maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

RAID

استفاده از چندین دیسک سخت در جهت بالابردن کیفیت و اطمینان

مقدمه :
حدود سال‌های 1361- 1360 هجری شمسی سیستم‌های کامپیوتری با افزایش حجم اطلاعات روبرو شدند لذا نیاز به سرویس‌دهی وذخیره‌سازی به‌تر اطلاعات احساس شد. تکنولوژی ذخیره‌سازی گران‌تر می‌شد ولی همچنان نیاز به ذخیره‌سازی وجود داشت و ذخیره‌سازی اطلاعات روی دیسک‌های سخت سرورها مقرون به صرفه نبود. راه حلی مورد نیاز بود تا بتوان وضعیت را بهبود داد و دقیقاً در این زمان بود که سیستم Raid متولد شد.

به راستی RAID چیست؟ RAID از واژه Redundant Array of Inexpensive Disks به معنای دیسک‌های ارزان قیمتی است که در یک صف یا آرایه قرار می‌گیرند می‌باشد. در این سیستم چندین دیسک سخت با هم  طبق قاعده‌ای خاص مرتبط شده و ظرفیت بالایی از ذخیره‌سازی را با کیفیت بالا می‌سازد. در واقع ظرفیت ذخیره‌سازی و قابل اطمینان بودن از مشخصه‌های بارز سیستم ذخیره‌سازی جدید هستند. روش جدید ذخیره‌سازی در شبکه‌های بزرگ و بازار سرورهای استاندارد مورد استفاده قرار گرفت و در پنج سال گذشته این سیستم نزد کاربران متداول تر شد.
 

فایده های RAID
سه دلیل اصلی استفاده از RAID عبارتند از :
•افزونگی
•بالابردن کیفیت
•هزینه پایین تر

افزونگی یا Redundancy مهم‌ترین دلیل استفاده از RAID در سرورها می‌باشد که درواقع نسخه پشتیبانی از اطلاعات است که در هنگام آسیب رسیدن به اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر یکی از درایوها در یک آرایه از هارد دیسک‌ها آسیب ببیند و خطا دهد سیستم با تکیه بر درایوهای دیگر اقدام به بازیابی و تعمیر خود به صورت آنلاین می‌نماید (Hot Swappable) . روش افزونگی متناسب با نوع RAID متفاوت است.

بالا رفتن کیفیت تنها زمانی حاصل می‌شود که از نسخه خاصی از RAID استفاده شود. همچنین کیفیت به تعداد درایوهایی که در یک آرایه (Array) هستند و به کنترلر آن‌ها وابسته است.

اغلب مدیران IT تمایلی به صرف هزینه‌های زیاد جهت ارتقای سیستم ندارند. زمانی که روش RAID عرضه شد، هزینه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت. هزینه استفاده از چندین دیسک سخت ظرفیت پایین به مراتب پایین‌تر از یک دیسک سخت با ظرفیت بالا بود و همین امر یکی دیگر از مزایای RAID است.

به طور معمول سه فرم از RAID ها در سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند یعنی RAID0 ،  RAID 1و RAID 5 . در بیشتر موارد تنها دوتای اول قابل پیاده‌سازی هستند و درواقع یکی از آن ها از لحاظ فنی RAID نمیباشد.

 

RAID0
پایین ترین سطح قابل استفاده RAID ، سطح  صفر یا LEVEL0 می‌باشد که در واقع نسخه صحیحی از RAID نمی‌باشد. درصورتیکه یکی از درایوها دچار مشکل شود کلیه اطلاعات آسیب خواهند دید. Raid0 از روشی به نام  Striping استفاده می‌کندStriping  یک تکه از اطلاعات را (مانند یک تصویر گرافیکی) برداشته و در درایوها پخش می‌کند. از فایده های Strip ، ارتقاء کیفیت است. دو برابر حجم اطلاعات قابلیت کپی شدن روی دو درایو در زمان مشخص هستند. در زیر مثالی از نحوه کپی شدن اطلاعات در RAID0 آورده شده است.
 در جدول زیر هر ردیف نمایانگر یک بلوک از اطلاعات روی درایو است و هر ستون یک درایو مستقل را نشان می‌دهد. عددها نمایانگر بلوک‌هایی داده هستند.
 

از اینرو درصورتیکه شش بلوک از اطلاعات تشکیل‌دهنده یک فایل اطلاعاتی باشند می‌توانند با سرعتی بیشتر از یک درایو از روی درایوها خوانده شوند. هر درایو که به صورت موازی کار می‌کند تنها می‌تواند سه بلوک فیزیکی را بخواند و اگر درایوی خطا بدهد و قابل دسترس نباشد اطلاعات ما دیگر قابل دسترسی نخواهد بود. برای داشتن یک فایل نیازمند همه بلوک‌های اطلاعاتی هستیم. فایده این روش بالا بردن کیفیت ذخیره‌سازی و همچنین ظرفیت بالای ذخیره‌سازی اطلاعات خواهد بود. عدم داشتن نسخه جایگزین اطلاعات از مشکلات این روش است.

 

RAID 1
نسخه RAID1 اولین پیاده‌سازی واقعی RAID به شمار می‌رود و نمونه ساده‌ای از جایگزینی Redundancy به نام mirroring می‌باشد. این مدل به دو درایو با ظرفیت‌های یکسان نیاز دارد. یکی از درایوها فعال است و درایو دیگر Mirror می‌باشد. وقتی اطلاعات روی درایو فعال نوشته می‌شود همان اطلاعات روی درایو mirror هم کپی می‌شود.
در زیر نمونه ای از نحوه نوشته شدن اطلاعات را در RAID1 مشاهده می‌کنید.

 

 

اگر یکی از درایوها از کار بیفتد درایو بعدی هنوز کل اطلاعات موجود در سیستم را در خود ذخیره دارد. بزرگ‌ترین عیب این مدل داشتن دو درایو با ظرفیت یکی از آن‌هاست و آن بدین معناست که  ظرفیت واقعی حاصل جمع ظرفیت دو درایو استفاده شده جهت ذخیره‌سازی اطلاعات نیست و نیمی از این ظرفیت برای تهیه نسخه پشتیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. فایده این مدل پیاده‌سازی Full redundancy در سیستم است و عیوب آن عبارتند از :
•ظرفیت ذخیره‌سازی به بزرگی ظرفیت کمترین درایو است.
•کیفیت ذخیره‌سازی بالا نمی‌رود.
•برای عوض کردن درایو فعال در صورت بروز مشکل مجبور به قطعی موقت هستیم.
 

RAID 0+1
این مدل مخلوطی از دو مدل RAID گذشته است و تولید کنندگان سعی کرده اند تا فایده‌های دو مدل قبلی را در یک مدل پیاده‌سازی کنند. در این سیستم حداقل چهار درایو دیسک سخت مورد نیاز است تا بتوان روش های Striping و  Mirroring را مخلوط کرد و به کیفیت بالاتر ذخیره‌سازی همراه با Redundancy رسید. جفت اول درایوها می‌توانند فعال بوده و اطلاعات را مانند RAID0 ذخیره کنند. جفت درایو دوم در واقع کپی از اطلاعات دو درایو اول هستند.
در زیر نمونه پیاده‌سازی این مدل آمده است :

در این مدل اطلاعات روی درایوهای مختلف ذخیره می‌شوند و این در حالی است که در همان زمان یک نسخه از هر بلوک روی درایوهایی دیگر کپی می‌شود. این مدل باعث افزایش کیفیت شده و زمان نوشته‌شدن اطلاعات را کاهش می‌دهد. همچنین اصل Redundancy نیز در آن رعایت می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل این مدل هزینه زیاد برای  پیاده‌سازی آن است زیرا حداقل به چهار درایو دیسک سخت نیاز است. پس به طور کلی بالارفتن کارایی و کیفیت ذخیره‌سازی و همچنین داشتن یک Redundancy کامل از اطلاعات از مزایای این مدل می‌باشد. کم شدن ظرفیت موثر ذخیره‌سازی و همچنین نیاز به داشتن تعداد زیادی گرداننده دیسک سخت از معایب این سیستم محسوب می‌شود.

 

RAID 10 or 1+0
RAID10 بسیار شبیه به RAID 0+1 می‌باشد با این تفاوت که تقسیم بلوک‌های اطلاعات بین زوج درایوها انجام می‌شود و عملیات Mirroring در هر زوج از درایوها صورت می‌گیرد، یعنی درایو یک و درایو دو RAID1 شده و Mirror هستند. درایو سه و درایو چهار نیز mirror یکدیگر هستند. این دو مجموعه درایو به صورت Strip تنظیم شده و با هم کار می‌کنند.
مثال زیر نحوه نوشته شدن اطلاعات در مدل RAID10 را نشان می‌دهد.

RAID10 نیز همانند RAID0+1، حداقل نیاز به چهار دیسک سخت دارد. کارایی تقریباً مانند RAID0+1 است اما حفاظت از اطلاعات کمی بهتر انجام می‌شود. بالارفتن کارایی و کیفیت ذخیره‌سازی و همچنین داشتن Redundancy کامل اطلاعات از مزایای این مدل می‌باشد. کم شدن ظرفیت مؤثر ذخیره‌سازی و همچنین نیاز به داشتن تعداد زیاد گرداننده دیسک سخت از معایب این سیستم محسوب می‌شود.

