maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

ویترین ایرانسل (Vitrin)

 ایرانسل، با سرویس های متنوع، کاربردهای جدیدی برای تلفن همراه به جامعه ایرانی معرفی می نماید. به این ترتیب، تلفن همراه دیگر تنها یک وسیله مکالمه یا ارسال پیام کوتاه نیست؛ بلکه مفهوم شبکه تلفن همراه در زمینه های تازه ای چون اطلاعات، فن آوری و ارتباطات بازرگانی مطرح شده است. به این ترتیب، تلفن همراه به یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راههای اطلاع رسانی و سرگرمی و تجارت تبدیل می شود.
"پورتال چند رسانه ای ایرانسل" با نام تجاری "ویترین"، اولین شبکه عرضه محصولات الکترونیکی روی تلفن همراه در ایران است که در آن، عرضه کنندگانِ محصولات الکترونیکی (Content Providers)، طیف بسیار گسترده ای از محصولات خود را جهت عرضه به مشترکین ایرانسل ارائه می نمایند.
برای استفاده از محصولات الکترونیکی که در ویترین ایرانسل عرضه می شوند، کافیست به وب سایت ایرانسل بروید تا بتوانید از تمامی خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پیام کوتاه (SMS)، پیام چند رسانه ای (MMS) و اینترنت همراه (GPRS) برخوردار شوید.
شما می توانید با مراجعه به سایت اینترنتی ایرانسل و یا با استفاده از دفترچه های راهنمای منتشر شده توسط عرضه کنندگان محصولات الکترونیکی، با خدمات موجود آشنا شده و سرویس مورد نظر خود را درخواست کنید.
هزینه استفاده از سرویس های ارائه شده در ویترین، توسط ایرانسل محاسبه شده، و سپس این هزینه ها به صورتحساب مشترکین دائمی افزوده و یا از حساب مشترکین اعتباری کاسته می شود.

سرویس های ویترین ایرانسل
خدمات و محصولات بسیار متعددی در ویترین ایرانسل عرضه می شوند، مانند:

• سرویس های مبتنی بر متن: این سرویس ها به صورت پیام کوتاه برای مشترک ارسال می شوند و عبارتند از:

1. پیام های درخواستی؛ شامل:
o اخبار شامل مهمترین اخبار، اخبار ورزشی، اخبار اقتصادی، آخرین خبرها و...
o پیام های مذهبی شامل احادیث، آیات قرآن، برنامه زمانی نماز و...
o پیام های سرگرمی شامل جوک، فال، سخن بزرگان و...
o پیام های اطلاع رسان شامل پیش بینی وضع هوا، برنامه سینماها و...
o پیام های آموزشی مانند آموزش زبان، تست های کنکور، آموزش آشپزی و...
o زنگ های مونوتون (monotone) و برخی تصاویر گرافیکی

2. پیام های ثبت نامی: این خدمات در واقع شامل مجموعه هایی از پیام های کوتاه هستند که بر اساس برنامه زمانی موردنظر مشترک، و یا بر حسب وقوع رویدادهای از پیش تعیین شده برای مشترک ارسال می شوند.

به عنوان نمونه، شما می توانید با سفارش دادن بسته/مجموعه "اخبار فوری" به مدت یک هفته و هر روز سه بار، آخرین اخبار را به صورت SMS دریافت نمایید؛ یا با انتخاب سرویس "گلهای لیگ برتر" درست در هنگام به ثمر رسیدن گل در طی بازی های لیگ برتر، در جریان مهمترین لحظات مسابقه قرار بگیرید.

• خدمات چند رسانه ای: این خدمات از طریق سرویس های GPRS و MMS در اختیار مشترکین قرار می گیرند. مهمترین انواع خدمات چند رسانه ای ویترین عبارتند از:
o تصاویر گرافیکی؛ شامل تصاویر پس زمینه، تم ها و لوگوها
o زنگ گوشی؛ شامل انواع زنگهای پلی تون (polytone) و تروتون (truetone)
o موسیقی؛ شامل قطعات موسیقی و ترانه های پرطرفدار در فورمت MP3
o کلیپ ویدیویی؛ مانند قطعات ویدیویی سرگرم کننده و کلیپ های موسیقی
o بازی؛ شامل بازی های در محیط Java

در ویترین ایرانسل نسخه های متفاوتی از هر محصول وجود دارد و سیستم ایرانسل، با شناسایی نوع گوشی مشترک درخواست کننده هر محصول، به طور خودکار اقدام به ارسال محصول سازگار با آن گوشی می نماید. بنابراین، تمامی محصولات الکترونیکی ارائه شده در این قسمت، متناسب با نوع و مدل گوشی مشترک مورد نظر ارسال می شوند.

• ارسال پیام کوتاه از طریق وب: با این سرویس شما می توانید بدون نیاز به تلفن همراه، از طریق اینترنت به مشترکین ایرانسل و نیز تمام افرادی که در ایران و دیگر نقاط جهان از خدمات تلفن همراه استفاده می کنند، پیام کوتاه (SMS) ارسال کنید. وجود "دفترچه نشانی" شخصی شما در ویترین ایرانسل به شما کمک می کند تا شماره مقصد را به راحتی انتخاب و در کوتاهترین زمان ارسال کنید.

• ارسال پیام چند رسانه ای (MMS) از طریق وب: با استفاده از این سرویس، شما می توانید عکس، ویدیو، موسیقی و دیگر فایل های چند رسانه ای را در کوتاهترین زمان به مشترکین ایرانسل MMS کنید. علاوه بر "دفترچه نشانی"، یک "آلبوم شخصی "MMSدر اختیار شما قرار دارد تا با منتقل کردن فایل های مورد علاقه تان در ویترین ایرانسل، آن ها را در یک جا جمع کرده و به راحتی انتخاب و ارسال کنید.

روش های درخواست
با هر یک از سه روش زیر می توانید به سادگی از سرویس های ویترین استفاده کنید:

• اینترنت
شما می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی ویترین، مستقیماً محصولات را مشاهده و محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید.

• WAP (مرورگر اینترنت در تلفن همراه)
همچنین می توانید با GPRS ایرانسل، به آدرس اینترنتی ویترین دسترسی پیدا کرده و ضمن مشاهده و بررسی محصولات، موارد دلخواهتان را خریداری کنید.

• ارسال پیام کوتاه SMSجهت هر چه ساده تر کردن سفارش محصولات، برای هر گروه از محصولات ویترین، یک شماره یا Short Code تعیین شده است؛ بطوریکه شما می توانید با ارسال عبارت اختصاری یا کد مربوط به هر محصول (به عنوان مثال hfz برای فال حافظ) به صورت یک پیام کوتاه به شماره مربوطه، محصول مورد نظرتان را درخواست نمایید.


و اکنون، ویترین...
"ویترین ایرانسل" به عنوان اولین شبکه عرضه محصولات الکترونیکی تلفن همراه در ایران، بزودی در اختیار مشترکین ایرانسل قرار می گیرد. در حال حاضر ویترین در فاز آزمایشی قرار دارد. نمایشگاه Telecom 2007 زمان مناسبی بود تا این فرصت را در اختیار بازدید کنندگان محترم غرفه ایرانسل قرار دهیم تا اولین کسانی باشند که به ویترین ایرانسل سر زده و از امکانات آن لذت ببرند. شما هم می توانید با مراجعه به "روش درخواست خدمات" ذکر شده در انتهای این بخش، از این امکانات استفاده کنید.
برای دریافت محصولات چندرسانه ای ارائه شده در ویترین ایرانسل، گوشی شما باید دارای قابلیت استفاده از شبکه GPRS باشد. علاوه بر قابلیت فوق، گوشی شما باید حاوی تنظیمات GPRS و MMS باشد. ایرانسل اطلاعات لازم حاوی تنظیمات GPRS و MMS را از طریق پیام کوتاه (SMS) برای مشترکین ارسال می نماید؛ بنابراین شما تنها باید این SMS را پس از باز کردن ذخیره (save) کنید تا تنظیمات مربوط به این سرویس وارد گوشی تلفنتان شود.

درصورتیکه پیام کوتاه حاوی تنظیمات را که ایرانسل ارسال می کند، دریافت و یا ذخیره نکرده اید، می توانید:
• برای در خواست ارسال تنظیمات GPRS از تلفن همراه ایرانسل خود با شماره 130 تماس گرفته و هنگامیکه از شما خواسته شد، شماره 3 و سپس 6 را وارد نمایید؛ و یا اینکه با شماره گیری #6*3*130* از تلفن همراه خود، به صورت خودکار درخواست تنظیمات را ارسال نمایید. پس از دریافت پیام کوتاه حاوی اطلاعات لازم، آن را ذخیره (save) نمایید.

