر دهید.
سه منطقه اصلی در network center عبارتند از:

·        
Status: خلاصه ای از زیر ساخت شبکه را نشان میدهد. این نقشه نشان میدهد
آیا به شبکه متصل هستید و آیا میتوانید از طریق این شبکه به اینترنت
دسترسی یابید. زمانی که روی view full map کلیک میکنید، نقشه شبکه با
جزئیات بیشتر نشان داده میشود که در مورد آن در بخش استفاده از نقشه شبکه
بیشتر شرح خواهیم داد.

·         Networ Details: جزئیاتی در مورد
شبکه ای ارائه میدهد که کامپیوتر در حال حاضر به آن متصل است. این جزئیات
شامل اتصالات مورد استفاده است و این که آیا شبکه به اینترنت دسترسی دارد
یا خیر. با استفاده از لینک های ارائه شده میتوانید اتصالات مورد استفاده
و شبکه های لینک شده به این اتصالات را مدیریت کنید.

·        
General: خلاصه ای از تنظیماتی مانند Detection , Firewall و Sharing
کامپیوتر را ارائه میدهد. بسته به نوع پیکربندی ، گزینه های ارائه شده
ممکن است شامل Block، Allow و View Sharing Settings باشند.

در
بخشهای بعدی در مورد استفاده از Network Center برای مدیریت تنظیمات ،
نکاتی در مورد تشخیص و ترمیم ارتباط و مدیریت وضعیت شبکه بیشتر خواهید
آموخت.

مدیریت تنظیمات عمومی شبکه

در network center با
استفاده از تنظیمات پانل General میتوانید اتصالات کامپیوتر خود را فعال
یا غیر فعال کنید. اگر روی Block کلیک کنید، Firewall کامپیوتر تمام
دسترسی ها به شبکه را لغو میکند. زمانی که دسترسی لغو میشود، دیگر قادر
نخواهید بود به کامپیوترهای دیگر در شبکه یا در اینترنت دسترسی یابید، و
کامپیوترهای دیگر نیز نمیتوانند به کامپیوتر شما دسترسی یابند.
برای
اتصال مجدد کامپیوتر خود باید روی Allow کلیک کنید. زمانی که روی Allow
کلیک میکنید، Firewall کامپیوتر با وضعیت پیکربندی نرمال خود باز میگردد.
در این پیکربندی میتوانید به سایر کامپیوترهای موجود در شبکه یا اینترنت
دسترسی یابید و کامپیوترهای دیگر نیز میتوانند به کامپیوتر شما دسترسی
یابند.

نکته:
برای پیکربندی windows firewall با استفاده از
network center ، باید روی view sharing setting کلیک کنید. این لینک کادر
محاوره ای windows firewall را باز میکند که با استفاده از آن میتوانید
پیکربندی windows firewall را مدیریت کنید.

تشخیص و حل اشکالات اتصال به شبکه

زمانی
که اتصال شما به شبکه قطع میشود، network center نمایی اصلاح شده را نشان
میدهد. براساس این نما از پیکربندی شبکه، با یک نگاه درخواهید یافت که به
شبکه یا اینترنت متصل نیستند.
برای حل این مشکل، باید کابل شبکه یا
آداپتور بیسیم را بررسی کنید که به کامپیوتر شما متصل شده است. اگر کابل
شبکه یا آداپتور بیسیم به صورت صحیح متصل شده باشند، میتوانید روی
Diagnose Internet Connection در پنجره سمت چپ کلیک کنید تا ابزار جدید
windows network diagnostics نمایش دادخ شود. این ابزار از network
diagnostics framework استفاده کرده و به شما کمک میکند تا مشکلات خود در
ارتباط با اتصالات شبکه را حل کنید.
ابزار network diagnostics
framework برای حل مشکل اتصالات شبکه توصیه هایی گام به گام ارائه میدهد.
برای مثال این ابزار پیشنهاد میدهد که باید کابل شبکه را به آداپتور شبکه
کامپیوتر خود متصل کنید. زمانی که کابل را متصل کرده دوباره روی کادر رفع
اشکال کلیک میکنید، این ابزار دوباره شرایط را مورد بررسی قرار میدهد. اگر
مشکل تشخیص داده شود، ابزار به روند رفع اشکال ادامه میدهد. در غیر این
صورت کادری نمایش داده میشود که تائید میکند مشکل برطرف شده است.

مشاهده و مدیریت شبکه ها

در
network center برای پیمایش کامپیوترها و ابزارهای شبکه میتوانید روی
brows the network در پنجره سمت چپ کلیک کنید.در حین پیمایش شبکه از نمای
network استفاده میکنید. در مورد نام حوزه، گزینه های ارائه شده در نوار
ابزار نمای network به شما امکان میدهند تا active directory را جستجو
کرده، به شبکه متصل شده یا به network center برگردید. در هنگام کار
گروهی، گزینه های ارائه شده در نوار ابزار نمای network  به شما امکان
میدهند تا به شبکه متصل شده یا به network center برگردید. اگر در حین
پیمایش روی کامپیوتری دابل کلیک کنید، قادر خواهید بود ابزارهای همراه با
آن کامپیوتر مثلا چاپگر ها را نیز مشاهده کنید.
در network center
میتوانید اتصالات شبکه را ایجاد کنید. برای این منظور باید روی connect to
در پنجره شمت چپ کلیک کرده و سپس روی creat a new connection در کادر
محاوره ای connect to a network کلیک کنید. به این ترتیب ویزارد connect
to a network نمایش داده میشود. با استفاده از این ویزارد میتوانید شبکه
ای را اضافه کرده، اتصال شبکه مخصوص مجازی (VPN) یا اتصال تلفنی را ایجاد
کنید.
 
زمانی که به شبکه ای در محلی جدید متصل میشوید، پروفایل شبکه ایجاد میشود.
ویندوز میتواند تنظیمات جدید را در این محل ذخیره کرده و به صورت خودکار
از این تنظیمات در اتصال آتی به این شبکه استفاده کند. گاهی اوقات برای
اتصال به شبکه میتوانید از چندین روش استفاده کنید. برای مثال میتوانید از
کابل شبکه برای اتصال به شبکه استفاده کنید یا از اتصال بیسیم یا هر دو
کمک بگیرید. یا این که میتوانید چندین آداپتور شبکه داشته باشید و از آن
ها برای اتصال به چندین شبکه مختلف یا چندین اتصال به یک شبکه استفاده
کنید. با استفاده از مراحل زیر میتوانید ابزارها و اتصالات همراه با شبکه
جاری را مشخص کنید:

1.      روی start کلیک کرده و سپس روی control panel کلیک کنید.

2.      در control panel  در زیر عنوان network and internet روی viws network status and tasks کلیک کنید.

3.      اگر اتصال معتبری به شبکه دارید، روی personalize در بخش network status کلیک کنید.

4.      در کادر محاوره ای personalize settings جزئیات بیشتری در مورد شبکه ای نمایش داده میشود که در حال حاضر به آن متصل شده اید.

5.     
در کادر متن network نام پروفایل همراه با این شبکه نشان داده میشود.
میتوانید نام جدیدی را تایپ کرده و نام این پروفایل را تغییر دهید.

6.     
در کادر متن category گروه شبکه ای که به آن متصل شده اید به صورت محرمانه
یا عمومی نمایش داده میشود. با کلیک کردن روی switch category میتوانید
این گروه را تغییر دهید.

7.      در فهرست connections in use اتصالات مورد استفاده برای اتصال به شبکه جاری نمایش داده میشوند.

8.      برای مدیریت اتصالات باید ابتدا آن ها را انتخاب کرده و سپس روی یکی از دکمه های زیر کلیک کنید:

·        
Disconnect: به شما امکان میدهد تا اتصال بیسیم شبکه را قطع کنید. این
دکمه فقط زمانی قابل دسترس است که از اتصال بیسیم استفاده کرده باشید.

·        
Properties: کادر محاوره ای connection,s status را نمایش میدهد که با
استفاده از آن میتوانید جزئیات بیشتری در مورد پیکربندی TCp/IP را مشاهده
کرده و آن را مدیریت کنید.

·         Diagnose: ابزار windows network diagnostics را برای رفع اشکال ارائه میدهد.

·         روی ok کلیک کنید تا کادر محاوره ای status نمایش داده شود.

طرز استفاده از Network List

در
network list فهرستی از تمام شبکه هایی نمایش داده میشود که تا به حال
کامپیوتر شما به آنها اتصال داشته است. شبکه های مدیریت شده و مدیریت نشده
مجزا از هم فهرست بندی شده اند. برای دسترسی به network list مراحل زیر را
دنبال کنید:

1.      روی start کلیک کرده و سپس روی control panel کلیک کنید.

2.      در control panel در زیر عنوان network and internet روی view network status and tasks کلیک کنید.

3.      در network center روی network list در زیر عنوان see also در پنجره سمت چپ کلیک کنید.

Network
list دارای چندین نمای مختلف است. برای دسترسی به این نماها باید روی دکمه
view کلیک کرده و سپس نمای مورد نظر خود را انتخاب کنید. معمولا بیشتر از
نمای Details استفاده خواهید کرد.
با استفاده از نمای Details در network list میتوانید به سرعت به اطلاعات زیر دست یابید:

·         Name: نام پروفایل همراه با شبکه را نشان میدهد.

·         Status: وضعیت اتصال به شبکه را به صورت متصل (یا فعال) یا نامتصل (یا غیر فعال) نشان میدهد.

·         Last Connected: تاریخ و زمان آخرین اتصال به شبکه را نشان میدهد.

·         Type: نوع شبکه مثلا مدیریت شده یا مدیریت نشده را نشان میدهد.

نوار
ابزار network list به شما امکان میدهد تا به روش های مختلف با شبکه ها
کار کنید. دکمه های مختلفی که میتوانید مورد استفاده قرار دهید از این
قرارند:

·         Record Wireless Network: با کلیک کردن روی اسن
دکمه میتوانید ترتیب مورد نظر خود را برای استفاده از شبکه های بیسیم مشخص
کنید. برای تغییر ترتیب شبکه ها، آیتم مورد نظر خود را در فهرست جابه جا
کنید. ضمنا میتوانید پروفایل های شبکه را اضافه یا آنها را حذف کنید.

