زمین، یک توزیع گنو/لینوکسی مبتنی بر دبیان و در سمت سرور است.  این توزیع  با درنظر گرفتن روند فناوری روز دنیا با تاکید بر بومی‌سازی، امنیت و رفع نیازهای استراتژیک کشور طراحی و تولید شده است.  از آنجایی که فناوری روز دنیا  به سمت مجازی‌سازی و رایانش ابری در حرکت می‌باشد ، تمرکز توزیع زمین نیز بر استفاده از مجازی‌سازی بوده و خدماتی در این زمینه ارائه می‌کند. همان‌طور که ارائه بستر مناسب به منظور راه‌اندازی سرویس‌ها در محیط‌های مجازی، یکی از اهداف اصلی سیستم‌عامل‌های ارائه دهنده سرویس‌های مجازی است؛ توزیع سرور زمین نیز، فراهم‌سازی چنین زیرساختی را هدف اصلی خود قرار داده است و سرویس‌ها را به صورت کاملاً مجازی و یا ترکیبی از ماشین‌های مجازی و فیزیکی ارائه می‌کند.  برخی از عناصر اصلی این بستر مجازی عبارتند از: ماشین‌های مجازی به منظور ارائه سرویس‌ها به صورت ایزوله، هایپروایزر(hypervisor) به منظور  فراهم سازی محیط مناسب اجرای ماشین‌های مجازی، سیستم‌عامل پایه که هایپروایزر و بسیاری از ابزار‌های مورد نیاز برای ارتباط برروی آن نصب می‌شوند، و در نهایت نرم‌افزار مدیریت هایپروایزرها برای انجام فعالیت‌هایی از قبیل مدیریت و نظارت بر کلیه ماشین‌ها و اجزای درون مرکز‌ داده.

در نتیجه سرور زمین مجموعه‌ای کامل و یکپارچه‌ از این عناصر است که در کنار هم،  سرویس‌های مورد نیاز مدیر سیستم‌ را ارائه می‌کند.  این توزیع در راستای رفع دغدغه مدیران سیستم‌ها و نگرانی‌های ناشی از مدیریت سرورها، سرویس‌ها را به صورت مرکزی و خودکار در یک محیط کاملاً تجمیع شده و تنها از طریق یک رابط مدیریتی واحد، ارائه می‌کند. مدیریت سرورها می‌تواند به صورت محلی و یا از راه دور انجام گیرد.

ویژگی‌هایی از جمله زمان‌بندی انجام عملیات دلخواه به طور خودکار بر روی سروری خاص یا گروهی از سرور‌ها، به‌روز‌رسانی صدها یا هزاران سرور تنها با چند کلیک ساده، نظارت بر وضعیت تمامی سرور‌ها از یک نقطه بدون توجه به محل استقرار آنها و در نهایت مدیریت پیکربندی نرم‌افزار‌ها و سرویس‌ها از راه دور، از مهمترین ویژگی‌های سرور زمین می‌باشد.

 امروزه مساله مدیریت و راهبری سرور‌ها  از راه دور و به صورت یکپارچه، از مهمترین و جدی‌ترین چالش‌ها در دنیای فناوری اطلاعات است؛ که با به وجود آمدن مباحث جدیدی از جمله رایانش ابری و انتزاعی شدن سرویس‌ها و منابع اختصاص داده شده به آنها، اهمیتی دوچندان یافته است. سرور زمین در راستای دست یافتن به فناوری ارائه چنین سرویس‌هایی، زیرساخت مناسب و کاملی ارائه می‌کند.

شما می‌توانید آخرین نسخه این سیستم عامل را از اینجا دریافت کنید.