 

RAID 5
قدرتمندترین مدل RAID در کامپیوترهای Desktop به کار گرفته می‌شود. به طور کلی این متد نیز نیازمند کارت کنترلر جهت مدیریت آرایه می‌باشد اما برخی از سیستم عامل‌های کامپیوترهای رومیزی نیز می‌توانند  RAID را ایجاد کنند. این روش از روش Stripping با قابلیت ایجاد  Parity در جهت ایجاد Redundancy اطلاعات استفاده می‌کند. حداقل سه گرداننده دیسک سخت برای ایجاد آرایه Raid5 مورد نیاز است. برای بالابردن کارایی ، هم ظرفیت بودن آن ها توصیه می‌شود.

Parity  یا زوجیت حاصل از فرمولی ریاضی است که دو بلوک از اطلاعات را مقایسه کرده و بلوکی جدید حاصل از دو بلوک اول ایجاد می‌کند. ساده ترین راه برای توضیح آن زوج یا فرد بودن است. اگر مجموع دو بلوک زوج باشد پس بیت Parity نیز زوج خواهد شد و اگر مجموع دو بلوک فرد باشد بیت Parity نیز فرد خواهد شد. بنابراین 0+0 و 1+1 هردو برابر 0 خواهند شد و در 1+0 یا 0+1 برابر یک خواهد شد. منطبق بر این مدل ریاصی باینری درصورت مشکل در یک درایو (در یک آرایه) این امکان وجود دارد که با بیت Parity بتوان اطلاعات را بازیابی کرد.

حال مثالی از RAID5 را مرور می‌کنیم. در جدول زیر هر سطر نمایانگر بلوک فیزیکی درایو خواهد بود و هر ستون یک درایو مستقل است. شماره ها نشاندهنده بلوک های اطلاعات هستند. تکرار شماره ها نیز نشانگر تکرار بلوک اطلاعاتی خواهد بود. در این جدول “P” بیت Parity را برای دو بلوک اطلاعاتی نشان می‌دهد.

بیت Parity  در درایوهای مختلف کپی شده است. در این روش به دلیل وجود چندین درایو ، سرعت نوشتن اطلاعات بالاتر می‌رود لذا کارایی در این حالت بالاتر رفته است. همچنین اطلاعات به دلیل وجود بیت Parity کاملا Redundant هستند.

درصورت وجود خطا در درایو شماره دو ، اطلاعات به دلیل وجود بیت Parity و قسمتی از اطلاعات در درایو دیگر قابل بازیابی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی به دلیل ایجاد Parity تا حدودی کاهش می‌یابد. ظرفیت آرایه منطبق بر فرمول زیر کاهش می‌یابد. در این فرمول n تعداد درایوها  و z نمایانگر ظرفیت آن هاست.


(n-1)z = Array Capacity


به طور مثال درصورتی که سه درایو 500 GB داشته باشیم حجم کلی موثر قابل استفاده معادل  (3-1)x500GB یا  1000GB خواهد شد.

سخت افزار RAID5 همچنین می‌تواند تابعی به نام Hot Swap را پشتیبانی کند و آن بدین صورت است که می‌توان در حالی که سیستم در حال کار است درایو جدیدی را به مجموعه درایوهای آرایه اضافه کنیم و یا اینکه در صورت آسیب دیدن یکی از درایوها ، آن را با درایو سالم تعویض کنیم. بدیهی است برای بازیابی اطلاعات آرایه زمان مورد نیاز است. با توجه به موارد فوق مزایا و عیوب این مدل عبارتند از :

مزایا:
•بالابردن کارایی آرایه
•Redundancy کامل
•همیشه بالا بودن سیستم

عیوب:
•هزینه بالای پیاده‌سازی
•کاهش کارایی در هنگام بازیابی

 

RAID سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری :
جهت پیاده‌سازی RAID نیاز به سیستم عامل و یا سخت‌افزاری است که بتواند جریان اطلاعات را از سیستم کامپیوتر به آرایه‌ای از درایوها هدایت کند. در راستای پیاده‌سازی نرم‌افزاری، بخشی از قدرت پردازش پردازنده به طور مستقل به RAID اختصاص خواهد یافت.

پیاده‌سازی نرم‌افزاری مقرون به صرفه‌تر خواهد بود زیرا تمام آنچه که باید هزینه شود خرید دیسک سخت خواهد بود. مشکل پیاده‌سازی نرم‌افزاری کیفیت آن است. به طور کلی کیفیت این روش کاملاً وابسته به پردازنده، حافظه، درایوها و مدل RAID ای است که استفاده می‌شود.

RAIDسخت‌افزاری به دلیل وجود مدار الکترونیکی اختصاصی و پردازش RAID مستقل از پردازنده اصلی سیستم مفیدتر است. این مدل به‌ترین کیفیت را برای پیاده‌سازی RAID در یک آرایه درایو ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکل RAID سخت‌افزاری هزینه زیاد آن است.
 

انتخاب گرداننده دیسک سخت مناسب:
کیفیت پیاده‌سازی RAID کاملاً وابسته به کیفیت درایوهایی خواهد بود که در یک آرایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای داشتن به‌ترین نتیجه، کلیه دیسک‌های سخت باید از یک برند و هم ظرفیت باشند و آن به این معناست که کلیه درایوها دارای کیفیت  و ظرفیت یکسان هستند.

 ظرفیت یک آرایه RAID وابسته به روشی است که انتخاب می‌کنیم. در RAID0 عملیات Striping تنها قابل پیاده‌سازی روی ظرفیتی یکسان از  دو دیسک سخت خواهد بود. به طور مثال درصورتی که از دو دیسک سخت با ظرفیت های 80GB و  100GB استفاده شود ظرفیت نهایی 160GB خواهد بود. در RAID1 ، اطلاعات روی ظرفیت کم‌تر Mirror خواهند شد. از این رو اگر دو دیسک سخت فوق را در نظر بگیریم، ظرفیت مؤثر 80GB خواهد بود. RAID5 به دلیل وجود فرمول ریاضی کمی‌پیچیده‌تر است. در این حالت کمترین ظرفیت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. درصورتی که دارای دیسک‌های سخت  80GB،  100GB و 120GB باشیم ظرفیت نهایی 160GB خواهد بود. همچنین کیفیت آرایه به درایوها بستگی خواهد داشت. 

جمع بندی :
با توجه به مطالبی که مطالعه کردید کلیه RAIDها منطبق بر نیاز سازمان و تامین شرایط اولیه سخت افزاری قابل پیاده‌سازی هستند. بسیاری از مشتریان به دلیل بالا بودن کیفیت RAID0 ، آن را برای پیاده‌سازی ترجیح می‌دهند. همچنین بیشتر سیستم‌های کامپیوتری تنها از RAID0 یا  1 پشتیبانی می‌کنند. پیاده‌سازی RAID0+1 یا RAID5 مستلزم هزینه بالا است و لذا بیش‌تر در شبکه‌های بزرگ و سرورهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی اتاق سرور استاندارد

نگاهی به طراحی اتاق سرور استاندارد
 
ایجاد مکانی امن در جهت متمرکز کردن سرورهای شبکه و استفاده از منابع مشترک نگهداری، از عوامل مهم و تاثیرگذار پیشبرد کاری یک سازمان می باشند لذا در این راستا اتاق سرور ایجاد شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد . اهداف اصلی در پیاده سازی اتاق سرور عبارتند از مقاومت سازه،ایمنی نفوذپذیری و اطمینان از صحت داده ها.دراین نوشتار مواردی که در طراحی و پیاده سازی اتاق سرور استاندارد مبتنی بر استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات مدنظر می باشد آورده شده است.

ساختار فیزیکی

  • تقویت ساختار، مقاوم سازی و ضدزلزله سازی

زلزله خیز بودن کشورمان ایران و لزوم پیشبینی صدمات در هنگام وقوع آن امری اجتناب نا پذیر می باشد که در طراحی و پیاده سازی سازه های مختلف سازمانی مدنظر می باشد. با توجه به اینکه اکثر ساختمان ها ، قدیمی ساز بوده و از ایمنی لازم برخوردار نیستند لذا باید تمهیداتی برای آن درنظر گرفت لذا پس از بازدید دقیق از محل ساختمان مناسب ترین مکان جهت استقرار اتاق سرور انتخاب شده و در صورتی که نتایج حاصل از لرزه سنجی ( تست برای سنجش میزان مقاومت سازه در برابر لرزه) مناسب نباشند اقدام به مقاوم سازی خواهد شد. بدیهی است در صورتیکه اتاق سرور در مکانی غیر از پایین ترین طبقه سازه باشد مقاوم سازی را باید از پی آغاز کرد و این خود مستلزم هزینه است. 
 
مراحل کار مقاوم سازی :

  • دیوارها تا رسیدن به سطح آجری تراشیده می شود.
  • سوراخ ها و منافذ پر می شوند
  • سطوح با یک لایه سیمانی پوشیده می شود
  • لایه ای از ماده ضد آتش Fire Tard روی لایه سیمانی کشیده می شود
  • مسیرگذاری کف و سقف جهت عبور لوله های اطفای حریق ، برق و شبکه انجام می شود.
  • پس از انجام مراحل فوق اقدام به آهن کشی و ستون گذاری می شود
  • شبکه های فلزی نصب شده و روی آن گچ کاری می شود
  • پس از خشک شدن گچ لایه محافظتی و ضد آتش Epoxy پوشانده می شود.