·         View Status And Properties: با کلیک کردن روی این دکمه، کادر محاوره ای Status برای شبکه انتخاب شده نمایش داده میشود.

·        
Remote Network: روی این دکمه کلیک کنید تا پروفایل همراه با شبکه حذف
شود. در صورت لزوم باید روی ok کلیک کنید تا حذف این اطلاعات مورد تائید
قرار گیرد.

توجه: برای بازگشت به network center باید روی دکمه
network center در نوار ابزار کلیک کنید. اگر روی نام شبکه مورد نظر خود
کلیک راست کنید منوی نمایش داده میشود که حاوی گزینه های Properties ,
Delete و Rename است.

طرز استفاده از Network Map

Network
map نیز از عملکرد تشخیص گره های مجاور استفاده میکند که در لایه نسل جدید
TCP/IP برای نمایش نمایی مفصل از شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. نمای
مفصل network map کامپیوتر شما، کامپیوتر نزدیک به شما و ابزارهای نزدیک
به کامپیوتر شما را نشان میدهد. برای دسترسی به network map به شرح زیر
عمل کنید:

1.      روی start کلیک کرده و سپس روی control panel کلیک کنید.

2.      در control panel و در زیر عنوان network and internet روی view network status and task کلیک کنید.

3.      در network center در زیر عنوان network map روی view full map کلیک کنید.

اگر
سوالاتی در مورد زیر ساخت شبکه و مجوزهای مورد نیاز برای پیمایش شبکه
دارید، میتوانید از network map برای درک بهتر نحوه اتصال به شبکه و
ابزارهای نزدیک به خود استفاده کنید.

توجه:  گاهی اوقات network
map میتواند ابزارها یا کامپیوتر های نزدیک به شما را شناسایی کند، اما
نمیتواند محل آنها را در نقشه مشخص کند. اگر چنین اتفاقی رخ داد، فهرستی
از ابزارهای شناسایی شده را خواهید دید اما ابزارها در بخش پایینی پنجره
network map در محل های خود نمایش داده نمیشوند.

مشاهده و مدیریت اتصالات شبکه

Network
connections فهرستی از تمام اتصالات شبکه را نشان میدهد که برای استفاده
در کامپیوتر پیکربندی شده اند. با انجام اقدامات زیر میتوانید فهرستی از
اتصالات باز شبکه را به سرعت مشاهده کنید:

1.      روی start کلیک کرده و سپس control panel کلیک کنید.

2.      در control panel در زیر عنوان work and internet روی view network status and tasks کلیک کنید.

3.      در پنجره سمت چپ در network center روی mage network connections کلیک کنید.

Network
connection دارای چندین نمای متفاوت است. برای دسترسی به این نماها باید
روی دکمه view کلیک کرده و سپس نمای مورد نظر خود را انتخاب کنید. نمایی
که بیشتر مورد استفاده قرار خواهید داد نمای Details است.
با استفاده از نمای Details در network connection میتوانید به سرعت به اطلاعات زیر دست یابید:

·         Name: نام اتصال شبکه را نشان میدهد.

·         Type: وضعیت اتصال مثلا اتصال برقرار یا قطع اتصال را نشان میدهد.

·         Device Name: نوع و کارخانه سازنده آداپتور شبکه را نشان میدهد.

·         Phone # Or Host Adress: شماره تلفن مربوط به اتصال تلفنی یا آدرس میزبان مربوط به اتصال راه دور را نشان میدهد.

·         Owner: مالک اتصال مثلا system را نشان میدهد.

اگر
اتصال را انتخاب کنید، نوار ابزار network connection به شما امکان میدهد
تا به روشهای مختلف با اتصالات کار کنید. دکمه های ارائه شده عبارتند از:

·         Diagnose This Connection: ابزار windows network diagnostics را برای رفع اشکال باز میکند.

·        
View Status Of This Connection: کادر محاوره ای connection,s status را
نشان میدهد که با استفاده از آن میتوانید جزئیات بیشتری را در مورد
پیکربندی TCP/IP مشاهده کرده و آن را مدیریت کنید.

·        
Change Settings Of This Connection: کادر محاوره ای connection,s
properties را نشان میدهد که با استفاده از آن میتوانید پیکربندی TCP/IP
را مدیریت کنید.

نکته:  اگر روی اتصالی کلیک راست کنید، منوی میانبری نمایش داده میشود که گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

UPS

درباره UPS بیشتر بدانیم


ادامه کار با رایانه به هنگام قطع برق مطمئناً برای شما اتفاق افتاده است که در حال کار با رایانه هستید واحتمالاً در حال طراحی و یا برنامه نویسی و از این قبیل هستید که ناگهان برق قطع شده و همه زحمات چند ساعته شما بدون این که روی دیسک ذخیره شوند از بین رفته اند. در این حالت احتمالاً عصبانی شده اید ولی چاره ای نداشته و بعد از وصل مجدد برق شهرهمه کار های خود را از سر گرفته‌اید.
قطع برق شهر یک اتفاق عادی است که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز گرچه به ندرت ولی اتفاق می افتد اما همیشه قطع برق به انجام مجدد کارها به مدت یکی دو ساعت ختم نمی شود و ممکن است خسارات زیادی را در بر داشته باشد به عنوان مثال یک بانک اگر مدتی بدون برق باشد در سیستم آن اختلال وارد می شود و یا یک سرویس دهنده اینترنت و یا یک سرور اگر مدتی بدون برق باشند به مرور مخاطبان خود را از دست خواهد داد در این جاست که UPS به کمک می شتابد.


● مشکلات برق شهر
یکی از مشکلات برق شهر نوسانات شدید لحظه ای است. این رخداد که دلایل گوناگونی از جمله صاعقه و القای کابل های ارتباطی دارد موجب صدمات جدی به وسایل الکتریکی می شود چه بسا زمانی که دستگاهی از جمله رایانه خاموش بوده و به دلیل این که دوشاخه آن به پریز متصل بوده صدمه دیده است.
به همین دلیل توصیه می شود در زمانی که دستگاه ها خاموش هستند آنها را از پریز برق جدا کنید. از دیگر مسائل موجود نویز الکتریکی است که ممکن است موجب قفل شدن (hang) رایانه و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات شود.
افت لحظه ای ولتاژ که در اثر روشن شدن یک وسیله الکتریکی قوی به وجود می آید نیز می تواند موجب راه اندازی مجدد رایانه شده که از بین رفتن اطلاعات را در بر خواهد داشت.
توجه داشته باشید که کوچکترین نوسانات برق که حتی ممکن است نا محسوس باشد می تواند برای CPU مضر بوده و موجب سوختن و یا نیم سوز شدن ترانزیستورهای موجود در آن شود. به همین دلیل است که پس از مدت ها کار با رایانه مثلاً پس از یک سال متوجه می شوید که رایانه شما نسبت به روزهای نخست خودکند تر شده و بیشتر قفل می کند.
برای جلوگیری از صدمات ناشی از اختلالات برق شهر مطمئناً به شما خرید یک UPS توصیه نمی شود بلکه یک محافظ تقویت کننده برق حدوداً ۷۰۰ وات برای یک رایانه و دستگاه های جانبی آن کافی به نظر می رسد.
اما UPS علاوه برخاصیت های شوک گیری،تقویت و تنظیم برق شهر خصوصیات منحصر به فرد دیگری دارد که گاهی آن را برای رایانه های موجود در موسسات ضروری می کند.


● وظیفه UPS
UPS های کوچک معمولاً درون خود، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می کنند. هنگام قطع برق یا افت ولتاژ زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود UPS به طور اتوماتیک منبع تغذیه رایانه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می دهد این کار در مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی ثانیه انجام می پذیرد و در نتیجه رایانه متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می دهد.
UPS های متفاوت با طول مدت پشتیبانی متفاوتی وجود دارد که بنا به نیاز و کاربد نوع مورد نظر استفاده می شود برخی UPS ها فقط برای مدت کوتاهی مثلاً ۵ دقیقه به رایانه برق رسانی می کنند. این فرصت خوبی برای ثبت و ذخیره کارهای انجام شده است.
برخی دیگر نیز تا ۴۵ دقیقه دوام تغذیه دارند و این امکان را به کاربران می دهند که طی این مدت کار خودرا تکمیل و به پایان برسانند. برای ادارات و مؤسسات بزرگ تر و مهمتر نیز UPS هایی طراحی شده است که مدت زمان بسیاری رایانه های موجود را د رهنگام قطع برق از بابت تغذیه پشتیبانی می کنند.
خوب است بدانید که برای کار های بزرگ UPS دارای باتری درون ساخته نبوده و فقط حکم یک شارژ کننده را دارند.برای این UPS ها باتری های بیرونی در نظر گرفته شده که بنا به نوع نیاز و به تعداد معین به UPS متصل می شوند.
می دانید که هنوز منبعی برای ذخیره جریان متفاوت ساخته نشده است باتری متصل به UPS نیز جریان مستقیم با DC دارند اما اکثر لوازم خانگی از جمله رایانه با برق متناوب شهر کار می کنند. بنابراین UPS یک مبدل نیز دارد که جریان DC را به AC تبدیل می کند.
این ها فقط وظایف UPS نیستند. UPS قابلیت کنترل جریان و ولتاژ و تنظیم و تقویت آنها را نیز دارد. در یک کلام می توان گفت UPS به رایانه می گوید که نگران هیچ چیز از جانب برق شهر و اختلالات ومشکلات آن نباش من همه کار ها را انجام داده و یک جریان تصفیه شده سالم به شما تحویل می دهم.
با این توضیحات شاید تصمیم بگیرید که یک UPS تهیه کنید فکر خوبی است.
 

GOOGLE

۲۵ راز در معروف ترین
موتور جستجوی دنیا

۱) همه‌چیز در نحوه نوشتن
‌با اطلاع از چگونگی نوشتن عبارات جستجو در موتورهای جستجو، می‌توانید اطلاعات موردنیازتان را به راحتی پیدا کنید. به عنوان مثال دستور <کلمه مورد نظر: INURL> باعث می‌شود تا موتور جستجوی گوگل، همه صفحاتی که در آدرس URL آن‌ها، کلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برایتان فهرست کند.