• برای در خواست ارسال تنظیمات MMS از تلفن همراه ایرانسل خود با شماره 130 تماس گرفته و هنگامیکه از شما خواسته شد، شماره 3 و سپس 5 را وارد نمایید؛ و یا اینکه با شماره گیری #5*3*130* از تلفن همراه خود، به صورت خودکار درخواست تنظیمات را ارسال نمایید. پس از دریافت پیام کوتاه حاوی اطلاعات لازم، آن را ذخیره (save) نمایید.

• در صورتیکه گوشی تلفن همراه شما قابلیت انجام تنظیمات خودکار (OTA) را نداشته باشد، با دستورالعمل های ذکرشده نمی توانید تنظیمات GPRS و MMS را دریافت نمایید. در این حالت می توانید طبق اطلاعات مندرج در سایت ایرانسل، گوشی را بصورت دستی تنظیم نمایید.

شما می توانید با SMS کردن کد های تعیین شده در جدول زیر به شماره 2020 محصول مورد نظر خود را درخواست نمایید. لطفاً توجه کنید فهرست کنونی تنها برای استفاده آزمایشی تهیه شده و تنوع و فراوانی محصولات در ویترین ایرانسل بسیار بیشتر است:

نوع محصول
نام
شماره
کد

زنگ مونوتون مونوتون ایرانسل
2020
MTI1, MTI2, MTI3

زنگ مونوتون
تروتون ایرانسل
2020
TTI1, TTI2

لوگو ایرانسل
2020
LOI

لوگو بی ام و
2020
LOB

تصویر پس زمینه طلایی
2020
WPG1, WPG2, WPG3, WPG4, WPG5

تصویر پس زمینه آبی
2020
WPG1, WPG2, WPG3, WPG4, WPG5

تصویر پس زمینه قرمز
2020
WPG1, WPG2, WPG3, WPG4, WPG5

خدمات متنی فال حافظ
2020
HFZ

خدمات متنی طالع بینی-فروردین
2020
FAR/ 1/ HML

خدمات متنی طالع بینی-اردیبهشت
2020
ORD/ 2/ SOR

خدمات متنی طالع بینی-خرداد
2020
KHO/ 3/ JOZ

خدمات متنی طالع بینی-تیر
2020
TIR/ 4/ SRT

خدمات متنی طالع بینی-مرداد
2020
MOR/ 5/ ASD

خدمات متنی طالع بینی-شهریور
2020
SHA/ 6/ SNB

خدمات متنی طالع بینی-مهر
2020
MEH/ 7/ MIZ

خدمات متنی طالع بینی-آبان
2020
ABA/ 8/ AGH

خدمات متنی طالع بینی-آذر
2020
AZA/ 9/ GHS

خدمات متنی طالع بینی-دی
2020
DAY/ 10/ JDY

خدمات متنی طالع بینی-بهمن
2020
BAH/ 11/ DLV

خدمات متنی طالع بینی-اسفند
2020
ESF/ 12/ HOT

خدمات متنی طرح طلایی
2020
TAL/ GLD

خدمات متنی طرح آبی
2020
ABI/ BLU

خدمات متنی طرح قرمز
2020
GHE/ RED

خدمات متنی شارژ الکترونیکی
2020
SHR/ CHR

خدمات متنی کنترل حساب الکترونیکی
2020
CON/ CAR



روش درخواست خدمات
خدمات نسخه آزمایشی ویترین به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار دارد، بطوریکه حتی برای SMS کردن کد محصول هزینه ای پرداخت نخواهید نمود. جهت سفارش دادن محصولات فوق بر اساس الگوی زیر عمل نمایید:
1. در صورت تمایل به سفارش محصول چند رسانه ای از توانایی گوشی خود برای دریافت آن محصول اطمینان حاصل کنید.
2. کد مربوط به محصول را (بر اساس جدول) به صورت SMS وارد کنید. به عنوان مثال برای دریافت لوگوی ایرانسل، کد loi را وارد کنید (می توانید کد را با حروف بزرگ یا حروف کوچک تایپ کنید). از وارد کردن هر نوع کاراکتر اضافه (مانند نقطه، ویرگول...) خودداری نمایید.
3. SMS مذکور را به شماره 2020 ارسال نمایید.
4. در مورد اکثر خدمات متنی چند کد مترادف عرضه شده است که شما می توانید با ارسال هر یک از آنها محصول مربوطه را دریافت نمایید. بنابراین تفاوتی ندارد که شما کدام کد را انتخاب می کنید.
5. در مورد زنگها و تصاویر پس زمینه، به دلیل تفاوت قابلیت مدل های مختلف گوشی، چند کد سفارش محصول ارائه شده است. بنابراین پیشنهاد می شود با مراجعه به جدول ذیل، کد مربوط به محصول متناسب با گوشی خود را ارسال نمایید. اگر مدل گوشی خود را در جدول پیدا نکردید، لطفاً گروه حاوی مدل های مشابه آن را انتخاب کنید.
6. محصول الکترونیکی برای شما ارسال می شود. اگر این محصول یک متن باشد، شما آن را بصورت یک SMS دریافت خواهید کرد (فال حافظ با فونت فارسی ارسال می شود؛ بنابراین گوشی شما باید دارای زبان فارسی باشد). در مورد پیام های چند رسانه ای، محصول مورد نظر در قالب MMS برای شما ارسال خواهد شد.

Windows Server 2003

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب:
سیستم عامل Windows Server 2003 در 4 نسخه به نامهای Standard – Enterprise – DataCenter و Web ارائه خواهد شد. در ادامه به بررسی خصوصیات و حداقل سخت افزار مورد نیاز برای هر نسخه از این سیستم عامل میپردازیم، در ضمن توجه داشته باشید که هیچگاه به حداقل ها بسنده نکنید و همیشه برای کارایی بهتر سیستم از قطعات مناسب تر و قویتری استفاده نمایید.

نسخه Web :
این نسخه برای مصارف سرورهای کوچک و همچنین خانگی به کار میرود و هدف اصلی آن فراهم نمودن Web Hosting برای وب سایتها و سرویس های وب با استفاده از IIS 6 میباشد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 133 MHz میباشد ولی پیشنهاد میشود از 550 MHz کمتر نباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 128 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 256 MB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 2 GB است.
3- مقدار فضای خالی لازم بر روی هارددیسک 1.5 GB است.
4- قابلیت پشتیبانی تا 2 عدد CPU بطور همزمان بصورت (Multi Processor).
نسخه Web این سیستم عامل 32 بیتی میباشد و قیمت آن 397$ است.

نسخه Standard :
این نسخه نیز 32 بیتی میباشد. برای استفاده از Client ها در این سیستم عامل Lincense های مختلفی وجود دارد. در صورتی که مایل به نصب 5 کامپیوتر Client در شبکه ای باشید که Server آن، این نسخه است میبایست نسخه ای به مبلغ 999$ پرداخت نمایید. مبلغ برای 10 عدد License نیز 1199$ میباشد. برای دریافت License بالاتر از این مقدار برای هر 5 عدد میبایست مبلغ 199$ پرداخت شود. در نظر داشته باشید که ممکن است کسی در کشور ما مبالغی برای License این سیستم عامل پرداخت نکند ولی توجه داشته باشید که سرورهای معتبر روی اینترنت در کشورهای صنعتی قرار دارند و قانون Copy Right برای همه آنها به دقت رعایت میشود. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب نسخه Standard ، دقیقا شبیه نسخه Web میباشد، با این تفاوت که در این نسخه قادر به استفاده از 4 عدد CPU بطور همزمان میباشید.

نسخه Enterprise :
این نسخه حرفه ای، برای سرورهای بزرگ در نظر گرفته شده که قیمت آن 3999$ و دارای 25 عدد License میباشد که به آن CALs (Client Access Lincences) نیز گفته میشود. این نسخه در دو سری 32 و 64 بیتی عرضه میشود و نکته مهم این است که نسخه 64 بیتی این سیستم عامل فقط با CPU های Intel Itanium و Athlon 64 (که به زودی ارائه خواهد شد) سازگار است و در سیستمهایی با CPU های 32 بیتی بطور کامل نصب نخواهند شد و کاربران را دچار مشکل خواهد کرد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 133 MHz در نسخه 32 بیتی و 733 MHz در نسخه 64 بیتی میباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 128 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 256 MB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 32 بیتی 32 GB و در نسخه 64 بیتی 64 GB است.
3- مقدار فضای خالی لازم بر روی هارددیسک در نسخه 32 بیتی 1.5 GB و در نسخه 64 بیتی 2.0 GB است.
4- قابلیت پشتیبانی تا 8 عدد CPU بطور همزمان.

نسخه DataCenter :
این نسخه کارآمدترین و پرقدرت ترین نسخه این سیستم عامل میباشد که مانند Enterprise دارای 2 سری 32 بیتی و 64 بیتی میباشد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 400 MHz در نسخه 32 بیتی و 733 MHz در نسخه 64 بیتی میباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 512 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 1 GB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 32 بیتی 64 GB و در نسخه 64 بیتی 128 GBاست.
3- مقدار فضای خالی مانند نسخه Enterprise میباشد.
4- برای استفاده از این نسخه حداقل میبایست از 8 عدد CPU بطور همزمان استفاده شود و حداکثر تا 32 عدد CPU را نیز پشتیبانی میکند.