مکان مناسب جهت اتاق سرور :
معمولا اتاق سرور را در پایین ترین طبقه درنظر می گیرند و این مکان باید با کانال ها و رایزرهای ساختمان در ارتباط باشد. در صورتیکه از این اتاق به اتاق های دیگر و همچنین به طبقات دیگر کانالی وجود نداشته باشد باید آن را ایجاد کرد.


سیستم های مکمل

  • سیستم تهویه و تخلیه گردوخاک

از عوامل مهم استهلاک تجهیزات الکترونیکی ، گرد و خاک می باشد. با نشستن گردو خاک روی Chipset های مختلف بردهای دستگاه ها و ایجاد لایه جانبی روی آن ها ، عمل خنک سازی آن ها با مشکل روبرو شده و خرابی زودرس را سبب می شود از اینرو سیستم تهویه هوای اتاق سرور نصب شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

  • سیستم اطفای حریق

آتش سوزی به دلیل اتصال کوتاه ادوات برقی و همچنین وجود تجهیزات مختلف آتش زا از عوامل اصلی تخریب در سازمان ها می باشد لذا در این خصوص نصب تجهیزات مناسب اخطار و اطفای حریق مدنظر می باشد. نحوه کار چنین است :

  • با توجه به محدودیت فضای اتاق سرور جهت انتقال گاز مونواکسید کربن به داخل اتاق، از لوله های حامل استفاده می شود. محل قرارگرفتن نازل های نهایی باید در مکانهایی نزدیک به محل استقرار سرور ها و تجهیزات برقی تعبیه شود.
  • مخزن های گاز در مکانی خارج اتاق سرور قرار می گیرد و این مخزن ها به لوله های تعبیه شده داخلی مرتبط خواهند شد.
  • درمکان های مختلف اتاق سرور نظیر داخل رکها ، تجهیزات برقی داخلی و ... سنسورهای تشخیص حریق نصب می شود.
  • درب ضدحریق و مقاوم

با توجه به اهمیت محصور نمودن آتش و جلوگیری از گسترش آن ، درب اتاق سرور باید از جنس نسوز انتخاب شود.

  • رنگ ضد حریق یا EPOXY

جهت پر کردن کلیه درزها و ایجاد لایه حفاظتی بیرونی ضد آتش از Epoxy استفاده می شود. Epoxy در رنگ های مختلف موجود بوده و برای گرفتن جواب مؤثر حتما باید سطح زیرین کاملا خشک شده باشد.
رنگ های پلاستیکی و پلی استری محصولات جانبی پتروشیمی بوده و قابلیت اشتعال بالایی دارند لذا استفاده از آن ها مناسب اتاق سرور نمی باشند. درحال حاضر پوشش مناسب جهت اتاق سرور Epoxy می باشد که کلیه سطوح داخلی ( کف ، سقف ، دیواره های جانبی) را پوشش می دهد. دارای رنگ های متنوعی است و کاملا ضد حریق می باشد.
 

  • دوربین های کنترلی

باتوجه به اهمیت اطلاعات و لزوم مراقبت بیشتر ازتجهیزات اتاق سرور، نصب دوربین های کنترلی درون اتاق سرور بسیار مؤثر است. دوربین ها بطور 24 ساعته اتاق سرور را مانیتور کرده و Log ها را در سرور مربوطه ذخیره می کنند.

  • سیستم جارو برقی Vacum Cleaner

باتوجه به احتمال آلودگی اتاق سرور ناشی از تردد افراد در آن علی الرقم پوشیدن لباس های مخصوص توسط این افراد ، دستگاه جاروبرقی پیشبینی می شود. موتور و سایر تشکیلات این دستگاه در بیرون از اتاق سرور قرار گرفته و تنها لوله جمع کننده در داخل سرور قرارداده می شود.

  • سیستم کنترل دسترسی تردد

استقرار سیستم کنترلی مناسب جهت ثبت تردد افراد و مدیریت آن جهت اتاق سرور الزامی است. این سیستم دارای یک دستگاه کارت خوان چند گزینه ای (Multi Option Checking) ، کنترلر و مبدل های مرتبط با آن می باشد. افراد مجاز برای ورود به اتاق سرور باید کارت تردد را همراه داشته باشند. همچنین ثبت اثر انگشت و وارد کردن کدمخصوص از دیگر گزینه هایی است که می توان آن ها را فعال نمود.

  • سیستم تامین روشنایی

روشنایی داخل اتاق سرور باید به گونه ای طراحی شود تا در هنگام خروج شخص از اتاق سرور خاموش شوند و دلیل آن علاوه بر صرفه جویی برق ، جلوگیری از تولید حرارت توسط آن هاست. همچنین مسیرهای کنترلی و اصلی برق در تابلو برق اتاق سرور پیشبینی می شود.
 

  • سیستم خنک کننده داخلی

جهت برقراری دمای مناسب 18 درجه سانتی گراد اتاق سرور استفاده از دستگاه های خنک کننده درون آن الزامی است. مرسوم ترین خنک کننده در ایران ، کولرهای گازی هستند که توان آن ها باتوجه به میزان حرارت تولید شده اتاق سرور محاسبه می شوند.



ساختار برق شهر و برق اضطراری
کابل کشی اتاق سرور باید مطابق استاندارد های کابل کشی ساخت یافته با تجهیزات باکیفیت پیاده سازی شود. قسمت های مختلف جهت داشتن سیستم برق رسانی مطمئن شامل موارد زیر است :

  • تابلو برق
  • یو پی اس
  • ژنراتور تامین
  • چاه ارت

تابلو برق و ATS
کنترل خطوط ورودی و خروجی برق و برق اضطراری ، همچنین لزوم مانیتور کردن جریان و ولتاژ خطوط استفاده از تابلو برق را الزامی می سازد. تابلو برق علاوه بر داشتن ولت متر و آمپرمتر دارای یک سری کلیدهای مینیاتوری بوده که جهت جریان و وضعیت ولتاژ را کنترل می نماید همچنین توسط این کلیدها قادر خواهیم بود تا برق قسمتی از سازمان را روی برق شهر Set کنیم و یا می توانیم آن را به UPS مرتبط سازیم.
یو پی اس
قطع ناگهانی برق در تجهیزات اتاق سرور نظیر روتر ها ، سوئیچ ها ، سرورها و . . . باعث اختلال در اکثر فعالیت های این دستگا هها شده و دربرخی موارد امکان ادامه کار آنها را کاملا ازبین می برد. باید درنظر داشت تنها قطع برق شهر اثرات مخرب به همراه ندارد. سیستم های کامپیوتری نسبت به نارسایی هایی مانند افت لحظه ای ولتاژ،ولتاژهای لحظه ای بالا ، نویز و تاثیرات فرکانس رادیویی و تغییرات فرکانس درمنبع تغذیه خود حساس هستند. یک UPS مناسب دارای شرایط زیر است :

  • Online Double Conversion باشد
  • توان کار با ژنراتور را داشته باشد یعنی Power Factor Correction را پشتیبانی کند
  • جهت مانیتورکردن Online ، پروتکل SNMP را پشتیبانی کند

نکته : اگر UPS مشخصه PFC را نداشته باشد توان ژنراتور باید 5/1 برابر UPS درنظر گرفته شود و اگر داشته باشد 15/1 برابر UPS باشد.


ژنراتور تامین
دستگاه های تامین کننده برق اضطراری UPS با توجه به گران بودن و عدم کارایی مناسب برای برق دهی طولانی مدت مناسب نبوده و استفاده از ژنراتور در دستور کار قرار می گیرد. نحوه کار بدین صورت است که در هنگام قطع برق اتاق سرور و برای جلوگیری از اختلال در سیستم برق دهی آن در طول زمان به کار افتادن ژنراتور، UPS بطور آنی وارد مدار شده و برق اتاق سرور را تامین می کند. به محض آماده شدن ژنراتور جهت برق دهی ، UPS از مدار خارج شده و برق اتاق سرور از ژنراتور تامین می شود.توان UPS با توجه به میزان توان مصرفی دستگاه های مختلف مستقر در اتاق سرور نظیر سرور ها، کولرهای گازی و ... محاسبه می شود. توان UPS مناسب را بادرنظر گرفتن باتری های داخلی آن برای مدت 7 الی 15 دقیقه (باتوجه به زمان به کار افتادن ژنراتور) درنظر می گیرند. میزان توان ژنراتور 15% بیشتر از توان UPS درنظر گرفته می شود و درهنگام کار باید 70% زیربار باشد. زیربار قرارگرفتن ژنراتور بیش از 80% توان و یا کمتر از 60% توان اکیدا توصیه نمی شود.ژنراتورهای با توان بالای 15 KVA سه فاز هستند.

    • چرا باید از ژنراتور استفاده کنیم ؟

با توجه به گرانی UPS های با توان بالا و همچنین نیاز به استفاده از باتری های متعدد جهت برق دهی طولانی مدت ، استفاده از ژنراتور الزامی است. نکته دیگری که باید درنظر بگیریم جاگیر بودن حجم زیادی باتری خارجی در فضای محدود اتاق سرور است.