۲) نوار ابزار گوگل
با اضافه کردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از این پس می‌توانید کار جستجو را با سرعت و راحتی بیشتری انجام دهید. یکی دیگر از امکانات این نوار ابزار، جلوگیری از نمایش پنجره‌های تبلیغاتی است. برای دریافت این برنامه و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی TOOLBAR.GOOGLE.COM مراجعه کنید.


۳) چه کسی به سایت شما لینک داده است‌
بسیاری از مدیران سایت‌ها علاقه‌مندند بدانند چه کسانی (از سایت خود) به سایت آن‌ها لینک داده است. گوگل به این سوال پاسخ می‌دهد. می‌توانید در قسمت جستجو، عبارت <نشانی سایت:LINK> را وارد کرده و کلید ENTER را بزنید. نتیجه این درخواست، فهرست سایت‌هایی است که به سایت شما لینک داده‌اند.


۴) کاربردهای تجاری
موتور FROOGLE.GOOGLE.COM فهرست محصولات فروشگاه‌های ONLINE را تهیه می‌کند و موتور CALATOGS.GOOGLE.COM برای نمایش و درخواست کاتالوگ محصولات به‌کار می‌رود.


۵) نگاهی به آینده
‌مدیران گوگل همیشه نیم‌نگاهی به آینده دارند. اگر می‌خواهید بدانید چه در سر آن‌ها می‌گذرد و قرار است در آینده چه کارهایی انجام دهند، بهتر است سری به آزمایشگاه آن‌ها بزنید و خود از نزدیک با خدمات و محصولات آتی گوگل آشنا شوید. آدرس آزمایشگاه گوگل LABS.GOOGLE.COM/GVS.HTML می‌باشد.


۶) تعیین بازه‌ های تاریخی
نتایج مطلوب‌تر در اغلب موارد، زمانی که جستجویی را با گوگل انجام می‌دهید، نتیجه آن هزاران سایت و وبلاگ و نشانی می‌باشد که در واقع بسیاری از آن‌ها کاربرد چندانی ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نیستند. یکی از روش‌های مؤثر در کاهش حجم نتایج جستجو، تعیین بازه‌های تاریخی است. مثلاً زمانی که بازه‌ای را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ تعریف می‌کنید، گوگل با تبعیت از آن، فقط آن دسته از صفحاتی که دربازه مذکور ایجاد یا روزآمد شده‌اند را برایتان فهرست می‌کند (برای تعریف بازه‌های تاریخی به گزینه <جستجوی پیشرفته> مراجعه کنید).


۷) فقط صفحات جدید
جستجو بدون ذکر تاریخ، نتایج بی‌شماری در پی دارد. انبوه نتایج، نه تنها به یافتن مطلب موردنظرتان کمکی نمی‌کند، بلکه موجب سردرگمی‌تان نیز می‌شود. علاوه براین اگر بعد از یک بررسی طولانی بین نتایج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسیدید و متوجه قدیمی بودن آن‌ها شدید، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جدید و روزآمد هستید، در قسمت جستجوی پیشرفته، عبارات <۳ ماه>، <۶ ماه> و حتی <یک‌سال> را در مقابل گزینه DATE وارد کنید تا گوگل بسته به تاریخ ذکر شده، فقط فهرست صفحات جدید را برایتان نمایش دهد. مثلاً اگر عبارت <۳ ماه> را انتخاب کنید، گوگل تمامی صفحاتی که در سه ماه گذشته ایجاد یا بروز شده‌اند را جستجو و آن‌هایی که با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمایش می‌دهد.


۸) مستثنی کردن کلمات
با مستثنی کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتایج جستجو، می‌توان به اطلاعات موردنظر نزدیک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمایش صفحاتی که حاوی چنین کلمه‌ای باشند، پرهیز می‌کند. مثلاً نتیجه عبارت ، همه صفحاتی که مربوط به ایران هستند و از تهران نامی نبرده‌اند را شامل می‌شود.


۹) WILDCARDها
زمانی که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهی ندارید، بهتر است از کاراکتر کمکی ستاره <*> استفاده کنید. کاراکتر <*> معنی <هرچیز> می‌دهد. مثلاً عبارت می‌تواند نتایجی نظیر ، و یا نتایجی از این دست را حاصل شود.


۱۰) عناوین صفحات‌
معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهی‌اوقات استفاده از این عناوین، به شما در پیدا کردن مطالب مورد نیازتان کمک شایانی می‌کند. مثلاً عبارت <کلمه مورد نظر: INTITLE>، گوگل را بر آن می‌دارد تا فقط عناوین صفحات را برای یافتن کلمه ذکر شده، جستجو کند.


۱۱) شرکت در گروه‌های خبری
اینترنت فراتر از ایمیل و صفحات وب است. به عنوان مثال گروه‌های خبری (NEWS GROUP) یکی دیگر از خدماتی است که از طریق اینترنت ارایه می‌شود. گروه‌های خبری گوگل، گروه‌های معروف و معتبری هستند که شرکت در آن‌ها، به نوبه خود، کار لذت‌بخشی است. آدرس گروه‌های خبری گوگل از این قرار است: GROUPS.GOOGLE.COM


۱۲) جستجوی خودکار
جستجو در اینترنت، قصه سوزن و انبار کاه است. گاهی‌اوقات ممکن است علیرغم صرف وقت زیاد، باز هم به نتیجه دلخواه نرسید. بنابراین هر ابزاری که در این پروسه، از اتلاف وقت جلوگیری کند، بسیار باارزش است. یکی از این ابزارها، <پیغام‌دهنده> گوگل نام دارد. این ابزار با دریافت آدرس ایمیل و عبارت مورد جستجو، به طور خودکار و روزانه، جستجویی را براساس عبارت دریافتی ترتیب داده و هر زمان که اطلاعات جدیدی را یافت نماید، آدرس آن را برایتان ایمیل می‌کند. آدرس پیغام‌دهنده گوگل به این ترتیب است: HTTP://WWW.GOOGLEALERT.COM/


۱۳) جستجوگر اخبار
این ابزار نیز همانند پیغام‌دهنده گوگل، مشخصات اخبار موردنظر را به همراه آدرس ایمیل دریافت کرده و روزانه (بنا به درخواست کاربر، قابل تنظیم است). براساس عبارت دریافتی، جستجویی را در سایت‌های خبری ترتیب می‌دهد و در صورت یافتن اطلاعات مناسب، آن را برایتان ایمیل می‌کند. آدرس این ابزار http://www.GOOGLE.COM/NEWSALERTS است.


۱۴) ماشین‌حساب گوگل
گوگل برای حل معادلات ریاضی هم، ابزاری دارد که بسیار سریع و با دقت عمل می‌کند. این ابزار علاوه بر حل معادلات ریاضی، قابلیت تبدیل انواع واحدها به یکدیگر را نیز دارد. برای آشنایی بیشتر با این ابزار کارآمد به آدرس زیر مراجعه کنید: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/HELP
/FEATURES.HTM#CALCULATOR


۱۵) معنی کلمات
اگر معنی یا بهتر بگوییم، تعریف کلمه‌ای را نمی‌دانید، در کادر جستجو <کلمه موردنظر: DEFINE> را نوشته و کلیدENTER را بزنید. در جواب این جستجو، علاوه بر تعریف کلمه، لینکی نیز نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن، به جزییات بیشتری می‌رسید.


۱۶) ترجمه کنید
در حال حاضر، ماشین ترجمه‌ گوگل می‌تواند انگلیسی را به ۵ زبان زنده دنیا ترجمه کند (امکان ترجمه بالعکس نیز وجود دارد). برای استفاده از این مترجم ماشینی به آدرسHTTP://WWW.GOOGLE.COM/LANGUAGE_TOOLSفHL=EN بروید.


۱۷) تصویریاب
من شخصاً همیشه گوگل را به خاطر ابزار تصویریاب‌اش ستوده‌ام. این ابزار با دریافت کلمه یا عبارتی، تصاویر موجود روی اینترنت را جستجو کرده و در نهایت آن‌هایی را که با عبارت دریافتی منطبق هستند، فهرست می‌کند. برای استفاده از این ابزار به آدرس http://www.GOOGLE.COM/IMGHP مراجعه نمایید.


۱۸) پرسش و پاسخ
تحقیق و جمع‌آوری مطالب از اینترنت، کار وقت‌گیری است. اگر برای انجام این‌کار وقت کافی در اختیار ندارید. سری به آدرس HTTP://ANSWERS.GOOGLE.COM/ANSWERS بزنید و با مطرح کردن سوالاتتان و بررسی جواب‌ها، سریع‌تر به هدف‌تان برسید.


۱۹) نمایش پنجره تنظیمات
‌گوگل به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه نمایش نتایج را مطابق میل‌تان تنظیم کنید. به عنوان مثال با مراجعه به آدرس http://www.GOOGLE.COM/PREFERENCES می‌توانید تعداد نمایش نتایج در هر صفحه را تعیین نمایید. علاوه براین در قسمت تنظیمات امکانات دیگری نظیر SAFE SEARCHING نیز وجود دارد. با فعال کردن این گزینه، گوگل از نمایش سایت‌هایی که به هر دلیلی غیرمجاز هستند، پرهیز می‌کند.


۲۰) آمار استفاده از گوگل
در سایت http://www.GOOGLE.COM/PRESS/ZEITGEIST.HTML آمار جهانی استفاده از گوگل موجود است. در این سایت جزییاتی از چگونگی استفاده ملل مختلف از گوگل و الگوهای جستجوی آن‌ها وجود دارد.


۲۱) جستجو در دسته‌بندی‌ها
علاوه بر جستجوی کلی وب، گوگل امکان جستجو در دسته‌بندی‌ها (CATEGORIES) را نیز می‌دهد. به عنوان مثال برای یافتن اطلاعاتی درباره هنر، تجارت، ورزش و ... می‌توانید ضمن مراجعه به نشانی http://www.GOOGLE.COM/DIRHP، جستجویی را در دسته‌بندی‌های گوگل ترتیب بدهید و سریع‌تر به هدف‌تان برسید.


۲۲) برای بلاگرها
وبلاگ داشته باشیم یا نه؟ ایده داشتن یک وبلاگ شخصی، بسیار جالب است و این‌که با در اختیار داشتن یک وبلاگ شخصی حرف دلمان را به گوش جهانیان برسانیم، فکر بسیارخوبی است. برای ساخت یک وبلاگ شخصی، به آدرس http://www.BLOGGER.COM/START مراجعه نمایید. این سایت متعلق به گوگل است.