مشکلاتی در پشتیبانی Multi Processer :
طبق گزارش شرکتهای تست کننده این سیستم عامل ، سیستمهایی که بصورت Multi Processor باشند و یکی از CPU های این سیستمها از نوع Pentium II یا Pentium Pro باشد، سیستم دچار مشکلاتی خواهد شد و تنها قادر به استفاده از یک CPU میباشد.
مایکروسافت با تایید این مشکل اعلام کرد که تنها راه حل در جهت رفع آن ارتقای CPU میباشد. پس بهتر است قبل و بعد از نصب این سیستم عامل، تمامی قطعات سیستم را مورد بررسی قرار دهید. هنگام نصب در اولین صفحه Setup ، گزینه ای با عنوان Check System Compatibility وجود دارد که با انتخاب این گزینه و سپس گزینه Check my system automaticaly میتوانید قبل از نصب، سیستم خود را از نظر حداقل سخت افزار مورد نیاز مورد بررسی قرار دهید.

بررسی اجزای داخلی :
مراحل نصب این سیستم عامل شبیه Windows 2000 میباشد، البته گزینه های کاربردی زیادی از جمله Dynamic Update که قادر است Update این ویندوز و Driver های مورد نیاز را بصورت Online از سایت مایکروسافت دریافت کند وجود دارد. بر روی تمام نسخه های این سیستم عامل .NET Framework نسخه 1.1 و همچنین وب سرور IIS 6.0 که ASP .NET را بطور کامل پشتیبانی میکند قرار دارد (در ادامه همین مقاله به بررسی بیشتر IIS خواهیم پرداخت). با رشد Web Service ها در دنیای امروزه و نیاز شدید به آنها در آینده ای نه چندان دور، مایکروسافت ابزارهای مختلفی برای گسترش دادن این سرویس ها در Windows Server 2003 قرار داده است. سرویسهای وب در محصولات مایکروسافت با ایجاد .NET گسترش یافته و بطور کل از طریق پروتوکول SOAP ارتباط برقرار میکنند. از جمله ابزار اضافه شده به این سیستم عامل Enterprise UDDI Services میباشد که در نسخه Web این سیستم عامل قرار داده نشده است. این ابزار مربوط به گسترش دادن Web Service های مختلف میباشد و تعامل بین آنها را فراهم میکند.
امکان دیگری با عنوان VPN (Virtual Private Network) نیز در تمامی نسخه های این سیستم عامل قرار دارد، البته در نسخه Web بصورت ناقص پشتیبانی میشود، این امکان قبلا در ویندوز XP ارائه شده بود. از دیگر تغییراتی که در این سیستم عامل قرار گرفته، آمادگی برای تغییر نسخه IP از 4 به 6 میباشد که در ادامه همین مقاله به بررسی نسخه های IP و تفاوت این دو خواهیم پرداخت. برای بررسی امنیت کاربران از راه دور نیز، Microsoft Passport در داخل سیستم عامل قرار گرفته است. Firewall یکی از ابزارهای الزامی در ارتباطات اینترنتی امروزه میباشد. برای امنیت داده ها ابزاری با نام ICF (Internet Connection Firewall) در تمامی نسخه های این سیستم عامل به غیر نسخه DataCenter قرار داده شده که این ابزار در Windows XP نیز وجود داشت که البته از کارایی چندانی برخوردار نبود ولی در ICF موجود در Windows Server 2003 تمامی مشکلات مربوط به این ابزار رفع شده و از کارایی بالایی برخوردار است. همانطور که میدانید Active Directory که یکی از اصلی ترین قسمتهای ویندوز سرور میباشد که در این نسخه از ویندوز تغییرات زیادی داشته که در ادامه همین مقاله بطور مختصر به بررسی مزایا و قسمتهای اضافی جدید آن خواهیم پرداخت. از جمله امکانات دیگر اضافه شده به Windows Server 2003 میتوان به این موارد اشاره کرد: پشتیبانی از استاندار 802.1x که مربوط به شبکه های بی سیم و یکی اس استانداردهای IEEE میباشد. تنظیمات خودکار در ارتباط چندین شبکه و همچنین پشتیبانی از Kerberos نسخه 5 و قابلیتی برای نصب سیستم عامل از راه دور.

تفاوت IP 4 و IP 6 :
ساختار اینترنت در حال تغییر است. اینترنتی که ما امروزه مصرف میکنیم Internet 1 میباشد ولی به زودی نسل جدید اینترنت که Internet 2 یا Grid Technology نام دارد جای آن را خواهد گرفت. پروژه اینترنت 2 در اختیار چندین کشور و شرکتهای بزرگی میباشد. اولین تغییری که در این دو نسل اینترنت مشاهده میشود تغییر ساختار IP است. همانطور که میدانید نسخه IP های فعلی در اینترنت 4 است و از نوع 32 بیتی (4 عدد 8 بیتی) میباشد، ولی IP های نسل جدید نسخه 6 (IPv6) میباشند که در حال حاضر Windows Server 2003 در تمام نسخه های خود آن را پشتیبانی میکند. همانطور که میدانید هر کامپیوتر در اینترنت میبایست دارای یک IP یکتا و منحصر بفرد باشد که در حال حاضر با رشد اینترنت تعداد IP هایی که IP نسخه 4 پشتیبانی میکند رو به اتمام است، از طرف دیگر Ipv4 تمام مقاصد امنیتی مورد نیاز را پوشش نمیدهد از این رو IPv6 که 128 بیتی میباشد به زودی جای IPv4 را خواهد گرفت.

مشکلاتی در استفاده از SQL Server :
نکته قابل توجه در استفاده از بانک اطلاعاتی SQL Server وجود دارد. هنگام Upgrade ویندوز 2000 به Windows Server 2003 در نظر داشته باشید که حتما میبایست SQL Server 2000 و همچنین MSDE 2000 به همراه Service Pack 3 قبلا نصب شده باشد و سپس اقدام به Upgrade سیستم عامل نمایید، در غیر اینصورت SQL Server دچار مشکل خواهد شد.
همچنین SQL Server 7 و MSDE 1.0 در این سیستم عامل پشتیبانی نمیشود. توجه داشته باشید که MSDE 2000 به همراه نرم افزارهای بسته Visual Studio و حتی خود SQL Server 2000 قابل نصب میباشد. اگر از سیستم عامل ویندوز 2000 که دارای SQL Server میباشد ولی SP3 به روی آن نصب نشده است اقدام به Upgrade ننمایید.

مزایای Active Directory در Windwos Server 2003 :
Active Directory در نسخه جدید ویندوز، 2 هدف اصلی را به شرح زیر دنبال میکند :

1- مدیریت و گسترش راحتتر :
2- در نسخه جدید ویندوز ، قابلیت و مدیریت Administrator ها حتی در محیطهای خیلی بزرگ توزیع شده با درختها ، دامنه ها و سایتهای فراوان، آسان شده است. یکی از ابزارهای مفید در این بخش، ADMT 2.0 (Active Directory Migration Tool) نام دارد که اجازه انتقال پسوردها از ویندوز NT یا 2000 به Windows Server 2003 را به شما میدهد. همچنین مدیران سرور قادر به تغییراتی در درختها ، دامنه ها و همچنین NetBios و DNS میباشند. مدیران سیستم به راحتی میتوانند ساختار Active Directory را که گسترش داده اند به دلخواه خود و بدون بروز مشکلی تغییر دهند.

3- امنیت بالاتر :
4- امنیت Active Directory نیز به مراتب، از ویندوز 2000 قویتر شده است. در نسخه جدید، مدیریت آسان بر اعتماد چندین درخت به یکدیگر به راحتی فراهم میشود که با استفاده از آن عمل Authentication به راحتی انجام خواهد شد. در این روش کاربران به راحتی و بدون نگرانی از عمل Login و وارد کردن ID و پسورد، قادر به استفاده از منابع درختهای دیگر در یک ساختار درختی Active Directory میباشند. این کار از طریق Kerberos و یا NTLM انجام میگیرد. همچنین نرم افزار Restriction Policies در بخش امنیت Active Directory وجود دارد که Admin را قادر میسازد که از نصب نرم افزارهای ناشناخته و غیراعتماد جلوگیری به عمل آورد و فقط برنامه های خاصی به روی سرور قابل نصب و اجرا باشند.