دسته بندی ژنراتورها
ژنراتور ها را معمولا به دو دسته توان پایین و توان بالا دسته بندی می کنند. ژنراتورهای توان پایین تا 10 KVA برق دهی را پشتیبانی می کنند و معمولا سوخت آن ها بنزین است. سوخت ژنراتورهای توان بالا دیزلی است. ژنراتورها را به دو گونه دستی و اتوماتیک راه اندازی می کنند. زمان راه اندازی اتوماتیک حدود 2 دقیقه و راه اندازی دستی حدود 10 دقیقه می باشد. با توجه ایجادصدای بلند ژنراتور از محفظه صداگیر به نام کناپی استفاده می شود. این محفظه تا 85% کاهش صدا را به دنبال خواهد داشت.

چاه ارت :
جهت جلوگیری از بارهای اضافی و مخرب روی سیستم برقی ، سیستم زمین یا Earth باید برقرار شود دراین سیستم ، نول واقعی شده و به چاه ارت توسط کابل مسی مرتبط می شود. شرایط ایجاد چاه ارت استاندارد در زیر آمده است :

  • حفر چاه تا رسیدن به خاک نم دار بایستی انجام شود .
  • پودر ذغال و نمک (کلرید سدیم) به نسبت یک به دو ( هرکیلو ذغال دو کیلو نمک ) به مقدار 40 کیلوگرم در چاه ریخته شود ( این مواد با مقاومت خاک نسبت عکس دارند و کم یا زیاد کردن این مواد مقاومت خاک را زیاد و یا کم می گرداند )
  • صفحه ای مسی به اندازه 50cm X 50cm و به قطر 1سانتی متربصورت تیغه ای( عمودی ) روی نمک و ذغال قرار می گیرد .
  • سیم مسی به قطر 50 میلیمتر توسط کابلشو مسی و پیچ و مهره مخصوص از جنس مس جهت جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی به صفحه مسی متصل می شود .
  • لوله پولیکا به قطر 4 یا 6 سانتی متر کنار هر چاه نصب می گردد . لازم به توجه است سوراخهای متعددی در بدنه لوله ها ایجاد شده تا اطراف لوله و چاه را مرطوب گرداند .
  • در پایان نیز چاه با خاک رس و نرم پر می شود .
  • مقاومت چاه با استفاده از دستگاه ارت سنج باید زیر 2 اهم باشد .

ساختار شبکه کامپیوتری اتاق سرور
آماده سازی اتاق سرور جهت ارتباطات شبکه ای سرورها با ایستگاه های مختلف شبکه از جمله کارهای پایه ای در اتاق سرور می باشد. درواقع کلیه کارها و هزینه هایی که در اتاق سرور انجام می شود هدفش استفاده منطقی و مطمئن از تجهیزات اتاق سرور می باشد. در زیر دو ساختار فیزیکی . منطقی شبکه آمده است :

  • ساختار فیزیکی شبکه

مرکز اطلاعات و پردازش روی شبکه سرورها هستند لذا ارتباط مناسب این سرورها با مجموعه شبکه امری اجتناب ناپذیر است. دراین راستا سه عامل زیر مدنظر هستند :

      • پیاده سازی مدل سه لایه
      • کابل کشی استاندارد
      • ثابت کردن رک ها
      • کانال های عبور
  • پیاده سازی مدل سه لایه :

کابل کشی و پیشبینی مسیرهای داخل اتاق سرور باید به گونه ای باشد تا بتوان پیاده سازی مدل سه لایه شبکه را عملیاتی ساخت از این لحاظ داشتن نقشه منطقی و فیزیکی سوئیچ های مختلف شبکه باید پیش از اجرای مسیرگذاری در دستور کار قرار گیرد.

  • کابل کشی استاندارد :

رعایت اصول کابل کشی ساخت یافته و همچنین درنظر داشتن خم ها و زوایای مختلف در کابل کشی اتاق سرور باید در نظر گرفته شود.

  • ثابت کردن رک ها :

به دلیل جلوگیری از واژگون شدن رک ها در هنگام زلزله ، رک ها باید به کف وصل و مهار شوند. پیش از اجرای کف و ایجاد کانال های مختلف باید محل استقرار رک ها تعیین شده و بست ها و Holder های نگهدارنده در آن تعبیه شود لذا دانستن نوع و مدل رک ها ، اندازه آن ها ، موقعیت مکانی نسبت به یکدیگر باید تعیین شوند.
نکته : برخی از رک ها نظیر رک های HP دارای اتصالات مخصوص بوده و جهت نصب صحیح رک باید از آن ها استفاده کرد.

  • کانال های عبور :

جهت نظم بخشیدن به کابل های Portable نظیر کابل های رابط برق ، Patch Cordها و ... ، مسیر عبور استاندارد کابلی توکار در اتاق سرور صورت می گیرد. این کانال ها باید دارای درپوش مناسب بوده و بین مسیرهای Data و برق فاصله ایجاد نماید.

  • ساختار منطقی شبکه

ساختار منطقی و نرم افزاری سرورها امکان استفاده مطمئن از اطلاعات روی سرورها را مهیا می سازد لذا اتخاذ استراتژی مناسب ارتباط سرورها با یکدیگر و همچنین ارتباط ایستگاه های کاری با آن ها باید پس از نصب فیزیکی اتاق سرور انجام شود. درزیر به برخی از تنظیمات منطقی و نرم افزاری اشاره شده است:

  • دامین کنترلر و سرویس های شبکه نظیر DHCP ، DNS و ...
  • VLAN و تقسیم سوئیچی
  • ایجاد Access List روی سوئیج های شبکه
  • ایجاد Routing و Gatewayشبکه
  • و ...

امنیت
آسیب ها و نفوذ های گزارش شده به سیستم های مبتنی بر اطلاعات در سرتاسر جهان رو به افزایش است. با گذشت زمان ابزارها و روشهای نفوذ به سیستم های اطلاعاتی و شبکه های کامپیوتری ساده و ساده تر می شوند و نفوذگرها با این ابزار و حداقل دانش مجال نفوذ را می یابند.
بر این اساس محرمانه بودن، در دسترس بودن و یکپارچگی اطلاعات، امری اجتناب ناپذیر برای توسعه سیستم ها کامپیوتری و سرورها است و باید در برنامه تجهیز اتاق سرور مدنظر قرار گیرد. مرسوم ترین روش های امنیتی عبارتند از :

  • استفاده از ویروس کش مناسب
  • استفاده از فایروال با تنظیم صحیح
  • نصب سیستم های نمایشگر نظیر IDS

نسخه پشتیبان
ایجاد امکانات مناسب برگرداندن اطلاعات ازبین رفته از تدابیری است که باید مدیر شبکه در دستور کار خود قراردهد. استفاده از ساختار SAN و تجهیزات مبتنی بر NAS ، همچنین Mediaهای ذخیره سازی متنوع با توجه به حجم اطلاعات و اهمیت آن ها مثال هایی از آنهاست.
نکته: درصورتیکه راه اندازی SAN را در دستور کاری خود دارید باید بستر اصلی پیاده سازی آن را در اتاق سرور پیشبینی نمایید.
سرور مناسب :
سرورها ، کامپیوترهای قدرتمند با توان پردازش و ذخیره سازی بالایی هستند که به عنوان مرکز منطقی نرم افزارهای مختلف شبکه درنظر گرفته می شوند. Data Base های مختلف نظیر SQL ، Oracle و ... روی این بستر ایجاد شده و ایستگاه های کاری مرتبط با شبکه را تغذیه می نمایند. با توجه به فضای محدود اتاق سرور و لزوم بهینه از فضا ، استفاده از سرور های کشویی Rackmount پیشنهاد می شود.این سرور ها سرپرست شبکه را قادر خواهند ساخت تا به راحتی به آن ها دسترسی داشته و بنا به شرایط آن ها را افزایش یا کاهش دهد.

GIGABYTE

2. مقاومت ظاهری کمتر
به علاوه، دو برابر کردن میزان مس باعث می شود میزان مقاومت ظاهری در لایه PCB 50 درصد کاهش پیدا کند. مقاومت ظاهری واحدی برای محاسبه مقدار مقاومت در برابر جریان موجود در مدار است. هر قدر میزان مقاومت در برابر جریان کمتر باشد، میزان تلفات انرژی کمتر خواهد بود. برای مادربردهای مجهز به نسل سوم طراحی با طول عمر بالای کلاسیک، این امر به این معنی ست که تلفات الکتریکی در لایه PCB 50 درصد کاهش یافته است. نتیجه تلفات انرژی گرما است، پس این امر به این معنی است که نسل سوم طراحی با طول عمر بالای کلاسیک می تواند میزان گرمای تولید شده در سطح PCB را کاهش دهد.