۲۳) جستجوی داخل فایل‌ها
با کمک گوگل می‌توان داخل فایل‌های مشخصی را برای یافتن کلمه‌ای دلخواه جستجو کرد. مثلاً عبارت FILETYPE:DOC IRAN> > گوگل را برآن می‌دارد تا تمامی فایل‌های DOC (مربوط به برنامه MICROSOFT WORD) را به منظور یافتن واژه‌ی IRAN جستجو کرده و آن‌هایی که دارای چنین کلمه‌ای هستند را فهرست کند.


۲۴) کلمات عمومی
برخی کلمات عمومی نظیر THE ،TO ،AT و غیره، زمانی که در عبارت مورد جستجو ذکر می‌شوند، توسط گوگل نادیده انگاشته می‌شوند و تاثیری در نتیجه ندارند. حال اگر می‌خواهید چنین کلماتی در نتیجه جستجو موثر باشند کافی است یک علامت <+> در مقابل آن‌ها بگذارید.


۲۵) موتورهای جستجوی تخصصی
با این ترفند می‌توانید ضمن معرفی منابع موردنظرتان به گوگل، از آن بخواهید که نتایج جستجو را فقط از همان منابع بیاورید. مثلاً برای جستجو در سایت مایکروسافت به روش زیر عمل می‌شود: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/DIRHP،

طلا،الماس، نقره...

اطلاعاتی در مورد طلا،
الماس، نقره...


طلا
طلا فلزی است نرم، براق،زرد رنگ،چکش خوار، قابل انعطاف ( سه ظرفینتی و یک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها بوسیله کلر و تیزاب سلطانی( آمیزه ای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک) مورد حمله قرار می گیرد.این فلز عمدتا" به شکل آزاد و بصورت تکه هایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجود دارد و یکی از فلزات ضرب سکه می باشد .طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکارمی رود همچنین در جواهرات ، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.
طلا بعلت آنکه فلزی بسیار نرم و چکش خـور می باشد بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحکام لازم را بیابد. بغیر از طلای 24 عیار مـابقی آلیاژ طلا نامیده می گـردند. مس، نقره، نیکل و پالادیوم بــرای استحکام بیشتر و فلز روی به ایـن خـاطر بـه طـلا افــزوده میگردد تا اکسیژن هوا را جذب کــرده و از اکـسیـد شــدن مـس و نـقـره جـلوگیــری کنـــد. عـیار طلا یا همان قـیـراط (KARAT ) درجـه خـلوص طـــلا را مشـخـص می کند. هـر قیـراط 1/24 درصـد کل طلا در آلیاژ طلا را تعیین می کـنـد مختصر آن (K) و یا (KT) می باشد. البته آن را با CARAT که وزن الماس و دیگر سنگهای قیمتی را مشخص میکند اشتباه نگیرید. یکCARAT معادل 200 میلی گرم میباشد.


طلای سفید
طلای سفید طبیعی خاکستری روشن می بـاشد بـه هـمـین خاطر برای سفید تر جلوه دادن آن از روکش رودیوم (RHODIUM) برای پوشش استفاده می کنند. و از آنـجـایـی که رودیــوم پــس مدتی ساییده می شود باید مجددا طلای سفید را روکش کرد. ایـن مدت 12 الی 18 ماه است.


نقره
نقره(SILVER): همانند طلا بسیار نرم بوده و بسرعت آسیب میبیند از این رو آن را معمولا با فلز مس ترکیب می کنند تا استحکام لازم را پیدا کند. درجـه خلوص نقره را به واحدهایی از 1000 قسمت می سنجند. نقره پس از مـدتی بـخـاطـر اکسـیـدهای گوگرد موجود در هوا و یا عرق بدن دچار تیرگی می شود کـه بـاید آن را مجددا پرداخت نـــمـود. نقره استرلینگ (STERLING SIVER) بخاطر کیفیت ممتاز و زیبـایـش مـعـروف می باشد. درجه خلوص نقره در آن 92.5% است.


پلاتین
پلاتین (PLATINIUM): فلزی سنگین و بسیار مقاوم می بـاشد. ایـن فـلز مـعمولا با پـالادیـوم، رودیـوم، ایـریـدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم آمیخته می گردد. درجه خلوص آن مانند نقره بر پایه 1000 قسمتی میباشد:
%95 پلاتین خالص = Plat 950
%90 پلاتین خالص = Plat 900
%85 پلاتین خالص = Plat 850

پلاتین و طلای سفید
1- پلاتین سنگین تر از طلای سفید میباشد.
2- پلاتین بطور طبیعی سفید بوده و درخشندگی و لومینانس بیشتری از طـلای سفید دارد.
3- از طلا کمیاب تر بوده از این رو گرانبها تر از طلا میباشد
4- پلاتین مقاومت بیشتری نسبت به کدر شدگی دارا میباشد


تیتانیوم
تیتانیوم (TITANIUM): رنگ آن سفید خاکستری می باشد. سخت ترین فلز بوده و استحکام آن 3 برابر فولاد است. اما در عین حال بسیار سبک است.به هیچ عنوان ایجاد حساسیت در پوست نمیکند. ضد خش نیز میباشد. با حرارت دادن آن و ایجاد اکسید در تیتانیوم میتوان آن را به رنگهای دلخواه در آورد.اما این رنگ کم عمق بوده و با خراشیدن از بین میرود. بنابراین باید از تیتانیوم رنگی بسیار مراقبت کرد.
مقایسه تیتانیوم و طلای سفید
- تیتانیوم ایجاد حساسیت نکرده اما برخی از آلیاژهای طلا حساسیت زا می باشند.
2- اندازه قطر طلای سفید را میتوان تغییر داد اما از آنجایی که تیتانیوم را نمیتوان لحیم کاری کرد ایجاد تغییر در اندازه آن نیز میسر نمیباشد.
3- تیتانیوم را میتوان به رنگهای گوناگون در آورد اما طلای سفید را نه.
4- تیتانیوم ارزان قیمت تر از طلای سفید میباشد.


نکاتی برای نگهداری طلا
مروارید(PEARL): مـروارید را بــا قــرار دادن دانـه بـسیـار ریــزی درون صـدفها کشت مـی دهـنـد. هر اندازه مروارید درشت تر و گردی آن خوش فرم تر باشد، گـران قیـمـت تـر میباشد. انواع مختلف آن به قرار زیر است:
مروارید AKOYA: مروارید آکویا در سواحل چین و ژاپن تولید میگردد.
مروارید SOUTH SEA: مروارید دریای جنوب در استرالیا،اندونزی و فیلیپین تولید میگردد.
مروارید TAHITIAN: مروارید تاهیتی در جزیره تاهیتی تولید می گردد


الماس (DIAMOND)
گرانقـیمت ترین جواهر می باشد. عیـار آن بـر اســاس وزن است. هر قیراط به 100 قسمت تقسیم میگردد بنابراین الماس با درجه 75 ، 0.75قیراط میباشد. هر چه الماس بزرگتر باشد گرانقیمت تر است. کیفیت الماس به 3 ویژگی دیگر بستگی دارد:
1- نوع تراش (CUT): نـوع تــراش الماس را مشخص میکند بعبارتی دیگر درخشندگی آن را؛ مثلا برلیان نوعی از تراش الماس میباشد.
2- وضوح (CLARITY): عیوب الماس مانند لـکه ها و یـا شکـافـهـای ریــز را مـشــخص میکند. هر چه الماس وضوح بیشتری داشته باشد ارزشمند تر است.
3-رنگ (COLOR): رنگ الماس از سفید شروع شده و تا سـایـه هایی از زرد و قهوه ای موجود میباشد.
انواع ساختگی الماس نیز وجود دارند که مـعـروفتریـن آن CUBIC ZIRCONIA می بــاشد. اینگونه میتوانید آن را از الماس اصل تشخیص دهید:
1-زیرکونیا %75 سنگین وزن تر از الماس میباشد


نکاتی برای مراقبت از جواهر آلات
1- هنگام حمام گرفتن و یا شتستشوی دست هـا، جـواهر آلات خـود را در بیاورید چون صابون سبب ایجاد لایه نازک روی جواهر آلات میگردد.
2- با جواهر آلات آشپزی نکـنیـد زیـرا گـرمای شـدید و روغــن موجب صدمه زدن به نگین جواهرآلات میگردد.
3- همواره پس از آرایش و یا عطر زدن جواهر آلات خود را به تن کنید.
4- فلزات قیمتی را تنها با یک پارچه ویژه پرداخت و یا پارچه نمدی پاک کنـیـد زیـرا حوله و یـا پارچه به خاطر آن کـه گـرد و غبـار را در خــود دارنـد باعث خراش برداشتن جواهر آلات میگردند.
5- جواهر آلات را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت کنید.
6- در استخر و یا شستشوی ظروف و یا لباسها جواهر آلات خود را در بیاوریـد زیـرا کـلـر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین ها میگردد.
7- جواهر آلات را بمنظور جلوگیری از خراشیده شدن بطور مجزا نگهداری کنید.
8- نگهداری نقره در یک کیسه در بسته کدر شدن آن را بتعویق می انــدازد. اما هیچگاه مروارید را درون کیسه پلاستیکی قرار ندهید.
9- بهترین روش تمیز کردن جواهر آلات استفاده از آب و صابون اندک بهمراه یـک مـسـواک نرم میباشد.