Windows Server Catalog چیست ؟
با استفاده از این ابزار در Windows Server 2003 ، کاربران با متصل شدن از طریق اینترنت به سایت مایکروسافت، قادر به ارسال مشخصات قطعات سخت افزاری دستگاه خود و همچنین نرم افزارهایی که به خوبی با ویندوز سازگار است میباشند. این ابزار شباهت زیادی به Windows XP Catalog دارد. این عمل دارای مزایای زیادی میباشد که به بررسی آن میپردازیم.
همانطور که میدانید خیلی از نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف در دنیا با سیستم عاملهای گوناگون سازگار نیست. با این حرکت هر زمان که مشکلی در ویندوز و یا نرم افزار خاصی به وجود آید، مایکروسافت تمامی اطلاعات مربوط به دلایل Crash شدن را در فایلی ذخیره میکند و به محض اولین تماس با اینترنت به سایت خود ارسال خواهد کرد. شما با نصب Windows Server Catalog قادر به ملاحظه لیستی از تمامی گزارشها و مشکلات ویندوز خواهید شد.
این لیست توسط افراد مختلف در سراسر جهان به سایت مایکروسافت ارسال شده است. مایکروسافت نیز برای رضایت مشتری، مشکل مورد نظر را بررسی کرده و در Service Pack ها و یا نسخه های بعدی ویندوز رفع خواهد کرد، زیرا مایکروسافت به تنهایی نمیتواند تمام نرم افزارها و سخت افزارهای دنیا را در محصولاتش تست نماید و این عمل باعث رشد کیفیت سیستم عاملهای این شرکت خواهد شد. برای دستیابی به لیست نرم افزارها و سخت افزارهای ناسازگار با ویندوز XP و Windows Server 2003 یا میتوانید مستقیما به سایت مایکروسافت مراجعه نمایید و یا از طریق منو Start در خود ویندوز به این ابزار دسترسی داشته باشید.

 

-آیا می دانستید

 

۱-آیا می دانستید که نزدیک به تمامی مردم ایران از نام اصلی بزرگ ترین شاعر میهنی ایران و افتخار جاودان ایرانیان و زبان پارسی بی خبرند و او را با نامی خطاب می کنند که آمیخته ای از عنوان، لقب، تخلص و نسبت زادگاه این شاعر بزرگ است؟
حسن که در سال ٣۲۹ هجری قمری از پدری دهقان با نام « علی» در روستای« باژ» در نزدیکی شهر طوس خراسان به دنیا آمد، تا پیش از به دنیا آمدن پسرش قاسم ، به « حسن ابن علی» شناخته می شد. بعد ها با به دنیا آمدن پسرش قاسم، لقب ابوالقاسم ( پدر قاسم) گرفت و سپس با برگزیدن نام هنری و تخلص فردوسی به سرودن بزرگ ترین سند زنده بودن زبان پارسی و یاد نیاگان ایرانی، یعنی شاهنامه پرداخت.
حسن (یا حسن این علی) امروز با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی که به ترتیب عنوان، لقب، تخلص و نسبت زادگاه این شاعر یزرگ ایران است در قلب هر ایرانی جایگاهی ابدی یافته است.

۲– آیا می دانستید که امروز حتا پس از گذشت ١۴ سده هنوز مردمانی در ایران به زبان پهلوی با یکدیگر گفت و گو می کنند ؟
در ١۵۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در قلب کوه های دالاهو، در منطقه ای که آن را ریژاو می خوانند روستایی دور افتاده ، کوچک و بسیار زیبا با نام زرده وجود دارد که در دل خود رازی شگفت آور را پنهان نموده است و آن سخن گفتن مردم آن به زبان پهلوی ساسانی می باشد
روستای زرده از یک سو به کوهی صخره ای تکیه داده است و از سویی دیگر به " دیوار ستبر یزدگرد" و " قلعه ی عظیم ساسانی" محدود می گردد. جمعیت آن تنها۴۵۰ تن است و در میان آن همه روستا در آن منطقه،تنها اهالی این روستا می توانند به زبان کهن سخن بگویند واین خود بر شگفتگی ناظران می افزاید.
از فراز کوه بلند ِ صخره ای، در آن جا که مقبره ی بابا یادگار قرار دارد و در میان انبوهی از درختان سرو ِ کهن سال، آب چشمه ای خروشان و زلال به سمت روستای زرده جاریست که در کنار آن به هر ایرانی میهن دوست احساسی عجیب همراه با دل تنگی از آن زبان و تاریخ کهن دست می دهد.

۳- آیا می دانستید که بسیاری از فارسی زبانان انبوهی از واژه های زبان فارسی را ، نه یک واژه ی ترکیبی، بلکه یک واژه ی یک بخشی و مستقل می دانند ؟
علم اتیمولوژی Etymology (علم کالبد شکافی، اشتقاق و شناسایی واژه ها) در آموزش زبان فارسی جایگاهی بسیار کم بها دارد و در هیچ دوره ای به آموزندگان ما توجه به ریشه و بنیاد واژه ها آموخته نمی شود . بسیاری از دانش آموزان ما با بسیاری از واژه ها و عبارات آشنا می شوند، اما حتا در دانشگاه هم نمی توانند اجزای این واژه ها را معنی کنند. باید گفت که زبان فارسی هنوز گام نخستین را نیز در کاربرد این علم در آموزش زبان برنداشته است .
مثلن بسیاری از دانش آموزان ما از سال نخست دبستان با بی هوده به شکل بیهوده آشنا هستند و آن را واژه ای مستقل می انگارند. در حالی که این واژه از ترکیب بی (= حرف نفی ) و هوده = سود و فایده ) ساخته شده است و دارای معنی بدون سود و فایده می باشد.
با کلمه ی خورشید از خور (= سوراخ، گودال) و شید ( = نور ).
و یا کلمه ی زمستان از زم ( = سرما ) و ستان ( = پسوند مکان و کیفیت ).
بسیاری معنی منجلاب را می دانند ولی با واژه ی منجل (= گیاه در هم پیچیده ) آشنایی ندارند
و واژه ی بسیار زیبای نود ( = آوا، ناله ) که در ترکیباتی مانند خوشنود و بهنود هست، گویی به خاک سپرده شده است.
واژه ی نازک نه یک واژه ی یک بخشی و مستقل، بلکه ترکیبی است از نا ( = حرف نفی ) و زُ ک (= ضخیم و کلفت )،
واژه ی ناله ترکیبی است از نا ( = حرف نفی ) و واژه ی گم شده ی له ( = آوایی از سر شادی ) که در واژه ای مانند هلهله پنهان است.
واژه ی آلبالو ترکیب بسیار زیبایی است از آل ( = قرمز ) و بالو ( = غده و ورم )،
بیابان ترکیبی است از بی (= حرف نفی ) و آب و آن ِ جمع )،
آبشار از آب و شار ( = قصر بلند ) به معنی قصر بلندی از آب،
گهواره ترکیبی است از گه (= مخفف گاه به معنی مکان ) و واره ( = پسوند تشبیه )، به معنی : مکان گونه
و یا واژه ی بیگانه که ترکیبی است از بی ( = حرف نفی ) و گانه ( = پسوند تشبیه ) به معنی کسی که گویی وجود تدارد، کسی که به کسی شباهت ندارد.
واژه ی اندرز در اوستا به گونه ی هن درز han-dareza بوده است که بخش نخستین آن یعنی "هن " گونه ی دیگری از واژه ی " هم " است و بخش دوم آن "درز " همین واژه ی درز امروزی ( به معنی شکاف جامه که دوخته باشند) است که در واژه ی مرکب "درزیگر" به معنی خیاط نیز بر جای مانده است. از این رو هندرز به معنی دوختن و پیوند دادن تجربیات گذشته کسی به آینده ی شخص دیگر و در واقع به معنی وصیت می باشد.
واژه انباز به معنی شریک، از دو بخش "هم" و "باز" تشکیل شده و «هم» با تبدیل م به ن به گونه ی هنباز و با تبدیل هـ به الف به گونه انباز در آمده است و در اصل به معنی دو یا چند کس است که در کاری هم باز هستند و با هم حرکت می‏کنند .
واژه ی " هم " به صورت هن در واژه ی انجمن نیز به چشم می‏خورد که در اصل هن گامن بوده است که بخش دوم آن از ریشه ی " گَم " اوستایی به معنی آمدن است و هنگامن یا انجمن به معنی کسانی است که با هم همگام هستند .
و بسیار بسیار واژه های دیگر که ظاهری یگ بخشی و مستقل دارد ولی درحقیقت واژه هایی ترکیبی است.
از این رو، گذشته از لزوم آموزش علم کالبد شکافی واژه ها (Etymology )، دو موضوع جدا نویسی در خط فارسی که از نظر علم کالبد شکافی واژه ها اهمیتی غیر قابل چشم پوشی دارد و نیز مسئله ی خط فارسی که اکنون دیگر به خطی ناتوان و غیرعلمی تبدیل گردیده است، بخش بسیار مهمی از مسئله ی نوسازی و بازسازی در زبان فارسی است. و تا تعیین خط دیگری در زبان فارسی باید بر حذف استثناهای دست و پا گیر دستوری و نگارشی، ترک لج بازی و عادت های غیر منطقی و یافتن قاعده ای عام برای آن ها پای فشاری نمود..
برای آشنایی بیش تر با " آیین درست نویسی فارسی" و همچنین " علم شناسایی ریشه ی واژه ها " به مقالات نوشته شده در موضوعات شماره های ۵ و ۸ تگاه کنید.