 

جشنواره فیلم فجر

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیشب با ۳۰ دقیقه تاخیر و در میان ازدحام علاقه‌مندان در تالار بزرگ کشور برگزار شد و طی آن فیلم های «وقتی همه خوابیم» و «درباره الی» با دریافت ۳ سیمرغ بلورین بیشترین جوایز را از جشنواره دریافت کردند.
اجرای مراسم اختتامیه جشنواره را محمدرضا شهیدی فر برعهده داشت و در شروع مراسم کلیپی از مراسم افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمد. در این کلیپ بخشی از صحبت‌های مهندس جعفری جلوه و دکتر شاه حسینی در کنار صحبت‌های محمود کلاری، ابراهیم حاتمی کیا، محمدرضا شرف الدین، رسول صدرعاملی به نمایش درآمد.همچنین در این کلیپ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از پیام محمود احمدی نژاد رئیس جمهور را قرائت کرد. همچنین جوایز بخش مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی سینمای ایران جشنواره فیلم فجر بار دیگر در این کلیپ مرور شد.
‌● چشم واقعیت
در ادامه مراسم هیئت داوران بخش چشم واقعیت به روی صحنه آمدند تا جوایز مستند جشنواره را اهداء کنند.
در این بخش دیپلم افتخار مستند کوتاه و نیمه بلند به امیر جغتایی برای فیلم «حباب سرد» اهدا شد.
همچنین دیپلم افتخار دیگری به مرتضی شعبانی برای فیلم «ضاحیه» اهدا شد.
اما سیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند به فرشته جغتایی کارگردان فیلم «چه سرسبز بود دره ما» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند مستند هم به «عکس ناتمام بهمن جلالی» رسید.
● سینما-ویدئو
جوایز سینما-ویدئو در دو بخش اهدا شد. کارگردانی و بهترین فیلم. در بخش کارگردانی فیلم های بلند ویدئویی سه دیپلم افتخار به ترتیب به پوریا آذربایجانی برای فیلم «آب و آئینه»، حسن لفافیان برای فیلم «بازی مهره سفید» و شهرام مکری برای فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» تعلق گرفت. سیمرغ بلورین این بخش به جمشید بهمنی برای فیلم «میکائیل» اهدا شد.
اما سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش ویدئو سینما به فیلم «زینب» به کارگردانی علیرضا توانا رسید.
● نگاه نو
در بخش «نگاه نو» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و یک دستگاه خودروی مینیاتور به «واروژ کریم‌مسیحی» برای کارگردانی فیلم «تردید» اهدا شد. کریم مسیحی هنگام دریافت این جایزه گفت: نمی دانم چرا پس از ۳۵ سال فعالیت سینمایی برای فیلم دومم جایزه می گیرم. امیدوارم اگر تا ۱۸ سال آینده فرصتی پیش آمد فیلم بهتری بسازم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش هم همراه یک دستگاه خودروی مینیاتور به سیدحسین حقگو تهیه‌کننده فیلم «دلخون» رسید.همچنین در این بخش، جایزه ویژه هیئت داوران شامل سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی مینیاتور به مسعود ده‌نمکی برای کارگردانی فیلم «اخراجی‌ها۲» اهدا شد که او البته برخلاف دو سال پیش صحبت جنجالی نکرد و تنها از همکارانش در تولید این فیلم تشکر کرد. در این بخش البته چند دیپلم افتخار هم اهدا شد که عبارت بودند از: سامان استرکی برای کارگردانی«صندلی خالی»، مسعود نقاش‌زاده برای کارگردانی «کودک و فرشته»، حمید نعمت‌ا... و هادی مقدم‌دوست برای فیلمنامه «بی‌پولی»، حامد بهداد برای بازی در فیلم «دلخون»، مونا احمدی برای بازی در فیلم «کودک و فرشته» و فریدون شیردل برای فیلمبرداری «وقتی لیموها زرد شدند».
بعد از اهداء جوایز این بخش وزیر ارشاد به صحنه آمد و در صحبت هایش به تمجید از این دوره جشنواره پرداخت. او گفت: « منظومه ای از آثار زیبا و تاثیر گذار و دارای پایگاه بلند هنری در همین دوره جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران خلق شد و در معرض دید اهل نظر قرار گرفت که به نوعی مقبول هنرمندان و مخاطبان بود». وی افزود: در حوزه فرهنگ شاهد تحول بزرگی هستیم و بخش بزرگی از این تحول در ساحت هنر و همچنین سینما صورت گرفته است و این آثار هنری به ویژه در حوزه سینما درخور شان انقلاب اسلامی است ولی نباید خود را به این یافته ها محدود کنیم بلکه باید به افق فراتری فکر کنیم.
وی خاطر نشان کرد زیباترین جلوه هنر سینماست و در طول این سال‌ها ما تلاش کردیم این بلور نازک هنر بر اثر غفلت یا عدم مراقبت و یا عدم اعتماد دچار نقصان نشود ولی به حمدا... این تلاش ها به بار نشست و ما شاهد شکل‌گیری منظومه درخشان از آثار سینمایی بودیم.
در ادامه مراسم چند قطعه موسیقی سنتی به‌صورت زنده توسط سالار عقیلی و گروهش اجرا شد.
● فیلم کوتاه
«خانه فاطمه کجاست؟» بهترین فیلم کوتاه داستانی شد و سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی پراید به فریدون نجفی تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی، دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون ریال به «سارا نامجو» برای فیلم «کلیدهای رویا» تعلق گرفت.
همچنین سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی پراید به فریدون نجفی برای فیلم «خانه فاطمه کجاست؟» تعلق گرفت.
● مسابقه سینمای ایران
در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) با داوری حسن بلخاری، ابراهیم حاتمی‌کیا، داود رشیدی، محمد سریر، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی و مجید مجیدی سیمرغ بلورین بخش‌های مختلف اهدا شد.
▪ بهترین فیلم: تردید (واروژ کریم مسیحی)
▪ جایزه ویژه هیئت داوران: عیار ۱۴ به کارگردانی پرویز شهبازی.
بهترین کارگردان: دیپلم افتخار به عبدالرضا کاهانی برای فیلم «بیست»، سیمرغ بلورین به اصغر فرهادی به خاطر «در باره الی». صابر ابر هنگام دریافت جایزه فرهادی پیامی از سوی او را قرائت کرد که در آن ضمن تشکر از خداوند، از تمام همکارانش سپاس ویژه کرده بود و جایزه اش را به همسرش پریسا بخت آور تقدیم کرد.
▪ بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی: فرید مصطفوی و ابوالحسن داودی برای«زادبوم».
▪ بهترین فیلمنامه اقتباسی: واروژ کریم مسیحی برای «تردید».
▪ بهترین بازیگر مرد: ضمن تقدیر از بازی شهاب حسینی برای بازی در فیلم «درباره الی»، سیمرغ بلورین به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «سوپر استار» تعلق گرفت.
▪ بهترین بازیگر زن: لیلا حاتمی برای «بی‌پولی».
▪ بهترین بازیگر مرد مکمل: علیرضا خمسه برای «بیست».
▪ بهترین بازیگر زن مکمل: مهتاب کرامتی برای «بیست».
▪ بهترین فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی برای «شبانه‌روز».
▪ بهترین موسیقی:‌ کارن همایونفر برای «زادبوم»‌.
▪ بهترین تدوین: بهرام بیضایی و سپیده عبدالوهاب برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین صدا:حسن زاهدی برای « درباره الی».
▪ بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، آتوسا قلمفرسایی برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین جلوه‌های ویژه: داود رسولیان برای «به کبودی یاس».
▪ بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: به طور مشترک به دو فیلم «بی‌پولی» و «درباره الی»‌.

NOD32 IDs Update

NOD32 IDs Update

Tuesday 03rd February 2009 

 

Username: EAV-04819320
Password: b22xjdmf88

Username: EAV-04863807
Password: 2rufhubscv

Username: EAV-04863966
Password: cxhhxbwvse

Username: EAV-04264902
Password: edbcbje48m

Username: EAV-04264840
Password: 74t7enatwd

Username: EAV-04847471
Password: rnuw6dtdh7

Username: EAV-04863965
Password: 2sbcxhwp32

Username: EAV-04863963
Password: t5bf5pm236

Username: EAV-04863809
Password: 7duccpmfdr

USB 3.0

 

یو اس بی، کابلهای سریال و موازی کم سرعت قدیمی را کنار زد و این امکان را فراهم نمود تا بتوانیم چند وسیله ی جانبی را به صورت همزمان و بدون نیاز به Reboot کردن سیستم و با سرعت بالای انتقال داده به کامپیوترها متصل کنیم. با ورود USB ۲.۰ سرعت و عملکرد آن بهتر هم شد.

اما اکنون USB ۳.۰ در راه است.سرعت انتقال اطلاعات در USB ۳.۰ ده برابر USB ۲.۰ یعنی 4.8 گیگابیت در ثانیه خواهد بود.شاید سرعت کنونی USB هم برای انتقال اطلاعات کافی به نظر برسد٬ اما با ورود تکنولوژی ویدیوهای کیفیت بالای HD هنوز نیاز به سرعتهای بیشتر احساس می شود.

USB ۳.۰ که تا سال ۲۰۰۹ وارد بازار خواهد شد ظاهری شبیه یو اس بی های کنونی دارد و از آن هم پشتیبانی می کند اما به جای کابلهای کنونی از نوعی فیبر نوری بهره می گیرد.نسل جدید USB علاوه بر داشتن سرعت بیشتر٬ لود کمتری را به ادوات جانبی متصل شده به کامپیوتر وارد خواهد کرد و عملکرد آن برای شارژ کردن لوازم جانبی هم بهتر خواهد شد.

10GBase-T

شرکت اینتل هفته گذشته در لاس وگاس آمریکا، از ساخت جدیدترین کنترلر شبکه خود با سرعت انتقال 10Gb و استاندارد 10GBase-T خبر داد.