GPS

فن آوری سیستم مکان یابی جهانی (Global Positioning System)
یا GPS

سیستم مکان یابی جهانی (Global Positioning SysteM) یک سیستم هدایت (ناوبری) ماهواره ای اســت شـامل شبکه ای از ۲۴ ماهواره درگردش که درفاصله ۱۱ هزارمایلی ودر شش مدارمختلف قراردارند.
در واقع یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره تشکیل شده است و این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.
ماهواره ها در حال حرکت می باشند و درعرض ۲۴ ساعت دوبار کامل بـــرگرد زمیــن می گردنــــــد. (هرروز دوبار)
باسرعتی درحدود ۱۰۸ مایل درثانیه ) ماهواره های GPS به نام NAVSTAR شناخته می شوند...
لازمه هرگونه آشنایی با GPS فراگیری ماهیت اصلی این ماهواره ها می باشد . اولین ماهواره GPS درفوریه ۱۹۷۸ پرتاب شد . وزن هرماهواره تقریباً / ۲۰۰۰ پاوند ودارای صفحات آفتابی به پهنای ۱۷­f می باشد. و قدرت فرستنده آن ۵۰ وات ویا کمتر است. هر ماهواره ۲ سیگنال ارسال می کند: L۱ و L۲ . GPS های غیر نظامی از فرکانس ۴۲MHZ.۱۵۷۵ :L۱ اسـتــفــاده می کننند.
هر ماهواره حدوداً ۱۰ سال فعال می ماند وجایگزینی ماهواره ها بموقع انجام گشته و ماهواره های جایگزین به فضا پرتاب می گردند. برنامه شبکه GPS هم اکنون تا سال ۲۰۰۶ تنظیم وجایگزینی های لازمه ترتیب داده شده اند.مسیر گردش ماهواره ها آنها را بین عرض جغرافیایی ۶۰ درجه شمالی و۶۰ درجه جنوبی قرارمی دهد. این امر به معنی آن است که درهرنقطه از زمین ودرهرزمان می توان سیگنال های ماهواره أی را دریافت نمود. وهرچه به قطبهای شمال – جنوب نزدیک شویم نیز همچنان ماهواره های GPS را خواهیم دید. هرچند دقیقاً در بالای سرما نخواهند بود واین در دقت وصحت عمل آنها در این نقاط تاثیرمی گذارد
یکی از بزرگترین مزایای رهیابی بوسیله GPS نسبت به روشهای دیگر زمینی آن است که این سیستم درهر شرایط جوی و بدون توجه به نوع کاربرد گیرنده GPS بخوبی کارمی کند.


● ماهواره های GPS
۲۴ عدد ماهواره GPS در مدارهایی بفاصله ۲۴۰۰۰ هزار مایل از سطح دریا گردش می کنند. هر ماهواره دقیقا طی ۱۲ ساعت یک دور کامل بدور زمین می گردد. سرعت هریک ۷۰۰۰ مایل بر ساعت است. این ماهواره ها نیروی خود را از خورشید تامین می کنند. همچنین باتری هایی نیز برای زمانهای خورشید گرفتگی و یا مواقعی که در سایه زمین حرکت می کنند بهمراه دارند. راکتهای کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر صحیح نگاه می دارد. به این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود.
در اینجا به برخی مشخصه های جالب این سیستم اشاره می کنیم:
▪ اولین ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
▪ در سال ۱۹۹۴ شبکه ۲۴ عددی NAVSTAR تکمیل گردید.
▪ عمر هر ماهواره حدود ۱۰ سال است که پس از آن جایگزین می گردد.
▪ هر ماهواره حدود ۲۰۰۰ پاوند وزن دارد و طول باتری های خورشیدی آن ۵.۵ متر است.
▪ انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از ۵۰ وات است.


● GPS چگونه کار می کند؟
ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز ۲ بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز، معین می کند.
گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل ۴ ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است. با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطاعات مفید دیگر، می نماید.


● گیرنده GPS
بسته به نوع مصرف و بودجه می توانید از طیف وسیع گیرنده های GPS بهره ببرید. همچنین، باید از در دسترس بودن نقشه مناسب و بروزجهت ناحیه مورد استفاده تان، اطمینان حاصل کنید. امروزه بهای گیرنده های GPS بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و هم اکنون در کشور ما (ایران) با بهایی معادل یک عدد گوشی متوسط موبایل نیز می توان گیرنده GPS تهیه کرد. در کشورهای توسعه یافته از این سیستم جهت کمک به راهبری خودرو، کشتی و انواع وسایل نقلیه بهره گیری می شود.
هر چه نقشه های منطقه ای که در حافظه گیرنده بارگذاری می شود دقیق تر باشد، سرویسهایی که از GPS می توان دریافت داشت نیز ارتقا می یابد. برای مثال، می توان از GPS مسیر نزدیکنرین پمپ بنزین، تعمیرگاه و یا ایستگاه قطار را سوال نمود و مسیر پیشنهادی را دنبال کرد. دقت مکانیابی این سیستم در حد چند متر می باشد، که بسته به کیفیت گیرنده تغییر می کند. از سیستم محلیابی جهانی می توان در کارههایی چون نقشه برداری و مساحی، پروژه های عمرانی، کوهنوردی، کایت سواری، سفر در مناطق ناشناخته، کشتی رانی و قایقرانی، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زمینلرزه و هر فعالیت دیگر که نیازمند محل یابی باشد، بهره برد.
هر کس که بخواهد بداند کجاست و بکجا می رود به این سیستم نیازمند است، با توجه به نزول شدید بهای گیرنده های این سیستم، و افزایش امکانات آنها، این تکنولوژی در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.


● اطلاعاتی که یک ماهواره GPS ارسال می کند چیست؟
سیگنـال GPS شـــــامــل : یـــک کد شبه تصادفی Pseudo Random Code، داده ای بنام ephemeris ویک داده تقویــــمی بنام almanac می باشد. کد شبه تصادفی مشخص کننده ماهواره ارسال کننده اطلاعات ( کد شتاسایی ماهواره ) می باشد.
هرماهواره باکدی مخصوص شناسایی می شود : RPN Random Code Pseudo این عددی است بین ۱و ۳۲ . این عدد درگیرنده هر GPS نمایش داده میشود .دلیل اینکه تعداد این شناسه ها بیش از ۲۴ می باشد امکان تسهیل درنگهداری شبکه GPS باشد . زیرا ممکن است یک ماهواره پرتاب شود و شروع بکار نماید قبل از اینکه ماهواره قبلی از رده خارج شده باشد . به این دلیل ازیک عدد دیگر بین ۱و ۳۲ برای شناسایی این ماهواره جدید استفاده می شود.
داده Ephemeris دائماً بوسیله ماهوارها ارسال میگردد وحاوی اطلاعاتی درمورد: وضعیت خود ماهواره (سالم یا ناسالم) و تاریخ وزمان فعلی می باشد . گیرنده GPS بدون وجود این بخش از پیام درمورد زمان وتاریخ فعلی درکی ندارد. این بخش پیام نکته اساسی برای تعین مکان می باشد.
Almanac داده أی را انتقال می دهد که نشان دهنده اطلاعات مداری برای هرماهواره وتمام ماهوارهای دیگر سیستم می باشد.


● شیوه کار GPS
حال میتوان شیوه کار GPS را بهتر بررسی کرد . هرماهواره پیامی را ارسال می کند که بــطور ســــــاده می گوید :
من ماهواره شماره X هستم، موقعیت فعلی من Y است، و این پیام در زمان Z ارسال شده است
هر چند که این شکل ساده شده پیام ارسالی است ولی می تواند کل طرز کار سیستم را بیان نماید. گیرنده GPS پیام را می خواند و داده های almanac و ephemeris را جهت استفاده بعدی ذخیــره می نماید. این اطـلاعـات می توانند برای تصحیح و یا تنظیم ساعت درونی GPS نیز به کار روند.
حال برای تعیین موقعیت، گیرنده GPS زمانهای دریافت شده را با زمان خود مقایسه می کند . تفاوت این دو مشخص کننده فاصله گیرنده GPS از ماهواره مزبور می باشد. این عملی است که دقیقاً یک گیرنده GPS انجام می دهد. با استفاده از حداقل سه ماهواره یا بیشتر، GPS می تواند طول و عرض جغرافیایی مکان خود را تعیین نماید. (که آن را تعیین دو بعدی می نامند.) و با تبادل با چهار (و یا بیشتر) ماهواره یک GPS می تواند موقعیت سه بعدی مکان خود را تعیین نماید که شامل طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع می باشد. با انجام پشت سر هم این محاسبات، GPS می تواند سرعت و جهت حرکت خود را نیز به دقت مشخص نماید.
یکی از عواملی که بر روی دقت عمل یک GPS اثــر می گذارد. شکل قرار گرفتن ماهواره ها نسبت به یکدیگر می باشد. (از نقطه نظر GPS)