۴- آیا می دانستید که هنوز حتا بسیاری از دوست داران شعر معاصر فارسی، یعنی شعر نو، اشکال گوناگون این نوع شعر را نمی شناسند و نام یک نوع از آن را بر نوع دیگر می گذارند و از تفاوت این انواع و نام آن ها آگاه نیستند ؟
برای این دسته از فارسی زبانان، میان شعر آزاد، شعر سفید و شعر موج نو که انواع سه گانه ی شعر نو است، تفاوتی نیست و به نادرستی نام این را برای آن و نام آن را برای این به کار می برند
شعر معاصر یا شعرنو پس از نیما تا کنون در سه شکل شعر آزاد، شعر سپید و شعر موج نو ادامه یافته است :
١- شعرآزاد ( شعر نیمایی ) : که آهنگ و وزن عروضی دارد، اما جا ی قافیه درآن مشخص نیست. مانند برخی از سروده های سهراب سپهری، اخوان ثالث و قیصر امین پور.
منظومه ی " افسانه " نیما سرآغاز شعر آزاد و به طور کلی شعر نو به شمار می آید.
۲ـ شعرسپید (شعرمنثور) : آهنگ دارد اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه در آن مشخص نیست . مانند برخی از اشعار موسوی گرمارودی و احمد شاملو
٣- موج نو : که نه آهنگ ، نه وزن عروضی و نه قافیه دارد و فرق آن با نثر در تخّیل شعری شاعر است. مانند برخی از اشعار احمد رضا احمدی
:شعر موج نو به دشواری و پیچیدگی شناخته می شود .
( بررسی ویژگی های انواع شعر نو و تفاوت آن ها از نظر درون مایه و شکل و قالب، و نیز ارائه ی نمونه هایی از این اشعار، در بخش ادبیات معاصر انجام گرفته است).

۵- آیا می دانستید که برخی از زبان شناسان، از دید ساختاری، برخی از زبان های زنده ی جهان را، در بخش هایی از ساختار خود، در مقایسه با زبان فارسی، هنوز در دورانی می دانند که زبان فارسی دیر زمانی است آن را پشت سر نهاده است ؟
زبان فارسی به دلیل پیشینه ی بس دراز و کهن خود، کاربردها و ساختارهایی را که از دیدگاه زبان شناختی به کار زبان نمی آید و جزو نیازهای اصلی آن به شمار نمی آید از خود دور ساخته و به کناری نهاده است و یک سره زبان شناختی شده است. در حالی که بسیاری از زبان های زنده ی امروز ( که برخی از آن ها به دلایل معین تاریخی که در موضوع سرگذشت زبان فارسی مشخص شده است، تنها در معانی و واژه بر زبان فارسی پیشی گرفته اند) هنوز گرفتار کارکرد ها و هنجارهایی هستند که از نظر زبان شناختی برون زبانی شناخته می شود و هیچ نیازی به آن ها نیست.
یکی از این هنجارهای برون زبانی که کارکرد ناب زبانی ندارد و بی هوده به شمار می آید، وجود نام های نرینه (مذکر)، مادینه (مونث) و اَمردی (خنثی) برای چیزها در این زبان ها است که تابع هیچ نظم و قاعده ای نیز نیست و اگر چیزی مانند " میز " در برخی از این زبان ها مادینه است ( مانند زبان های فرانسوی و اسپانیایی) در زبان دیگری نرینه شناخته می شود ( مانند زبان آلمانی)، و این حتا برای خود مردم آن سرزمین ها مایه ی دشواری است و گاه حتا دانش آموختگان آنان را نیز به اشتباه می اندازد، زیرا این جنسیت برای اشیاء در همه ی بخش های دستور زبان آنان رعایت و صرف می شود.
این هنجار ( یعنی وجود جنسیت) در زبان فارسی نیز در دوران پارسی اوستایی و پارسی باستان وجود داشته است ولی رفته رفته از میان رفته است.
ویژگی دیگر زبان پارسی آن است که ساختار آوایی آن بسیار نغز و آهنگین شده است و واژه‌های درشتناک، ناهموار و گوش‌آزار در آن اندک ‌اندک ‌چنان سوده و ساده شده‌ است که از دید آوایی به واژه‌هایی هموار و دل پذیر دگرگونی یافته‌اند و این خوش آهنگی را مردم سرزمین های دیگر که آن را می شنوند گواهی می دهند. برای نمونه در زبان اوستایی واژه‌ی "خورنه" را داریم که در پارسی باستان "فرنه" و در پهلوی "خُوره" و "خُره" شده است و سپس با ریخت های "فره" و " فر" به پارسی دری درآمده است و بیش از این دیگر نمی‌تواند کوتاه ، تراشیده، خوش‌آهنگ، سوده و ساده تر گردد و بدین سان به فرجام دگرگونی خود رسیده است. یا واژه ی " اهورامزدا " یه معنی خداوند بزرگ که رفته رفته اوهرمزد، اورمزد، هرمزد و سپس هرمز شده است.
برای آگاهی از دگرگونی های دیگر در هنجارهای دستوری و تراشیدگی واژه ای در زبان فارسی به موضوعات شماره های ١ و ۲، یعنی سرگذشت زبان فارسی و دگرگونی های تاریخی زبان فارسی نگاه کنید.

۶- آیا می دانستید که در جهان یک کشور دیگر نیز وجود دارد که مردمانش آریایی هستند و ایران نام دارد ؟
واژه ی ایران واژه ای مرکب است که از دو بخش ایر به معنی آریایی و ان که هم نشانه ی جمع و هم پسوند مکان به معنی جا و سرزمین است، تشکیل شده است، و از این رو ایران هم به معنی آریایی ها و هم به معنی سرزمین آریایی ها است.
در زبان انگلیسی سرزمین را " لند " Land می گویند و به سرزمینی که محل زندگی آریایی ها است " ایرلند " می گویند که درست معنی ایران را می دهد و این همان کشوری است که همسایه ی شمالی انگلستان است و مردمانش هم آریایی هستند.
کوتاه آن که ایران و ایرلند دو نام درست هم معنی در دو زبان برای دو سرزمین است که مردمانشان هم نژاد و آریایی هستند.

ایستگاه فضایی

آشنایی با ایستگاه
بین‌المللی فضایی



 

ایستگاه‌ بین‌المللی فضایی پروژه‌ای مشترک است که چند کشور جهان برای انجام تحقیقات خود در فضا آن را می‌سازند.

این سازه عظیم فضایی در مدار زمین حرکت می‌کند و از با چشم غیر مسلح از روی زمین قابل روبت است.
کار ساخت و ساز ایستگاه بین‌المللی از سال 1998 آغاز شده است. قرار است این پایگاه فضایی تا سال 2010 به همت آمریکا، روسیه، آژانس فضایی اروپا و ژاپن به بهره‌برداری برسد.

بخش‌های ایستگاه فضایی از این قرار است:

پنل های خورشیدی
منبع نیروی ایستگاه بین‌المللی فضایی، خورشید است که پنل‌های خورشیدی استفاده از آن را برای ایستگاه مهیا می‌کنند.
اولین پنل خورشیدی در سال 2000 در ایستگاه نصب شد و قرار است در پایان کار، چهار شاخه عظیم از پنل‌های خورشیدی بر روی ایستگاه نصب شوند. هر کدام از این شاخه 34 متر طول و 12 متر عرض خواهند داشت و مستقیما 32.4 کیلو وات انرژی برای ایستگاه تامین خواهند کرد.


سامانه مکانیکی متحرک
سامانه مکانیکی متحرک نفش بسیار اساسی در پیشبرد روند تکمیل ساخت ایستگاه بین‌المللی دارد. اجزا این سامانه می‌توانند تجهیزات و بخش‌های جدیدی را که قرار است در ایستگاه نصب شوند جا به جا کنند، از فضانوردان در راه‌‌پیمایی‌های فضایی حمایت کنند و اجزا ایستگاه را در صورت نیاز به جاهای جدید منقل کنند.
این سامانه در حال حاضر یک بازوی روباتیک به طول 17.6 متر دارد که با استفاده از آن تجهیزات بر روی ایستگاه بین‌المللی سوار می‌شوند. این بازو که کانادارم 2 نام دارد در سال 2001 و توسط شاتل ایندیوور به ایستگاه حمل شد.
قرار است در آینده یک روبات با دو بازو به این سامانه اضافه شود.