این کنترلر شبکه که در آینده نزدیک برروی مادربرد های جدید نصب خواهد شد، با کنترلر های قدیمی خود (1Gb) سازگاری داشته و قابلیت انتقال اطلاعات برروی کابل مسی Cat6a تا حداکثر طول 100 متر را دارد.

همچنین این کنترلر شبکه دارای تکنولوژی Intel's virtual machine device queues technology می باشد که باعث افزایش سرعت انتقال داده روی سرورهایی که از تکنولوژی virtual machine استفاده می کنند، می شود.

تنظیمات بهتر برای ویندوز XP

در اینجا چند توصیه مفید در اختیارتان قرار می دهیم تا کارایی یک یا چند قسمت از ویندوز XP خود را افزایش دهید.اگر از کامپیوتر خود به صورت شخصی استفاده می کنید و کامپیوتر شما در داخل شبکه ای نمی باشد، میتوانید با انجام تغییرات ذیل Windows XP خود را سریعتر و مطمئن تر کنید:
ابتدا دستور زیر را انجام دهید:
Control Panel>Administrative Tools> Services
سپس با خیالی آسوده گزینه های زیر را "disable" نمایید:
Alerter
Clip book
Computer Browser
Fast User Switching
Human Interface Access Devices
Indexing Service
Messenger
NetLogon
Net meeting Remote Desktop Sharing
Remote Desktop Help SessionManager
Remote Procedure Call Locator
Remote Registry
Routing & Remote Access Server
SSDP Discovery Service
TCP/IP NetBIOS Helper
Telnet
Universal Plug and Play Device Host
Upload Manager
Windows Time
Wireless Zero Configuration
Workstation

ظرفیت هارد دیسک :
ویندوز XP پس از نصب استاندارد، فضایی بیش از 1.5 گیگا بایت از هارد را اشغال می کند.شما با چند تغییر می توانید چند صد مگا بایت را به راحتی از ظرفیت درایو آزاد کنید. برای این کار باید حالت Standby را غیر فعال کنید. این عملکرد در ویندوز XP ، فایل hiberfil.sys در فهرست اصلی را در پارتیشن سیستم قرار می دهد. این موضوع باعث می شود که پس از نصب سیستم، حجمی معادل چند صد مگا بایت از ظرفیت هارد اشغال شود. اگر به عملکرد Standby احتیاجی ندارید، آن را با دستور زیر، غیر فعال کنید:
Start>Settings>Control Panel>Power Options>SystemStandby
و بعد تیک جلوی “ Standby activate” را بردارید.

Refresh سیستم:
Refresh سیستم در ویندوز XP ، در طی زمان احتیاج به یک فضای قابل توجه در حافظه هارد دارد. این عملکرد توسط فرمان زیر انجام می پذیرد:
Start>Settings>ControlPanel>System>System re-Establishment
همة درایوها را توسط قراردادن تیک جلوی آنها غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که این تنظیم فقط باید توسط کاربرهای متبحر انجام شود. به عنوان مثال، هنگام نصب اشتباه یک برنامه یا یک درایو، به راحتی امکان دوباره سازی وضعیت قبلی وجود ندارد.
ACDSEE و یک نکته جالب:
برخی از برنامه ها برای اینکه همیشه سابقه ای از کارهائی که کاربران انجام میدهند داشته باشند فایلی برای آرشیو کردن آن تدارک میبینند که معمولا پس از مدتی این فایل حجم بسیار بالائی پیدا میکند یکی از این برنامه ها برنامه بسیار سودمند ACD see میباشد.
یک بار پس از دیدن حول و حوش 800 عکس متوجه شدم که هارد سیستم به نحو بیسابقه ای پر شده بنابراین به دنبال سر منشا آن گشتم و عاقبت شر آن مزاحم را بصورت موقت از سر سیستم کم کردم . برای اینکه سیستم شما هم برای مدتی بتواند نفسی به راحتی بکشد میتوانید بصورت زیر عمل کنید:
با استفاده از search ویندوز به دنبال فایلی به نام imagedb.dtf بگردید و پس از یافتن آن با خیال راحت آن را از روی سیستم پاک کنید لازم به ذکر است که پس از پاک کردن آن خود برنامه ACD see پس از اجرای دوباره، یکبار دیگر این فایل را میسازد البته با حجمی کمتر از175 کیلوبایت. حجم فایلی هم که من پاک کردم چیزی در حدود 300 مگا بایت بود. یعنی چیزی حدود 2000 برابر.البته واضح است که هر از گاهی وقتی متوجه شدید که دوباره هارد دیسکتان بی دلیل پر شده میتوانید دوباره این فایل را پاک کنید.

WinZip:
از زمان پیدایش ویندوز ME این امکان وجود دارد که بدون هیچ ابزار اضافی مثل WinZip بتوان آرشیوهای فشرده سازی شده را باز کرد. ویندوز XP این آرشیو را به عنوان یک پوشه نشان می دهد که ایجاد یا پیوست فایل ها یا از طریق کلید راست ماوس انجام می شود (Send to) یا همانند یک پوشة نرمال کامل روی آن دو بار کلیک کنید. با این حال، این سیستم یک ایراد مهم دارد:
در کامپیوترهای با سرعت پایین، عمل Zip به عنوان ترمزی برای سرعت سیستم به حساب می آید. اگر شما با یک PC با سرعت پایین کار می کنید، توصیه می شود که این عملکرد را غیر فعال کنید، از طریق Start>Run خط فرمان را باز کنید و در سطر فرمان دستور regsvr32 /Uzipfldr.dll را تایپ کنید. پس از تایید توسط کلید OK پیغامی ظاهر می شود که عمل غیر فعال کردن با موفقیت انجام پذیرفته است و بعد شما آنرا با OK می بندید. برای فعال کردن دوباره این عملکرد، در همان مسیر قید شده در سطر فرمان دستور regsvr32zipfldr.dll را وارد کنید. بعد همه چیز دوباره به حالت اولیه خود بر می گردد.

یک خطای وحشتناک :
RUNDLL32 Caused General Protection Fault inmodule MMSYSTEM.DLL
اعلان خطاهای این چنینی (GPF=General protection Fault) معمولاً توسط مشکلات موجود در فایل System.ini تولید می‌شوند. DLL ذکر شده در پیغام فوق می‌تواند برا ی حل مشکل استفاده شود. از Start→search→files or folders به دنبال فایل system.ini بگردید.
وقتی آنرا پیدا کردید، بازش کنید. حالا باید یک خط به قسمت Boot آن اضافه کنید. آن قسمت عمدتاً در بالای فایل قرار دارد. خطی که باید به آن اضافه کنید drives= mmsystem.dll است.
وقتی این خط را اضافه کردید، باید فایل مذکور را ذخیره کنید و سیستم را reboot کنید.

سرعت بخشیدن به عمل استارت در ویندوزهای XP:
عمل استارت در ویندوز XP ، سریعتر از سیستم عاملهایی است که تا کنون با آنها کار کرده اید. مدت زمان برگشت از حالت Standby هم با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. اما اینکه آیا می شود باز هم سریعتر از این عمل کرد، مطلبی است که ما می خواهیم به کمک یک ابزار کم حجم نرم افزاری از سایت تولیدات میکروسافت به شما نشان دهیم. نام این نرم افزار که برای بهینه کردن و سرعت بخشیدن به استارت در ویندوز XP طراحی شده، Boot Vis است که به عنوان یک ابزار برای تجزیه و تحلیل بالا آمدن سیستم (Boot)عمل می کند. این تسهیلات ارائه شده به صورت download رایگان، برای جستجوی خطا در سیستم و افزایش سرعت عمل بالا آمدن در نظر گرفته شده است. شما می توانید تمام امکانات استارت را در ویندوز XP تجزیه و تحلیل و بهینه کنید. پس از عمل بهینه سازی، بالا آمدن سیستم به طور معمول زودتر انجام می شود.
پس از download کردن این برنامه، آن را به دلخواه خود در یک پوشه ذخیره کنید. سپس فایل BootVis.exe را ( با دو بار کلیک روی آن ) اجرا کنید.
پنجره برنامه ای مشابه Explorer ، باز می شود که سمت راست آن خالی است. حال اگر در سطر منوها روی “Trace” کلیک کنید، انتخابی شامل شش option را در مقابل خود خواهید یافت.
ترتیب اجرای تک تک option هایی که توسط Boot Vis جهت بهینه کردن بالا آمدن سیستم در اختیار قرار گذاشته شده، بسیار مهم است. پس از استارت مجدد، Boot Vis شروع به کار می کند. تا زمانی که Boot Vis نتیجه تجزیه و تحلیل خود را نشان نداده است، هیچ کاری انجام ندهید. توجه داشته باشید که این عمل چند دقیقه ای طول خواهد کشید.