● در مورد سیستم مکان یابی جهانی (Global Positioning System)
اگر یک GPS با چهار ماهواره تبادل نماید و هر چهار ماهواره در شمال و شرق GPS باشند طرح و هندسه این ماهوارها برای این GPS بسیار ضعیف میباشد و شاید GPS قادر نباشد مکان یابی نماید. زیرا تمام اندازه گیریهای فاصله در یک جهت عمومی قرار دارند. مثلث سازی ضعیف است وناحیه مشترک بدست آمده ازاشتراک این مسافت سنجی ها وسیع می باشد ( مکانی که GPS برای مکان خود تصورمی کند بسیار وسیع می باشد ودر نتیجه تعیین دقیق محل آن ممکن نیست ) دراین موقعیتها حتی اگر GPS مکان یابی را انجام دهد وموقعیتی راگزارش نماید دقت آن نمی تواند زیاد خوب باشـــــــد ( کمتر از۵۰۰-۳۰۰ فیت ). اگر همین چهارماهواره درچهارجهت ( شمال ، جنوب ، شرق ، غرب ) وبا زوایای ۹۰ درجه قرارداشته باشند طرح این چهار ماهواره برای GPS مزبور بهترین حالت می باشد چراکه جهات مسافت سنجی چهار جهت متفاوت و نقطه اشتراک این مسافت سنجی ها بسیار کوچک می باشد . وهرچه این نقطه اشتراک کوچکتر باشد به معنی آن است که بیشتر به نقطه واقعی حضورخود نزدیک شده ایم . دراین موقعیت دقت عمل کمتر از۱۰۰فیت می باشد.
طرح وهندسه قرارگرفتن ماهواره ها هنگامیکه GPS نزدیکی ساختمانهای بلند، قلل کوهها، دره های عمیق ویا در وسایل نقلیه قرارگرفته باشد به مساله مهمتری تبدیـل می گردد.اگر مانعی در رسیدن سیگنالهای بعضی از ماهواره ها وجود داشته باشد GPS می تواند از بقیه ماهواره ها بـــرای مکان یابی خود استفاده نماید. هرچه این موانع بیشتر و شدیدتر شوند مکان یابی نیز مشکل تر می گردد.
یک گیرنده GPS نه تنها ماهواره های قابل استفاده را تشخیص می دهد بلکه مکان آنها را درآسمان نیز تعیین می کند. (ارتفاع و زاویه) منبع دیگرایجاد خطا "چند مسیری" می باشد. "چند مسیری" نتیجه انعکاس سیگنال رادیویی به وسیله یک شی می باشد. این پدیده باعث ایجاد تصاویر سایه دار در تلویزیونها می گردد هر چند در آنتنهای جدید این شکل به وجود نمی آید، این پدیده در آنتنهای رو تلویزیونی قدیمی به وجود می آمد.
بروز این اختلال برای GPS ها به این شکل است که امواج بعد از انعکاس به وسیله اشیاء (مانند ساختمانها یا زمین) به آنتن GPS برسند . در این صورت سیگنال مسیر بیشتری را تا رسیدن به آنتن GPS طی می کند و این باعث می شود که GPS فاصله ماهواره را بیشتر از آنچه هست محاسبه نماید. که باعث ایجاد خطا در مکان یابی نهایی می گردد. در صورت بروز این اختلال تقریباً ۱۵ فیت بر خطای نهایی افزوده می شود. منبع دیگری نیز برای ایجاد خطا ممکن است وجود داشته باشند . افزایش تاخیر (delay) به دلیل اثرات جوی نیز می تواند برروی دقت کار اثر بگذارد. همچنین خطاهای ساعت داخلی GPS. در هر دو این موارد گیرنده GPS طوری طراحی شده است که این اثرات را جبران نماید . ولی خطاهای کوچکی بر اساس همین اثرات همچنان بروز خواهند کرد.
در عمل، دقت کار یک GPS غیر نظامی معمولی ، با توجه به تعداد ماهواره های تبادلی و طرح قرار گرفتن آنها بین ۶۰ تا ۲۲۵ فیت می باشد. GPS های پیچیده تر و گرانتر می توانند با دقتهایی در حد سانتیمتر کارکنند. ولی دقت یک GPS معمولی نیزمی تواند به کـــمک پـــردازشی بـــه نـــام DGPS Differential GPS به حدود ۱۴ فیت یا کمتر برسد .سرویسهای DGPS با هزینه کمی قابل اشتراک می باشند. سیگنال تصحیحات DGPS توسط سازمان Army Corps Of Engineers و از ایستگاههای مخصوص ارسال می گردد. این ایستگاهها در فرکانس KHZ .۳۲۵- ۲۸۳.۵ کار می کنند تنها هزینه استفاده از این سرویس خریدن یک دامنه از این سیگنالها می باشد. با این کار یک گیرنده دیگر به GPS ما متصل می شود ( از طریق یک کابل سه رشته ای) و عمل تصحیح را طبق یک روش استاندارد به نام (RTCM SC-۱۰۴) انجام می دهد. اشتراک سرویسهای DGPS از طریق امواج رادیویی FM نیز ممکن می باشد.


● چه کسانی از GPS استفاده می کنند ؟
GPS ها دارای کاربردهای متنوعی در زمین، دریا و هوا می باشند، اساساً GPS هر جایی قابل استفاده است مگر در نقاطی که امکان وصول امواج ماهواره درآنها نباشد مانند داخل ساختمانها، غارها ونقاط زیرزمینی دیگر و یا زیر دریا، کاربردهای هوایی GPS در رهیابی برای هوانوردی تجاری میباشد. در دریا نیز ماهیگیران، قایقهای تجاری، ودریا نوردان حرفه أی از GPS برای رهیابی استفاده می کنند.
استفاده های زمینی GPS بسیار گسترده تر می باشد. مراکز علمی از GPS برای استفاده از قابلیت و دقت زمان سنجی اش واطلاعات مکانی اش استفاده می کنند. نقشه برداران از GPS برای توسعه منطقه کاری خود بــــهره می گیرند. سایتهای گرانقیمت نقشه برداری دقتهایی تا یک متر را فراهم می آورند. GPS ها علاوه بر صرفه جویی دقتهای بهتری را برای این سایتها به ارمغان می آورند. استفاده های تفریحی از GPS نیز به تعداد تمام ورزشهای تفریحی متنوع است. به عـنوان مثال برای شکارچیان، برف نوردان، کوهنوردان وسیاحان و…
در نهایت باید گفت هرکسی که می خواهد بداند که درکجا قراردارد، راهش به چه سمتی است، ویا با چه سرعتی درحرکت است می تواند از یک GPS استفاده کند. در خودروها نیز وجود GPS به امری عادی بدل خواهد شد.سیستم هایی درحال تهیه است تا درکنار هر جاده ای با فشار دادن یک کلید موقعیت به یک مرکز اورژانس انتقال یابد. (بوسیله انتقال موقعیت فعلی به یک مرکز توزیع ) سیستم های پیچیده دیگری موقعیت هر خودرو را دریک خیابان ترسیم می کنند این سیستمها به راننده بهترین مسیر برای رسیدن به یک هدف خاص را پیشنهاد می کنند .

سرنوشت جنایتکاران کربلا

قیام مختار ثقفی:
نام : مختار, نام پدر: ابو عبید ثقفی , قبیله اش ثقیف , کنیه اش ابو اسحاق است . لقب مختار کیسان می باشد. و فرقه کیسانیه به مختار منسوب هستند. مختار معتقد به امامت ائمه معصومین (ع ) است و این گروه , پس از مختار, خود را به او منسوب کرده اند.
مختار در سال اول هجرت متولد شد و جنگجوئی شجاع بود. او به همراه پدرش , در سیزده سالگی در یکی از جنگ ها شرکت کرد. مختار مردی عابد و زاهد بود. پدر او در یکی از جنگها به شهادت رسید و تحت سرپرستی عمویش سعد قرار گرفت . خانواده او به سرپرستی عمویش به کوفه هجرت کردند. علی (ع ) کوفه را مرکز خلافت قرار داد. آن حضرت عموی مختار را استاندار مدائن کرد و مختار نیز در کنار عمویش در آن جا ساکن شد. مختار پس از شهادت علی (ع ) به بصره رفت و مدتی در آنجا ماند. پس از مدتی دوباره به کوفه آمد. وقتی که مسلم بن عقیل از سوی امام حسین (ع ) به کوفه رفت , در منزل مختار سکونت کرد و به خاطر همکاری با مسلم بن عقیل به زندان انداخته شد.
عبدالله عمر خواهر مختار, صفیه را به زنی گرفت و به این ترتیب مختار فامیل عبدالله بن عمر شد. مختار در زمان وقوع حادثه کربلا در کوفه زندانی بود. خاندان مختار از شیعیان مخلص اهلبیت (ع ) بودند. عموی مختار سعد بن مسعود ثقفی صحابه پیامبر و از شخصیتهای بزرگ اسلامی بشمار می رفت . عمویش در همه ی مراحل در کنار علی (ع ) بود. حضرت امام باقر(ع ) توجه خاصی به مختار داشت . روزی به پسر مختار فرمود: خداوند پدرت را رحمت کند, او حق ما را گرفت , قاتلین ما را کشت و به خونخواهی ما قیام کرد. امام صادق (ع ) فرمود: پس از حادثه کربلا, هیچ بانوئی از بانوان خاندان ما, خود را آرایش نکرد تا آنکه مختار سر عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را برای ما به مدینه فرستاد. میثم تمار و مختار هر دو در کوفه زندانی بودند. روزی میثم به مختار گفت : تو از زندان آزاد می شوی و این عبیدالله ستمگر را می کشی و پای خود را روی صورت او می گذاری . میثم و مختار هر دو به اعدام محکوم شدند ولی مختار به وساطت عبدالله بن عمر که شوهر خواهرش بود از اعدام و زندان نجات یافت . این , خلاصه ای است درباره خود مختار.