زاریا(Zarya)
مدول زاریا که در زبان روسی طلوع معنی می‌دهد اولین بخش ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که به آن ملحق شد. این مدول در واقع برای تامین قدرت و نیروی پیشرانش اولیه ایستگاه طراحی شده بود.
زاریا با پشتیبانی  آمریکایی‌ها در روسیه ساخته و با استفاده از موشک پروتون در سال 1998 به فضا پرتاب شد. این مدول پیش از آن که مدول خدماتی زوزدا به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود کنترل جهت‌یابی، مخابراتی و تامین نیروی ایستگاه بین‌المللی فضایی را برعهده داشت.
در حال حاضر از این مدول 19 تنی که 12.6 متر طول و 4.1 متر عرض دارد به عنوان انبار استفاده می‌شود.

زوزدا(Zvezda)
پردازش اطلاعات، تقسیم نیروی الکتریسیته، کنترل پرواز و پشرانش ایستگاه‌ بین‌المللی بر عهده مدول زوزدا است. زوزدا که در زبان روسی به معنای ستاره است همچنین برقراری تماس مخابراتی میان ایستگاه با زمین را ممکن می‌سازد.
این مدول از روی ایستگاه فضایی میر روسیه الگوبرداری شده است. امکانات رفاهی ایستگاه همچون محل استراحت، توالت و  آشپزخانه هم در این مدول تعبیه شده‌اند. یک دوچرخه ثابت و یک تردمیل هم در این مدول نصب شده است تا فضانوردان با استفاده از آن آمادگی بدنی خود را حفظ کنند.
فضاپیمای باری پروگرس هنگام پهلو گرفتن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زوزدا می‌چسبد.

پروگرس
سفینه باری پروگرس نسخه‌ای خودکار و بدون سرنشین از فضاپیمای سایوز است که سوخت و بار مورد نیاز ایستگاه بین‌المللی را به فضا حمل می‌کند. پروگرس می‌تواند 1700 کیلوگرم بار و 1740 کیلوگرم سوخت با خود حمل کند.
پروگرس در حالت معمولی دو روزه به ایستگاه می‌رسد و مراحل اتصال و پهلوگیری آن به ایستگاه بین المللی به صورت خودکار انجام می‌شود.
پروگرس معمولا در مدول زوزدا پهلو می‌گیرد اما در صورت نیاز می‌تواند به بخش‌های دیگر ایستگاه هم متصل شود. پروگرس هنگام بازگشت از ایستگاه بین‌المللی زباله‌ها، فاضلاب و تجهیزاتی را که دیگر نیازی به آنها نیست به زمین می‌آورد.

سایوز
کپسول فضایی سایوز اولین فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی را در نوامبر 2000 به فضا برد. از آن زمان به بعد، همیشه تقریبا یک سایوز در ایستگاه بین‌المللی قرار دارد تا در شرایط اظطراری نقش قایق نجات را برای فضانوردان بازی کند.
پس از واقعه شاتل کلمبیا در سال 2003 سایوز تنها وسیله ارتباطی فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی و زمین بود.
هر شش ماه یک بار یک کپسول جدید توسط فضاپیمای سایوز به ایستگاه بین‌المللی منتقل می‌شود و کپسول قدیمی به زمین بازگردانده می‌شود.
کپسول‌های سایوز توسط موشک سایوز از ایستگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌شوند. سایوز هر بار می‌تواند سه فضانورد را از زمین به فضا ببرد و برعکس. محل فرود این کپسول پایگاه فضایی بایکونور است.

دستینی
آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکایی دستینی در سال 2001 توسط شاتل آتلانتیس تحویل ایستگاه بین‌المللی فضایی شد. سرنشینان ایستگاه‌بین‌المللی آزمایش‌های متفاوتی در این آزمایشگاه انجام می‌دهند که مهم‌ترین آنها بررسی تاثیر نبود گرانش بر خواص فیزیکی است.
از ورای پنجره‌ای که در دستینی نصب شده است فضانوردان می‌توانند از فضا تصویربرداری کنند.
ساختار جنس بدنه این آزمایشگاه تقریبا مشابه چیزی است که در جلیقه‌های ضد گلوله به کار رفته است. مرکز هدایت بازوی روباتیک کانادارم 2 هم در این آزمایشگاه قرار دارد.

شاتل
شاتل فضایی اولین فضاپیمای جهان است که قابلین به کارگیری مجدد را دارد. شاتل همچون یک راکت پرتاب می‌شود، در مدار همچون یک فضاپیما حرکت می‌کند و همچون یک هواپیما به زمین می‌نشیند. شاتل تنها وسیله‌ای است که می‌تواند تجهیزات بزرگ را به ایستگاه بین‌المللی ببرد و از آنجا به زمین بیاورد.
کلمبیا اولین شاتلی بود که در سال 1981 به فضا پرتاب شد. شاتل نقش بسیار اساسی در کار ساخت و ساز ایستگاه بین‌المللی دارد. این فضاپیمای علاوه بر آن در پیشبرد پروژه تلسکوپ فضایی هابل نقش داشته است و بدون حضور آن پروژه‌های ارسال فضاپیما به مشتری، زحل و خورشید امکان‌پذیر نبود.
در آزمایشگاه‌های درون شاتل صدها آزمایش انجام شده است که به دانشمندان اطلاعات با ارزشی در مورد گرانش زمین داده است. در عرشه کنترل این فضاپیما 4 صندلی قرار دارد که با نشستن در هرکدام از آنها می‌توان فضاپیما را کنترل کرد؛ این حالت برای مواقع اظطراری در نظر گرفته شده است. در عرشه کنترل شاتل بیش از 2020 نشانگر و صفحه کنترل مجزا قرار دارد. از این نشانگر‌ها برای کنترل شاتل و بازگذاری آن درایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌شود.
هر کدام از شاتل‌هایی که در حال حاضر به کار گرفته می‌شونند – دیسکاوری، آتلانتیس و ایندیوور- برای انجام حداقل 100 ماموریت ساخته شده‌اند.
تا به حال دو شاتل کلمبیا و چلنجر از هر دو به خاطر انفجار از رده خارج شده‌اند. چلنجر در سال 1986 و لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد و کلمبیا در سال 2003 هنگام ورود دوباره به جو زمین متلاشی شد. خدمه شاتل بین دو تا هشت نفر متغیر هستند اما معمولا در هر سفر شاتل 7 سرنشین دارد.

جم؛ مدول آزمایشگاهی ژاپن( Jem)
مدول آزمایشگاهی ژاپنی که به آن کیبو گفته می‌شود (کیبو در زان ژاپنی به معنای امید است)یکی دیگر از اجزا ایستگاه‌بین‌المللی فضایی است.
جم اولین سازه فضایی ژاپن و بزرگ‌ترین مدول در ایستگاه است. این مدول به صورت همزمان به چهار فضانور این امکان را می‌دهد که در آزمایشگاه تحت فشار به تحقیق بپردازند.
آزمایشگاه تحت فشار این مدول  11.2 متر طول و 4.4 متر قطر دارد. آزمایش‌ها و سامانه‌های جم در اتاق کنترل ماموریت تاسیسات عملیاتی ایستگاه فضایی در تسوکوبا در شمال توکیو کنترل می‌شوند.
کیبو شش بخش دارد: دو بخش تحقیقاتی- یک آزمایشگاه تحت فشار و بخش مجاورتی- ، دو مدول پشتیبانی که به هر دوی آنها متصل هستند، یک سیستم هدایت دستی کنترل از راه دور، و یک سیستم مخابراتی دورن مداری.
قرار است کار ساخت کیبو در سال 2008 توسط آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در سال 2008 به پایان برسد.

تاسیسات  مجاورتی جم
تاسیسات مجاورتی جم بیرون از ایستگاه بین‌المللی و در تماس با فضا فضایی قرار دارد. تجهیزاتی که بر روی جم قرار دارند برای مشاهدات زمینی همچون مخابرات، مهندسی و علوم تجربی مورد استفاده قرار خواند گرفت.
این سازه 5.6 متر پهنا، 5 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد.

رادیاتورها
رادیاتورهای ایستگاه بین‌المللی فضایی بخشی از سیستم اکتیو کنترل گرمایی ایستگاه هستند.
سیستم سرمایشی این رادیاتورها همانند سیستم خنک‌کننده خودروها کار می‌کند با این تفاوت که به جای آب در آن از آمونیاک استفاده می‌شود ؛ دلیل آن هم این است که آب در سرمای فضا یخ می‌بندد.
آمونیک گرما را از بخش‌های مختلف ایستگاه می‌گیرد و به رادیاتورهای بال مانند منتقل می‌کند تا از آنجا به صورت اشعه‌های مادون قرمز در فضا پخش شوند.
رادیاتورها 1.8 متر عرض و 3.6 متر طول دارند و به صورت آکاردئون باز و بسته می‌شوند.