تنظیمات فایل های استارت – بهینه سازی option ها :
• Next Boot
این option ، کامپیوتر را پس از یک تاخیر زمانی، دوباره استارت می کند و همزمان یک فایل Log می نویسد که شما در آن می توانید زمان جدید بالا آمدن ویندوز XP را به همراه خدمات و برنامه هایی که به صورت همزمان اجرا می شوند، مرور کنید.
• NextBoot + Driver Delays
در اینجا می توانید متوجه شوید که کدام تاخیر به کدام درایور مربوط می شود.
• Next Standby & Resume
با کمک اینOption ، امکان انتخاب فایل های Log برای فعال شدن از وضعیت Standby بعدی ایجاد می شود.
• Next Hibernate & Resume
از این طریق، می توانید زمان فعال شدن بعدی از حالت Standby را اندازه بگیرید.
• Optimize System
در صورت لزوم، از این قسمت به عنوان آخرین option موجود در منوی Trace براساس تغییر و تنظیمات لازم یا مهم استفاده کنید.
این برنامه یک فایل Log ایجاد می کند که در پرونده ای که شما از آنجا این ابزار را استارت کرده اید، ضبط و ذخیره می شود. می توانید فایل های Log را باز کنید و با کلیک روی File و در پی آن روی open ، فایل مربوطه را انتخاب کنید. نمایش مقدار اندازه گیری شده، در یک نمودار گرافیکی پدیدار می شود.
به این ترتیب در نگاه اول می توانید تشخیص دهید که تاخیرها در کدام وضعیت استارت ویندوز XP قرار دارند. مشکل عمده، برنامه هایی هستند که در Auto start قرار دارند. مانند Firewall یا Virus scanner ها. همچنین درایورهای برنامه هایی که باید برای هر ویندوزی در دسترس باشند، می توانند روند استارت را کند کنند. در چنین حالتهایی، آن را توسط اجرای دستور ms config از طریق مسیر Start>Run>ms config آن از کار بیندازید. پس از اینکه پیکر بندی استارت ویندوز خود را انجام دادید، از منوی Trace ، گزینة “Optimize System” را انتخاب کنید. Boot Vis کامپیوتر را دوباره استارت می کند و تلاش می کند که فایل های استارت باقیمانده را به عنوان مثال به واسطه عمل Defragment و هارد را مرتب و تنظیم کند.
توجه داشته باشید که این فرایند فقط چند دقیقه وقت صرف می کند و شما به هیچ وجه نباید در طول بهینه سازی آن را قطع کنید.

از کار انداختن از طریق ورود به Registry :
از منوی Start ، گزینه Search را انتخاب کنید و در خط فرمان جستجو regedit را تایپ کنید. با فشار دادن Enter یا کلیک روی ok عملیات جستجو شروع می شود. پس از یافتن regedit، روی آن 2 بار کلیک کرده تا Registry Editor فعال شود و بعد مراحل زیر را اجرا کنید:
HKEY-LOKAL-MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\Currentversion\Winlogon
در ستون سمت راست صفحه، روی Power DownAfter Shutdown دو بار کلیک کنید و مقدار آن را از صفر به 1 تغییر دهید. اگر این کلید وجود نداشته باشد، یک نمونه جدید بسازید. برای این منظور در یک فضای خالی در پنجره سمت راست کلیک راست ماوس را فشار دهید و از منوی Context ، New را باز کنید و نام Power Down After Shutdown را وارد کنید و مقدار آن را روی 1 قرار دهید. Power-Management می تواند اغلب علتی برای بروز اشکال باشد.

Shutdown کند :
بحثهای متعدد نشان می دهند که کامپیوتر همیشه Hang نمی کند، بلکه سیستم به مدت زمان بسیار زیادی برای Shutdown احتیاج دارد. اغلب، علت این امر استفاده از برنامه هایی است که هنگام استارت سیستم در پیش زمینه اجرا می شوند و هنگامِ پایان کار سیستم دوباره باید بسته شوند.
ابتدا کنترل کنید که کدام برنامه در پیش زمینه در جریان است و به کدامیک از آنها لزوماً احتیاج نیست ( مانند MSN-Messenger). برای این منظور در قسمت run، عبارت msconfig را تایپ کنید. در پنجره ای که باز می شود، آن را به System Start تغییر وضعیت دهید. شما لیستی از برنامه ها را مشاهده می کنید که به صورت اتوماتیک اجرا می شوند. با حذف علامت تیک، مانع از این می شوید که استفاده و راه اندازی این برنامه در استارت مجدد، دوباره اجرا شود. در مواجهه با برنامه های سر سخت، فقط دستور پر قدرت خاتمه می تواند آنها را ببندد. به همین دلیل، Registry Editor را استارت کنید و فرمان زیر را اجرا کنید:
HKEY-CURRENT-USER\Control Panel\Desktop
سپس پارامتر “Wait-To Kill APP Timeout” را در نیمه راست پنجره انتخاب کنید و مقدار تنظیم استاندارد را از 20000 میلی ثانیه (20ثانیه) به 200 میلی ثانیه (2ثانیه) تغییر دهید. پایان یافتن این زمان، به پارامتر “Auto End Task” بستگی دارد که آیا Application به صورت اتوماتیک پایان می پذیرد، یا تازه پس از سؤال توسط کاربر Auto End Task به طور استاندارد مقدار صفر را دارد. این بدان معنی است که ویندوز XP منتظر پایان Application می ماند و اگر ممکن نباشد، پیغام خطا می دهد. اگر مقدار روی 1 قرار گرفته باشد، ویندوز XP بلافاصله همه Application هایی را که بی اثرند، به طور اتوماتیک می بندد.
اگر در کامپیوتر خود از کارت گرافیکی با این نوشتة روی تراشه Nvidia استفاده می کنید (کارتهای geForce ، TNT ، MX ، Ti) ، این امکان وجود دارد که بکارگیری " Nvidia Driver Helper Service " سبب کُند کار کردن شود. در قسمت Control Panel ، آیکون Administrative Tools را باز و بعد Services را انتخاب کنید. سپس
“Nvidia Driver Helper Service” را جستجو کنید و روی آن 2 بار کلیک کنید و از درون پنجره ای که باز می شود، General را انتخاب کرده و در قسمت Startup Type ، گزینه Disable را انتخاب کنید.

گاهی پس از نصب ویندوز XP ، کامپیوتر به صورت اتوماتیک خاموش نمی شود. به عبارت دیگر عمل Shutdown انجام نمی پذیرد. در اینجا ضمن بیان علل این مشکل، راه حلهای مناسبی نیز برای رفع آن ذکر می شود.
پس از اینکه ویندوز XP را با موفقیت نصب کردید، متوجه می شوید که فرمان Shutdown به طور اتوماتیک عمل نمی کند. در حالی که در سیستم عامل های قبلی مانند Win 98 ، 2000 و Me بدون مشکل کار می کرد.
این اشکال حتی شدید تر هم می تواند بروز کند. به این شکل که ویندوز هنگام Shutdown ، به اصطلاح Hang می کند. سپس پیام
"saving your setting" بر روی صفحه مانیتور نمایان می شود و پس از آن دیگر هیچ عکس العملی را مشاهده نمی کنید. کامپیوتر از حرکت باز می ایستد و مکان نما بدون توقف، طوری که انگار به صفحه مانیتور چسبیده شده باشد، بی حرکت می ماند.
کسی که این مشکلات را نشناسد، Shutdown بی نهایت آهسته کامپیوتر پس از نصب ویندوز XP، او را سریع عصبانی می کند. اگر شما هنگام Shutdown کامپیوتر خود دچار مشکل شدید، در زیر پیشنهاد و راه حل مناسب را خواهید یافت.
صفحه تبلیغی میکروسافت که در ابتدای بالا آمدن سیستم پدیدار می شود، می تواند اولین اشکال از جانب میکروسافت باشد و سبب بروز این مشکل شود. این مشکل تحت شرایط مشخصی ظاهر می شود و به عنوان حل مستقیم مشکل، باید با تیم پشتیبانی شرکت میکروسافت تماس گرفت.
به عنوان راهکار دوم، اگر صفحه تبلیغ میکروسافت را غیر فعال کنید، امکان دارد که این مشکل حل شود. برای غیر فعال کردن این صفحه، از طریق منوی Start، قسمت Control Panel را باز کنید و در آنجا دو بار روی آیکون Users & Password کلیک کنید. در درون پنجره ای که باز می شود، قسمت "تغییر نوع صفحه کاربر" را انتخاب کنید. در صفحه بعدی، کلیک UseWelcome Page را از بین ببرید. به واسطه کلیک روی قسمت Option Save، تنظیمات و تغییرات ضبط می شوند و شما هنگام ظاهر شدن مجدد صفحه تبلیغ، آگهی کلاسیک و قدیمی Windows 2000 را مشاهده می کنید.
سخت افزارهای اضافه شده به سیستم نیز می توانند مشکل آفرین باشند. کارت صدا و کارتهای گرافیک با تراشه Kyro از این دسته هستند.
مشکل کارت صدا
اگر کارت صدایی از نوع Sound Blaster Live! /Value/5.1 در کامپیوتر خود نصب کرده اید، امکان دارد که این مشکل برای شما به وجود بیاید. قبل از اینکه سیستم هنگام Shutdown بایستد، برای مدت زمانی طولانی هیچ اتفاقی نمی افتد و یا اینکه شما پیغامی را تحت این عنوان " Devldr.exe پایان یافت،" دریافت می کنید.
در این حالت، راه حلهای مختلفی وجود دارد. به عنوان اولین راه حل، جدیدترین درایور کارت صدا را از سایت پشتیبانی شرکت سازنده آن کارت صدا تهیه کنید. اغلب اوقات، مشکل بدین ترتیب رفع می شود. علت اصلی بروز این مشکل، تداخل با فایل Devldr.exe است که این فایل مورد استفاده “LiveWar” واقع می شود. جدیدترین نسخه این نرم افزار را مستقیماً از سایت www.liveService.com روی کامپیوتر خود نصب کنید. سرانجام می توانید فایل Devldr.exe را در " Modus ایمن شده " به واسطه تغییر نام از کار بیندازید. برای این منظور، پس از تست اتوماتیک کامپیوتر، کلید F8 را فشار دهید و از منوی
"Option Modus ایمن شده" را انتخاب کنید. پس از مرحله بالا آمدن سیستم (Boot)، پنجره Windows Explorer را باز کنید و در فهرست،../Windows/System32 فایل Devldr.exe را جستجو کنید. سپس این فایل را به اسم دیگری مانند Devldr.ex1 تغییر نام دهید. پس از انجام مرحله Reboot عادی، قاعدتاً هیچ گونه مشکلی نباید پدیدار شود.