خروج مختار:
مقدمات قیام , قبلا" آماده شده بود و نیروهای انقلابی در آمادگی کامل بسر می بردند. هنگام غروب , ابراهیم اشتر که مرد شماره ی 2 انقلاب بود, بالای مناره ی مسجد رفت و اذان گفت . نیروهای وفادار به انقلاب به سوی مسجد روان شدند و پشت سر ابراهیم اشتر, فرمانده نیروهای جنگی مختار, نماز خواندند. پس از نماز به دستور ابراهیم اشتر, جمعیت حاضر در مسجد، با هم به سوی خانه مختار, فرمانده کل نیروهای انقلابی , حرکت کردند. رئیس شهربانی کوفه خود را به سرعت به استاندار رساند و به او گفت : به زودی مختار قیام خواهد کرد, باید مراقب باشی . استاندار کوفه عبدالله بن مطیع بود که از سوی عبدالله بن زبیر نصب شده بود. روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول سال 66 هجری قمری از سوی عبدالله بن مطیع در کوفه حکومت نظامی برقرار شد. رئیس شهربانی به همه ی نقاط حساس و مهم کوفه , نیروی نظامی اعزام کرد و مراکز مهم نظامی تحت مراقبت شدید قرار گرفت . از سوی استاندار عبدالرحمن بن سعید مأمور حفظ میدان سبیع شد, کعب بن ابی کعب مأمور کنترل میدان بشر گردید, شمر بن ذی الجوش مراقب میدان سالم بود, عبدالله بن مخنف مسؤول حفظ میدان صائدین شد, ابو حوشب مسؤول کنترل میدان مراد شد و ثبث بن ربعی به خارج شهر به نقطه ای به نام شوره زار اعزام شد. این مسؤولان هر کدام نیروهای جنگی ورزیده ای در اختیار داشتند و به این ترتیب همه جای کوفه تحت کنترل اینها درآمد. ابراهیم اشتر همچنان به طرف خانه مختار در حرکت بود و او می دید که شهر در کنترل نیروهای استاندار است ولی بدون هیچگونه ترس به این عمل خود ادامه داد. حمید بن مسلم می گوید: شب سه شنبه بود که به طرف خانه مختار حرکت کردیم . به خانه عمرو بن حریث رسیدیم , تعداد ما در حدود یکصد نفر بود, همه مسلح بودیم , شمشیرهایمان زیر لباسمان بود, زره هم پوشیده بودیم . حرکت کردیم تا به خانه سعید بن قیس رسیدیم , از آن خانه هم گذشتیم تا به خانه اسامه رسیدیم . ما به طرف باب الفیل پیش رفتیم تا به خانه مختار برسیم . ما درست به سوی قلب دشمن می رفتیم . همچنان به پیش می رفتیم که ناگهان فرمانده نیروهای دشمن راه را بر ما بست و گفت : چه کاره اید؟ کجا می روید؟ ابراهیم گفت : من ابراهیم هستم فرزند اشتر. رئیس پلیس گفت : این افراد مسلح کیستند؟ شما مشکوک هستید و نمی گذارم بروید. ابراهیم گفت : ای بی پدر برو کنار. رئیس پلیس گفت : هرگز نمی شود. مردی پشت سر رئیس پلیس بود به نام ابوقطن و ابراهیم با او سابقه ی دوستی داشت . ابراهیم به او گفت : ای ابا قطن بیا جلو. او فکر کرد که ابراهیم می خواهد از او بخواهد که این رئیس مانع حرکت ما نشود. ابو قطن جلو آمد و ابراهیم ناگهان نیزه او را گرفت و گفت : عجب نیزه ای است ها؟! ناگهان نیزه را در گلوی رئیس پلیس فرو برد و او را از پا درآورد و همراهان ابراهیم سر او را از بدن جدا کردند. نیروهای تحت فرماندهی رئیس پلیس وقتی اوضاع را چنین دیدند صحنه را ترک کردند. برخی از آن نیروها این جریان را به اطلاع استاندارد کوفه رساندند.
ابن مطیع پسر رئیس پلیس را رئیس پلیس کرد. ما رفتیم تا به خانه مختار رسیدیم و جریان را به او گفتیم . ابراهیم به مختار گفت : باید همین امشب برنامه را شروع می کنیم و مختار گفت : خداوند تو را به خیر و خوبی مژده بدهد. در همان شب , قیام رسما" اعلام شد. عملیات قیام در سه مرحله خلاصه می شد: الف . آزادسازی کوفه ب . سرکوب ضد انقلاب داخلی ج . آماده سازی نیروی کافی برای جنگ با نیروهای شام .
فرمان قیام مختار رسما" فرمان قیام را صادر کرد و مسؤولیت هر یک از فرماندهان مشخص شد. وضع شهر کوفه غیرعادی است , آثار تشنج در همه جا پیداست . فریاد »یا لثارات الحسین « به گوش می رسد. خود مختار لباس رزم بر تن کرد. مردم از هر سو به انقلابیون می پیوستند. گاهی در مدخل شهر درگیری پیش می آید. ثیث بن ربعی نزد استاندار رفت و او را به جنگ تشویق کرد. مختار دستور داد نیروهای انقلابی بیرون بریزند و حرکت کنند. نیروهای انقلابی گروه گروه به محله دیرهند آمدند و زیر پرچم مختار و ابراهیم قرار گرفتند. برخی از رؤسای قبایل اطراف داخل کوفه شدند و خود را به نیروهای مختار رساندند. اکثر مردم عراق آن زمانها ایرانی بودند. ایرانیان نیز به مختار و ابراهیم پیوستند. صبح شد, رهبر قیام مختار جلو ایستاد و نماز را به جماعت اقامه کرد. از سوی استاندار کوفه منادی ندا داد: ای مردم کوفه هر کس امشب به مسجد کوفه نیاید خونش هدر است . جمعیت زیادی به مسجد رفتند. ابن مطیع تعدادی از سران قبال کوفه را مأموریت داد تا هر کدام گروهی را فرماندهی کنند. ابن مطیع بیشتر سران و فرماندهان خود را از قاتلین کربلا انتخاب کرد و نیروهای خود را به این صورت سازماندهی کرد:
1. شبث بن ربعی به فرماندهی چهار هزرا نفر انتخاب شد.
2. راشد, رئیس پلیس , به فرماندهی چهار هزار نفر,
3. شداد بن ابیجر به فرماندهی سه هزار نفر,
4. عکرمه بن ربعی به فرماندهی سه هزار نفر
5. عبدالرحمن بن سوید به فرماندهی سه هزار نفر.
مختار ابراهیم اشتر را با 900 پیاده نظام و نعیم بن هبیره را با 900 نفر به طرف مقر فرماندهی دشمن روانه کرد. مختار به آنان گفت : بروید, با دشمن روبرو شوید, هنگامی که به دشمن رسیدید با نیروهای پیاده درگیر شوید و حمله را شروع کنید. مواظب باشید هدف تیراندازان قرار نگیرد. مختار تأکید کرد: به مقر خود باز نگردید تا پیروز شوید یا همه کشته شوید. این 1800 نفر به جنگ راشد رفتند که چهارهزار نفر نیرو در اختیار داشت .
مختار یزید بن انس را با 900 نفر به سوی نیروهای شبث بن ربعی فرستاد که چهار هزار نفر بودند. نیروهای مختار و ابن مطیع با هم درگیر شدند. درگیریها در همه جبهه ها به شدت ادامه یافت و آخر سر نیروهای استاندار کوفه شکست خوردند و خود استاندار شبانه به صورت مخفی و در لباس زنانه از قصر فرار کرد و به این ترتیب کوفه تسخیر شد و بسیاری از نیروهای غیرانقلابی و ضدانقلابی به نیروهای مختار پیوستند. مختار در کوفه یک حکومت شیعی انقلابی تشکیل داد. تشکیل این حکومت بر اساس مکتب اهلبیت و با اجازه ی آنان صورت گرفت . روز جمعه بود, همه در نماز جمعه حاضر شدند.
مختار در خطبه های نماز جمعه گفت : ای مردم کوفه ! من از جانب اهلبیت پیامبر مأموریت یافته ام تا به خونخواهی امام مظلوم حسین به علی و شهدای کربلا قیام کنم و انتقام خون آن گلگون کفنان را بگیرم و تا آخرین نفس این هدف را تعقیب خواهم کرد. پس از سخنرانی مردم گروه گروه با مختار بیعت کردند. مختار پس از تصرف کوفه و عادی شدن اوضاع به سازماندهی نیروهای انقلابی پرداخت . ابراهیم بن اشتر نخعی را فرمانده کل نیروهای مسلح کرد, عبدالله بن کامل را رئیس کل شهربانی کرد و ابو عمره ی کیانی را هم فرمانده گارد مخصوص کرد. پس از این , عبدالله بن حارث نخعی را استاندار ارمنیه , محمد بن عمیر را استاندار آذربایجان , عبدالرحمن بن سعید را استاندار موصل , اسحاق بن مسعود را استاندار مدائن , قدامه بن ابی عیسی را فرماندار بهقباد بالا, محمد بن کعب را فرماندار بهقباد میانی , حبیب بن منفذ را فرماندار بهقباد پایینی و سعید بن حذیفه را استاندار حلوان کرد. مختار پس از تسلط بر اوضاع خودش قضاوت می کرد و از صبح تا غروب قضاوت می کرد و بعد از مدتی عبدالله بن مالک را قاضی قرار داد. روزها و شب ها می گذشت و در این میان نیروهای ضدانقلابی مخفیانه خود را سازماندهی می کردند. پس از آنکه قوت یافتند, ناگهان وضع کوفه را به هم زدند. جنگ در کوفه آغاز شد و بسیار خطرناک گردید. مختار در محاصره قرار گرفت . ابراهیم اشتر به کوفه بازگشت و این امر روحیه ی دشمن را ضعیف و در پایان به شکست دچار ساخت . این بار پانصد نفر از ضدانقلاب ها اسیر شدند. این اسیران دست بسته به مقر مختار آورده شدند. آنان را از مقابل مختار عبور می دادند و در میان آنان هر کس که در حادثه کربلا دست داشت , مجازات می شد. از میان این پانصد نفر, 248 نفر از عوامل حادثه کربلا بودند. فرمان اعدام این 248 نفر صادر شد. همه را گردن زدند.
پس از این ماجرا آنان که در قتل امام حسین (ع ) دست داشتند مخفی شدند. مختار فرمان داد, قاتلان امام حسین را تعقیب کنید. در پی این فرمان عملیات تعقیب و دستگیری قاتلان کربلا شروع شد. ده نفر از قاتلان حادثه کربلا که بر بدن امام حسین اسب تاخته بودند دستگیر و به پشت خوابانده شدند. آنان را به زمین میخ کوب کردند و اسب ها را با نعل آنقدر بر آنان تاختند که به هلاکت رسیدند. شمر شتر امام حسین را که مخصوص امام حسین بود, به عنوان غنیمت به کوفه آورده و آن را به شکرانه کشتن امام حسین ذبح کرده و بین دشمنان اهلبیت تقسیم کرده بود. به دستور مختار آن خانه ها شناسائی شدند و خراب کردند و کسانی را که با آگاهی از گوشت آن شتر خورده بودند, اعدام کردند.
به روایتی شمر بن ذی الجوشن در حال فرار زخمی و اسیر شد. مختار دستور داد او را گردن زدند و بعد بدن او را در روغن جوشان افکندند. بجدل بن سلیم که انگشتر امام را از دست امام در آورده و غارت کرده بود, دستگیر شد. مختار دستور داد انگشتانش را قطع کردند, دو پایش را هم قطع کردند و در همان حال مرد. خولی که سر امام حسین را به کوفه برده بود, دستگیر شد. مختار دستور داد که او را در مقابل خانه اش کشتند و جسدش را آتش زدند. سنان بن انس که روز عاشورا بر بدن امام حسین نیزه می زد و می توان گفت که یکی از قاتلان اصلی امام حسین است , دستگیر شد. او را دست بسته نزد مختار آوردند. مختار دستور داد: اول انگشتان او را ببرید, سپس دو دستش را, سپس دو پایش را و زنده زنده داخل روغن جوشان بیندازید.
حکیم بن طفیل که امام را با تیر می زد و قاتل حضرت عباس است , دستگیر شد و نیروهای انقلابی خودشان او را تیرباران کردند چون ترسیدند که عدی از مختار عفو او را بخواهد. حرمله که علی اصغر را کشته بود, دستگیر و نزد مختار آورده شد, مختار دستور داد اول دو دست او را قطع کردند, سپس دستور داد دو پایش را هم بریدند و پس از آن او را آتش زدند و به این ترتیب قاتلان امام حسین هم کیفر خود را دیدند.
برای آگاهی کامل , به کتاب »ماهیت قیام مختار بن ابی عبید« نوشته سید ابو فاضل اردکانی , از انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی , مراجعه شود. این توضیح مختصر, از این کتاب برداشته شده است .