کوپولا(‍Cupola)
کوپولا پنجره مشاهدات فضایی ایستگاه بین‌المللی است. این سازه ایتالیایی شش پنجره در کناره‌ها و یک پنجره بزرگ در بالا دارد. این پنجره تنها برای مشاهدات ستاره‌شناسی تعبیه نشده است و به سرنشینان ایستگاه این امکان را می‌دهد تا محیط پیرامونی آن را بپایند. از کاپولا به ویژه در راهپیمایی‌های فضایی و پهلوگرفتن فضاپیماهای میهمان در ایستگاه استفاده می‌شود.
سرنشینان ایستگاه فضایی همچنین می توانند با استفاده از این پنجره حرکت بازوی روباتیک کانادارم 2 را تحت نظر داشته باشند. قرار است کاپولا در سال 2009 به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود.

هارمونی
هارمونی – یا نود 2- در واقع یک دالان است که سه آزمایشگاه ایستگاه فضایی را به هم متصل می‌کند. این آزمایشگاه‌ها دستینی ساخت آمریکا، کلمبوس ساخت آژانس فضایی اروپا و کیبو ساخت ژاپن هستند.
هارمونی یک سازه فضایی 14 تنی با ابعاد 7 متر در 6.4 متر است که توسط شرکت ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس ساخته شده است.

کلمبوس
آزمایشگاه کلمبوس بزرگ‌ترین بخش از ایستگاه بین‌اللمی فضایی است که آژانس فضایی اروپا مستقلا می‌سازد. این مدول آزمایشگاهی که از آن برای انجام آزمایش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد در مجموع ظرفیت آزمایشگاهی ایستگاه با بالا خواهد برد.
دانشمندان در زمین می‌توانند با استفاده از سیستم‌های ارتباطی آزمایش‌های خود را در این آزمایشگاه انجام دهند. مرکز کنترل این مدول در اوبرفافنهوفن در آلمان است. قرار است این مدول دسامبر سال 2007 به ایستگاه بین‌المللی اضافه شود

آموزش نصب ویندوز در 7 دقیقه

برای این کار شما به کمک  CD Writer و نرم افزار Nero Burning Rom یک فایل بک آپ از تمام فایلهای ویندوز با پسوند exe می سازید به نحوی که بعدا میتوانید به سرعت با اجرای فایل exe ویندوزی آماده کار خلق نمایید.



نحوه انجام کار :


11. قبل از هر چیز باید یک ویندوز مرتب بهمراه تمامی نرم افزارهای مفید تهیه کنید (نرم افزارهای اضافی رو رفع نصب کنید و اونهایی رو هم که ندارین نصب کنید، همه درایورها را نصب کنید، با ضد ویروس بروز شده سیستم را چک کنید)

نکته1: ویندوز شما بایستی روی درایو C نصب شده باشد و برنامه های همراهش هم روی همین درایو نصب شده باشند

2. همه فایلها و شاخه های ریشه اصلی درایو C را از حالت مخفی خارج کنید.

نکته2: اگر دو ویندوز بر روی سیستم دارید بهتر است بقیه عملیات را از روی ویندوزی که بر روی C نصب نشده دنبال کنید

 3. نرم افزار Nero Burning Rom را اجرا کنید

4. از منوی file یا recorder گزینه Burn HD Backup... را انتخاب کنید

5. حالا پارتیشن 1 و یا همون درایو C رو به عنوان نشانی مبدا انتخاب کنید

6. در صفحه بعدی دکمه Write را بزنید تا سی دی ویندوز ۷ دقیقه ای شما آماده شود.

و اما نحوه استفاده از سی دی ویندوز ۷ دقیقه ای :

1: درایو C را فرمت کنید.

2: در خط فرمان DOS فایل nrestore.exe رو از سی دی ویندوز ۷ دقیقه ای اجرا کنید

3. زبان دلخواه را انتخاب کنید

4. مقصد کپی را درایو C قرار دهید (در غیر اینصورت ویندوز ۷ دقیقه ای کار نخواهد کرد)

5. و در آخر Restart

نکته 3: ویندوز ۳ویندوز ۷ دقیقه ای  که شما ساخته اید، در دیگر کامپیوترها نیز قابل استفاده است با این قید که در آنها بایستی سخت افزارهای جدید شناسایی و نصب شوند که این کار حدود 5 الی 10 دقیقه زمان می برد.

راهنمای اتصال کامپیوتر به اینترنت از طریق GPR

برای اتصال کامپیوترتان به اینترنت از طریق GPRS به دو روش میتوایند عمل کنید.
1 – از طریق نرم افزار موجود در PC Suite
2 – از طریق Connection Wizard ویندوز

که در این مطلب ما از روش دوم که ساده تر است استفاده میکنیم و برای تمامی گوشی ها قابل استفاده میباشد.



قبل از شروع به کار ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات GPRS بر روی گوشی شما بدرستی انجام گرفته است یعنی اینکه میتوانید از طریق موبایل خود به اینترنت متصل شوید . تنظیمات GPRS برای مشترکین ایرانسل

برای شروع نرم افزار مربوط به گوشی خود را از درون CD بر روی کامپیوتر خود نصب کنید سپس از طریق کابل USB با بلوتوث گوشی را به کامپیوتر متصل نمایید و کمی صبر کنید تا مشخصات و تجهیزات گوشی شما بطور کامل توسط کامپیوتر شناخته شود و پیغام Found new hardware , your new hardware is installed and ready to use در Taskbar ظاهر شود.

حالا از طریق New Connection Wizard یک کانکشن dialup درست کنید ، پس از گذراندن سه مرحله اول به قسمتی میرسید که باید مودم گوشی را انتخاب کنید. ما در این آموزش از گوشی سونی اریکسون مدل K750i استفاده کردیم که مودم Sony Ericsson 750 USB WMC Modem که گذینه مورد نظر ماست را تیک میزنیم و مراحل کار را ادامه میدهیم.
(توجه داشته باشید که نام مودم مورد استفاده در تمامی گوشی های سونی اریکسون به همین شکل است و فقط مدل گوشی تغییر میکند. در مورد مودم مورد استفاده در برند های دیگر اطلاعی ندارم )

پس از انتخاب نام کانکشن ، باید شماره #8***99* را بجای شماره تلفن ISP در کارد مربوطه وارد نمایید و در مرحله بعد کادرهای مربوط به Username و Password را خالی بگذارید و مراحل ساخت کانکش را به پایان ببرید

کار تمام است و تنها کاری که باید بکنید اینکه که مثل همیشه دکمه Dial را فشار دهید مطمئنا برای ورود به دنیای اینترنت شما را زیاد منتظر نمیگذارد.

موتورهای جستجو


چطور
موتورهای جستجو کار می‌کنند؟


وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می‌شود، کاربران در واقع نتیجه کار بخش‌های متفاوت موتور جستجوگر را می‌بینند.
موتور جستجوگر قبلاً پایگاه داده‌اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه‌ی جستجو، تمام وب را بگردد.
بسیاری از خود می‌پرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایت‌های وب را بگردد و میلیون‌ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟

گوگل و هیچ موتور جستجوی دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ‌گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده‌ای که در اختیار دارند به جستجو می‌پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش‌های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلاً جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کند، آنرا در پایگاه داده‌اش ذخیره می‌نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می‌گردد. بخش‌های مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:
Spider یا عنکبوت
Crawler یا خزنده
Indexer یا بایگانی کننده
Database یا پایگاه داده
Ranker یا سیستم رتبه‌بندی

الف: Spider (عنکبوت)
اسپایدر یا روبوت (Robot) نرم افزاری است که کار جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجو را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می‌زند، محتوای آنها را می‌خواند، لینک‌ها را دنبال می‌کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند و آنرا در اختیار سایر بخش‌های موتور جستجوگر قرار می‌دهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید می‌کنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می‌بیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را.
اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می‌گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می‌توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. یکی از فعالیت‌های اصلی که در SEM انجام می‌شود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها است.
اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده‌ای از آنها به سایت‌های مختلف مراجعه می‌کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینک‌های آنها می‌پردازند و یا به دنبال آدرس ایمیل (E-mail) می‌گردند.

ب: Crawler (خزنده)
کراولر، نرم‌افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می‌کند. کراولر مشخص می‌کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می‌گیرد که کدام یک از لینک‌های صفحه‌ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضی‌ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.
کراولر، ممکن است قبلاً برنامه‌ریزی شده باشد که آدرس‌های خاصی را طبق برنامه در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینک‌های یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجو چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می‌تواند (یا می‌خواهد) در پایگاه داده‌اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.
شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجو اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، می‌توانید آنها را از بعضی صفحات سایت‌تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی می‌کند و از حقوق دسترسی خود اطلاع می‌یابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجو به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots انجام می‌شود. به عمل کراولر، خزش (Crawling) می‌گویند

VOIP

تلفن اینترنتی چیست
و چگونه کار میکند؟



 

تلفن اینترنتی چیست و چگونه کار میکند. آیا میدانید که سرویس تلفن اینترنتی از اینترنت بجای خطوط تلفنی معمولی برای ارسال صدا سود میجوید؟ در تلفن اینترنتی، معمولا تلفن فعلی تان را به یک جعبه کوچک وصل میکنید که شرکت تلفن اینترنتی بشما میدهد و سپس این جعبه را به خط اینترنت باند پهن تان (کابلی یا دی.اس.ال) وصل میکنید. بعد درست مانند تلفن معمولی، گوشی را برداشته و بعد از شنیدن صدای بوق نمره گیری میکنید تا با شخص مورد نظرتان صحبت کنید. با این تلفن میتوانید به هر کسی در هر کجای دنیا که تلفن دارد زنگ بزنید. بعضی از شرکتها تلفن نرم افزاری دارند که دستگاه کامپیوتر شما را تبدیل به تلفن میکند و شما میتوانید با اتصال گوشی و دهنی به پورت یو.اس.بی کامپیوتر از آن مانند تلفن استفاده کنید.