دانلود نوحه

دانلود نوحه عربی فارسی
«أنا مظلوم حسین»
 

اجرای این نوحه در تاریخ 22 دی ماه 1386 در کربلای معلا توسط «نزار القطری» بوده است که شبکه سوم سیما بعد از اخبار شبانگاهی 24 دی ماه، برای اولین بار آن را پخش کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.

http://pr.irib.ir/Pictures/20080120Ana%20Mazlum%20Hosein.mp3

http://www.shia-news.com/Download/Ana%20Mazlum%20Hosein.mp3

(با حجم 2.71Mb)

اگر از لینک اول نتونستید از لینک دوم استفاده کنید.


متن شعر:

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

لم یا قوم تریدون ببغی و فساد
لم تسعون بقتلی بلجاج و عناد

لیس والله سوانا خلف بعد النبی
فرض الله علی طاعتنا کل عباد

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

من له جد کجدی فی الوری
او کشیخی فانا ابن العلمین

فاطم الزهرا امی و ابی
قاصم الکفر ببدر و حنین

عبدالله غلاما یافعا
و قریش یعبدون الوثنین

یعبدون اللات و العزی معا
و علی کان صل القبلتین

و ابی شمس امی قمر
فانا الکوکب و ابن القمرین

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

چیست تقصیر من ای قوم که امروز جهانی
شده آماده به قتلم همه با تیغ و سنانی
در شما نیست ز اسلام نه نامی و نشانی

انا عطشان و قد احرق نطقی و لسانی
انا ظمئان و قد احرق قلبی و فوادی

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

زیر خنجر شه لب تشنه حسین گفت:
تو ای شمر ستمکار!
تو ای ملحد مکار!
تو ای کافر غدار!

اگر من نشناسی، بگویم بشناسی

حسینم و ضیاء القمرینم ، قتیل الودجینم
امام الحرمینم انا الفضه وابن الذهبینم

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

منم شهپر کبری منم آیه تقدیر
منم نخله خوبان منم زاده زهرا

منم عرش و منم فرش
منم کرسی و لوح و قلم و باعث ایجاد دو عالم

انا مظلوم حسین
انا محروم حسین

VLAN چیست ؟

VLAN چیست ؟
 Virtual Local Area Networks)  VLAN) ، یکی از جدیدترین و  جالبترین تکنولوژی های شبکه است که اخیرا" مورد توجه بیشتری قرار گرفته است . رشد بدون وقفه شبکه های LAN و ضرورت کاهش هزینه ها برای تجهیزات گرانقیمت بدون از دست دادن کارآئی و امنیت ، اهمیت و ضرورت توجه بیشتر به VLAN را مضاعف نموده است .

وضعیت شبکه های فعلی 
تقریبا" در اکثر شبکه ها امروزی از یک (و یا چندین) سوئیچ که تمامی گره های شبکه به آن متصل می گردند ، استفاه می شود . سوئیچ ها روشی مطمئن و سریع به منظور مبادله اطلاعات بین گره ها در یک شبکه را فراهم می نمایند.با این که سوئیچ ها برای انواع شبکه ها ، گزینه ای مناسب می باشند ، ولی همزمان با رشد شبکه و افزایش تعداد ایستگاهها و سرویس دهندگان ، شاهد بروز مسائل خاصی خواهیم بود . سوئیچ ها ، دستگاه های لایه دوم (مدل مرجع OSI ) می باشند که یک شبکه Flat را ایجاد می نمایند .

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می نمائید ، به یک سوئیچ ، سه ایستگاه متصل شده است . ایستگاههای فوق قادر به ارتباط با یکدیگر بوده و هر یک به عنوان عضوی از یک  Broadcast domain مشابه می باشند. بدین ترتیب ، در صورتی که ایستگاهی یک پیام broadcast را ارسال نماید ، سایر ایستگاههای متصل شده به سوئیچ نیز آن را دریافت خواهند داشت.
در یک شبکه کوچک ، وجود پیام های Broadcast نمی تواند مشکل و یا مسئله قابل توجهی را ایجاد نماید، ولی در صورت رشد شبکه ، وجود پیام های braodcast می تواند به یک مشکل اساسی و مهم تبدیل گردد . در چنین مواردی و در اغلب مواقع ، سیلابی از اطلاعات بی ارزش بر روی شبکه در حال جابجائی بوده و عملا" از پهنای باند شبکه،استفاده مطلوب نخواهد شد. تمامی ایستگاههای متصل شده به یک سوئیچ ، پیام های Braodcast را دریافت می نمایند . چراکه تمامی آنان بخشی از یک Broadcast doamin مشابه می باشند .
در صورت افزایش تعداد سوئیچ ها و ایستگاهها در یک شبکه ، مشکل اشاره شده ملموس تر خواهد بود .همواره احتمال وجود پیام های Braodcast  در یک شبکه وجود خواهد داشت .
یکی دیگر از مسائل مهم ، موضوع امنیت است . در شبکه هائی که با استفاده از سوئیچ ایجاد می گردند ، هر یک از کاربران شبکه قادر به مشاهده تمامی دستگاههای موجود در شبکه خواهند بود . در شبکه ای بزرگ که دارای سرویس دهندگان فایل ، بانک های اطلاعاتی و سایر اطلاعات حساس و حیاتی است ، این موضوع می تواند امکان مشاهده تمامی دستگاههای موجود در شبکه را برای هر شخص فراهم نماید . بدین ترتیب منابع فوق در معرض تهدید و حملات بیشتری قرار خواهند گرفت . به منظور حفاظت اینچنین سیستم هائی می بایست محدودیت دستیابی را در سطح شبکه و با ایجاد سگمنت های متعدد و یا استقرار یک فایروال در جلوی هر یک از سیستم های حیاتی ، انجام داد .

معرفی VLAN
تمامی مسائل اشاره شده در بخش قبل را و تعداد بیشتری را  که به آنان اشاره نشده است را می توان با ایجاد یک VLAN به فراموشی سپرد . به منظور ایجاد VLAN ، به یک سوئیچ لایه دوم که این تکنولوژی را حمایت نماید ، نیاز می باشد . تعدادی زیادی از افرادیکه جدیدا" با دنیای شبکه آشنا شده اند ، اغلب دارای برداشت مناسبی در این خصوص نمی باشند و اینگونه استنباط نموده اند  که صرفا" می بایست به منظور فعال نمودن VLAN ،  یک نرم افزار اضافه  را بر روی سرویس گیرندگان و یا سوئیچ نصب نمایند . ( برداشتی کاملا" اشتباه ! ) . با توجه به این که در  شبکه های VLAN ، میلیون ها محاسبات ریاضی انجام می شود ، می بایست از سخت افزار خاصی که درون سوئیچ تعبیه شده است ، استفاده گردد (دقت در زمان تهیه یک سوئیچ)،در غیر اینصورت امکان ایجاد یک VLAN با استفاده از سوئیچ تهیه شده ، وجود نخواهد داشت . 
هر VLAN که بر روی سوئیچ ایجاد می گردد ، به منزله یک شبکه مجزا می باشد . بدین ترتیب برای هر VLAN موجود یک broadcast domain جداگانه ایجاد می گردد . پیام های broadcast ، به صورت پیش فرض ، از روی تمامی پورت هائی از شبکه که عضوی از یک  VLAN مشابه نمی باشند، فیلتر می گردند . ویژگی فوق ، یکی از مهمترین دلایل متداول شدن VALN در شبکه های بزرگ امروزی است ( تمایز بین سگمنت های شبکه ) . شکل زیر یک نمونه شبکه با دو VLAN را نشان می دهد : 

در شکل فوق ، یک شبکه کوچک با شش ایستگاه را که به یک سوئیچ ( با قابلیت حمایت از VLAN ) متصل شده اند ، مشاهده می نمائیم . با استفاده از پتانسیل VLAN سوئیچ ، دو  VLAN  ایجاد شده است که به هر یک سه ایستگاه متصل شده است (VLAN1  و VLAN2) . زمانی که ایستگاه شماره یک متعلق به VLAN1 ، یک پیام  Braodcast را ارسال می نماید ( نظیر : FF:FF:FF:FF:FF:FF  ) ، سوئیچ موجود آن را صرفا" برای ایستگاههای شماره دو وسه فوروارد می نماید . در چنین مواردی  سایر ایستگاههای متعلق به VLAN2 ، آگاهی لازم در خصوص پیام های broadcast ارسالی بر روی VLAN1 را پیدا نکرده  و درگیر این موضوع نخواهند شد .
در حقیقت ، سوئیچی که قادر به حمایت از VLAN می باشد ، امکان پیاده سازی چندین شبکه مجزا را فراهم می نماید ( مشابه داشتن دو سوئیچ جداگانه و اتصال سه ایستگاه به هر یک از آنان در مقابل استفاده از VLAN ) . بدین ترتیب شاهد کاهش چشمگیر هزینه های برپاسازی یک شبکه خواهیم بود .
فرض کنید قصد داشته باشیم زیر ساخت شبکه موجود در یک سازمان بزرگ را به دوازده شبکه جداگانه تقسیم نمائیم . بدین منظور می توان با تهیه دوازده سوئیچ و اتصال ایستگاههای مورد نظر به هر یک از آنان ، دوازده شبکه مجزا که امکان ارتباط بین آنان وجود ندارد را ایجاد نمائیم . یکی دیگر از روش های تامین خواسته فوق ، استفاده از VLAN است . بدین منظور می توان از یک و یا چندین سوئیچ که VLAN را حمایت می نمایند ، استفاده و دوازده VLAN را ایجاد نمود . بدیهی است ، هزینه برپاسازی چنین شبکه هایی به مراتب کمتر از حالتی است که  از دوازده سوئیچ جداگانه ، استفاده شده باشد .
در زمان ایجاد VALN ، می بایست تمامی ایستگاهها را به سوئیچ متصل و در ادامه ، ایستگاههای مرتبط با هر VLAN را مشخص نمود. هر سوئیچ در صورت حمایت از VLAN ، قادر به پشتیبانی از تعداد مشخصی VLAN است . مثلا" یک سوئیچ ممکن است 64 و یا  266  VLAN را حمایت نماید.