● قطعی تلفن اینترنتی :
توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی اتصال اینترنتی شما قطع شود و یا برق وسایل شبکه تان قطع شود، سیستم تلفنی شما از کار خواهد افتاد. شاید بتوان مشکل قطع برق را با یک یو.پی.اس یا سیستم برق اضطراری حل کرد اما اگر سرویس دهنده اینترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد افتاد.
تلفن اینترنتی یا VOIP با استقبال گسترده ای روبرو شده است اما همیشه این سئوال برایتان مطرح است که چرا باید تلفن معمولیتان را با تلفن اینترنتی عوض کنید و دردسر اینکار را برخود هموار نمائید؟ جواب مسئله در دو مورد قیمت و قابلیت خلاصه میشود.

● مشخصه تلفن اینترنتی
مهمترین مشخصه تلفن اینترنتی ارزان بودن مکالمه تا حد رایگان بودن آن برای تماس با هرجای دنیاست. اما باز هم مانند تلفن معمولی سئوال اینجاست که کدام شرکت سرویس بهتری ارائه میکند. قابلیتهای تلفن اینترنتی از جمله موارد قابل توجه میباشد. مثلا کد منطقه یا شهرتان را میتوانید با خود به هرجا ببرید زیرا عملا در تلفن اینترنتی این کد معنایی ندارد. بعضی از سیستمها بشما امکان میدهند تا پیامهای تلفنیتان را در سیستم ایمیلتان بگیرید و مستقیما از داخل Outlook نمره گیری تلفن انجام دهید.

● نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟
اما نقطه ضعف سیستم تلفن اینترنتی کجاست؟ یکی از موارد این ضعف آنست که هنوز راه اندازی و مصرف این تلفن جدید به راحتی و سادگی تلفن معمولی نیست و دیگر آنکه کیفیت سیستم نیز متغیر است.
روشهای مختلفی در مورد نحوه کارکرد تلفن اینترنتی وجود دارد. مثلا Skype ارتباط بین دو کامپیوتر را از طریق نرم افزار برقرار میسازد در حالیکه Vonage به هر کسی با یک خط باند گسترده امکان میدهد تا از تلفن معمولی یا کامپیوتر خود برای تماس استفاده کند و فرقی نمیکند که تلفن طرف مقابل معمولی باشد یا اینترنتی. بعلاوه، شرکتها میتوانند local VOIP نصب کنند تا سیستم تلفن داخلیشان از شبکه محلی شرکت استفاده کند. وقتی این تماسها به خارج از شرکت برود بسته به انتخاب و پرداختی شرکت، میتواند از اینترنت یا خطوط تلفن معمولی استفاده کند. آنچه بین تمام این سیستمها مشترک است آنست که صدا تبدیل به بسته های دیتای دیجیتالی شده و درست مانند ایمیل روی شبکه یا اینترنت ارسال میشود. برای تماس با تلفنهای معمولی لازم است تا در جاهایی اتصال به شبکه تلفن معمولی انجام شود.

● سیستمهای تلفن اینترنتی
در اغلب سیستمهای تلفن اینترنتی، تکنولوژی اینترنت اتصال بین تلفن و شرکت تلفن را برقرار میسازد. کافیست تا یک تلفن معمولی را به یک آداپتور که متصل به خط اینترنت است وصل نمائید. تماسهای شما از طریق وب به سرویس دهنده VOIP ارسال میشود. این سرویس دهنده، تماسهای شما را به سیستم تلفن منتقل مینماید. اگر طرف مقابل شما در شبکه اینترنتی باشد، این مسیر هرگز سیستم تلفن معمولی را بکار نمیگیرد.

● مشکلات فنی تلفن اینترنتی
۱) توجه داشته باشید که اگر به هر دلیلی اتصال اینترنتی شما قطع شود و یا برق وسایل شبکه تان قطع شود، سیستم تلفنی شما از کار خواهد افتاد. شاید بتوان مشکل قطع برق را با یک یو.پی.اس یا سیستم برق اضطراری حل کرد اما اگر سرویس دهنده اینترنت شما، مشکل داشته باشد، تلفن شما هم به مشکل خواهد افتاد.
۲) مشکل بعدی سرویس ۹۱۱ یا اورژانس است که چون تلفن اینترنتی محلی نمیباشد بنابراین گرفتن این شماره، نمیتواند شما را به اورژانس منطقه وصل کند. در این اواخر، با ثبت کردن تلفن تان برای سرویس ۹۱۱ میتوانید از سرویس درست منطقه استفاده کنید. فقط یادتان باشد که باید حتما به اپراتور اورژانس بگویید که کچا هستید زیرا محلتان در سیستم اورژانس منعکس نمیشود.
۳) اگر از سیستم DSL استفاده میکنید یعنی سرویس اینترنت شما از طریق خط تلفن منتقل میشود که یک شماره تلفن بدان تعلق دارد و نمیتوانید بدون قطع تلفن، این شماره را خاموش کنید اما میتوانید یک شماره جدید از سرویس دهنده تقاضا نمائید. جدیدا سرویسهای DSL بدون شماره خاص بکار گرفته میشود که بدان naked DSL میگویند.

● آدرس سرویس دهنده های تلفن اینترنتی
برخی از سرویس دهنده های تلفن اینترنتی به شرح زیر هستند که برای دسترسی به آدرس اینترنتی هر یک میتوانید به سایت کامتونت و همین مقاله مراجعه نمائید:

SunRocket Internet Phone Service
AT&T CallVantage
BroadVoice
Broadvox
iConnectHere
Lingo
Packet۸
Verizon VoiceWing
Voiceglo
Vonage
Zoom GlobalVillage

● نرم افزار سرویسهای تلفنی اینترنتی
سرویسهای تلفنی اینترنتی با کامپیوتر و نرم افزار به شرح زیر هستند
FreeWorld Dialup
Skype

● تعریف تلفن اینترنتی
یک نوع ارتباط تلفنی است که از طریق یک سرویس‌دهنده اینترنتی یا Voice Over Internet Protocol صورت می‌پذیرد. VOIP عبارت است از انتقال صوت، از طریق بسته‌های آدرس پروتکل اینترنت (IP) و اینترنت. در واقع یک مجموعه از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که ما را قادر می‌کند تا از اینترنت به عنوان واسط انتقالی برای تماس‌های تلفنی استفاده کنیم. این روش به علت حذف مراکز تلفن راه دور از دایره تماس، از نظر هزینه بسیار به صرفه است.

● وضعیت تلفن اینترنتی در ایران
در حالیکه سازمان تنظیم مقررات، مشخص شدن آخرین وضعیت ارایه خدمات تلفن اینترنتی را به تصویب آیین‌نامه جدید آن تا پایان سال ‪ ۸۴موکول کرده است، شرکتهای فعال در این زمینه همچنان در بلاتکلیفی و سردرگمی بسر می‌برند.
مدیر یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات تلفن اینترنتی VOIPبا اشاره به این موضوع اظهار داشت: بسیاری از شرکتهای فعال در این زمینه از تابستان امسال تاکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
"علیرضا مشکفروش" افزود: برغم ادعای سازمان تنظیم مقررات مبنی بر تمدید مجوز تلفن اینترنتی شرکتهای خصوصی، تا نهایی شدن آیین‌نامه جدید هیچ حرکتی در این راستا صورت نگرفته است.
وی بااشاره به‌انتقادات وارد شده به‌آیین‌نامه ارایه خدمات تلفن بین‌المللی در ماههای گذشته تاکید کرد: با این وجود ، سازمان تنظیم مقررات همچنان بر روش و عقاید پیشین خود پافشاری می‌کند.
وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از تمدید نکردن مجوز شرکتهای تلفن اینترنتی در ماههای اخیر تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از فعالیت شرکتهایی که پیش از این دارای مجوز تلفن اینترنتی بودند، وجود ندارد.
به گفته وی، اکنون حدود ‪ ۸۰شرکت دارای مجوز ارایه خدمات تلفن اینترنتی در سراسر کشور وجود دارد