سخت افزار :
یکی دیگر از مواردی که می تواند مشکل ساز باشد، سخت افزاری است که با ویندوز XP سازگار نیست، یا به عنوان سخت افزار سازگار با سیستم شناخته نمی شود. به عنوان مثال، مادر بردهای Asus P2BF و Gigabyte GA6BX-C براساس قابلیت ACPI طراحی نشده اند و این کارکرد ACPI در روند Setup ویندوز XP تعریف و ایجاد نمی شود. این موضوع در مورد مادر بردهای با تاریخهای قدیمی صدق می کند و ACPI را یا اصلاً پشتیبانی نمی کند یا این کار را به صورت ناقص انجام می دهد.
اگر از کارتهای گرافیک با نوشته II Kyro روی تراشه آن، استفاده می کنید و ناگهان شاهد به هم ریختن Windows XP می شوید، به احتمال زیاد مشکل درایور دارید. از سایت PowerVR Technologies ، جدیدترین درایور را Download کرده و آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید. این کار باید در حل مشکل به شما کمک کند.
یکی دیگر از منابع بروز این مشکل، اتصال یا پورت USB کامپیوتر است. از طریق Control Panel/System/Hardware ، قسمت Device Manager را باز کنید و روی علامت بعلاوه (+) که در سمت چپ
“Controllers – USB” قرار دارد، کلیک کنید. اگر در اینجا به دو شاخه ورودی برخورد کردید، مثلاً دو تا “ USB Root Hub” ، آن وقت با کلید سمت راست ماوس روی دومین ورودی ( پایینی ) کلیک کنید و از منوی Context گزینه disabled ( غیرفعال ) را انتخاب کنید. برای حالتی که در کامپیوتر 4 اتصال USB وجود دارد، سومین مجرای ورودی “ USB Root Hub” را جستجو کنید و آن را غیرفعال کنید. اگر در یک Device عبارت “higher Universal Serial Bus Controllers” یا VIA Rev 5 دو بار یا سه بار ظاهر شد، همین مراحل را انجام دهید.

با برنامه هایی چون Litestep , Talisma , NextStart میتوانید interface ویندوز خود را تغییر دهید:
وقتی Explorer را با یک shell جدید جایگزین میکنید یک Interface جدید برای کار با ویندوز ایجاد نمودیه اید.Shell های متنوع ، شکل های متفاوتی به desktop شما میدهند.منظور از shell همان Interface ویندوز است.Listestep محیط سیستم عامل شما را شبیه به محیط لینوکس میکند.با NextStart میتوانید منو های دلخواه خود را بسازید.پس از نصب هر کدام از نرم افزار های مذکور، مستندات آن را مطالعه کنید تا بدانید چگونه باید آنرا از ویندوز خود حذف نمایید.این برنامه ها Shell پیش فرض را به خود اختصاص میدهند.و این عمل با تغییر خطی در فایل System.ini انجام میپذیرد.دقت کنید قبل از حذف این گونه برنامه ها ، Shell پیش فرض سیستم را انتخاب کنید چرا که ممکن است پیغام خطایی مبنی بر نصب مجدد ویندوز دریافت کنید و این بخاطر آنست که ویندوز به دنبال Shell قدیمی خود میگردد ولی آنرا نمی یابد!در این حالت باید دیسک Start-up را گذاشته و عملیات زیر را انجام دهید :

- ابتدا از دیسک Start-up دستگاه را بوت نماید وگزینه Start computer without CD-ROMSupport را انتخاب نموده و منتظر شوید تا خط فرمان A:> ظاهر شود.
- edit C:\windows\system.ini را تایپ نموده و Enter را بزنید. محیط edit برای System.ini باز شده خطی را که با shell=’ ‘ شروع می‌شود بیابید.
- این خط را به Shells explorer.exe تغییر دهید. File و سپس Save را انتخاب و به دنبال آن File سپس Exit را برگزینید. ویندوز خود را restart نمایید.
Serenade یک shell فشرده جایگزین برای ویندوز است. این نرم افزار با محیط کاملاً جدیدی جایگزین desktop ویندوز می‌شود و در ضمن منابع کمتری را از نظر حافظه، پروسسور، و فضای هارد نسبت به ویندوز استفاده می‌کند.
با دوبار کلیک بر روی S5 (که البته پس از Unzip نمودن فایل S5 alpha3 آیکون آنرا خواهید دید) این برنامه اجرا می‌شود. Wallpaper background مثل ویندوز بوده و برنامه‌های کاربردی در سمت چپ بالای صفحه قرار دارند. تمامی فولدرها و applicationها در آن باز هستند. نام فولدرها نمایش داده نمی‌شود.میتوانید برنامه را با راست کلیک و انتخاب گزینه Close ببندید!
همچنین برنامه های دیگری وجد دارند که میتوانید از Interface ویندوز به آنها سوییچ کنید، در حالی که هنوز ازمنوهای ویندوز استفاده میکنید.به عبارت دیگرExplorer shell را تغییر نمیدهد بلکه ظاهر آن را تغییر میدهید.از جمله این برنامه ها EFX , Chroma , WindowsBlinds هستند.
EFX برنامه کوچک و 90 کللوبایتی است که بر روی ویندوز های 95 و 98 و NT نصب می شود و با 5 سطح مختلف وجود دارد و می توانید از Skinz شکل های مختلفی را دانلود کنید.
Chroma دارای skinهای متفاوتی است که برخی از آنها بسیار خوب هستند. جدا از NT بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز اجرا می‌شود.
WindowBlinds که با تمام نسخه های ویندوز کار میکند و چنانچه سرعت کامپیوتر شما نیز کم باشد . به سرعت اجرا شده و کار میکند.

امنیت را افزایش دهید :
کشف جدید ضعف امنیتی در برنامه های بازی مایکروسافت، به هکرها امکان می دهد تا کامپیوتر شما را کنترل کنند. توجه به امنیت کامپیوتر را سر لوحه برنامه های خود قرار دهید. برای رفع این مشکل باید از طریق سایت Microsoft’s Explanation و Download کردن یک برنامه اقدام کنید. این برنامه برای سیستمهای ویندوز XP، ME و 98 مناسب است. برای اطمینان کامل، باید در طول سال مواظب باشید. در مورد جدیدترین ویروسها آگاه باشید و با استفاده از نرم افزارهای مختلف از کامپیوتر خود حفاظت کنید.
جلوگیری از آگهی ها :
در سال 2002 کار بران رایانه از دست Adware که یک نوع نرم افزار آگهی می باشد، خسته شده بودند. معمولاً Adware به صورت نرم افزار مقیم در قسمتی از حافظه کامپیوتر جایگزین می شود و کارش این است که بدون رضایت شما یا سایت مورد استفاده، Link های آگهی را روی صفحات اینترنتی ظاهر می کند. بهترین راه جلوگیری از ورود Adware به رایانه، دقت کردن در Download نرم افزارها است. برای این منظور می توان از سایت Scumware.com استفاده نمود. این سایت می تواند مشخص کند که چنین نرم افزارهایی در کامپیوتر شما وجود دارند یا خیر.
کنترل آگهی ها .پنجره های آگهی ها مانند علفهای هرز در اینترنت ظاهر می شوند .نرم افزارهای AdSubtract Pro و Zone Alarm Pro می توانند پنجره آگهی های ناخواسته را غربال کنند. همچنین toolbar جدید و کم حجم google که نصب آن را به خاطر مزایای فراوان به تمام کاربران عزیز توضیه می کنم .
به دلیل این که بیشتر پنجره های آگهی ها با استفاده از JavaScript ساخته شده اند، می توان با غیرفعال کردن JavaScript Support از ظاهر شدن آنها جلوگیری کنید. در Netscape Navigator بخش Edit و بعد Preferences را انتخاب کنید. در بخش Advanced علامت Enable Java Script را حذف کرده و کلید Ok را کلیک نمایید.
در Internet Explorer 5.X ، بخش Tools و بعد Internet Options را انتخاب کنید. بعد به ترتیب Internet Zone , Security tab و Custom Level را انتخاب کنید. در بخش Settings به دنبال Active Scripting گشته و آن را غیرفعال کرده و بعد Ok را کلیک کنید.
ویندوز را وارسی کنید
اگر جدیداً یک رایانه یا متعلقات مربوطه یا حتی نرم افزار جدید گرفته اید، شاید وقت آن باشد تا رایانه خود را وارسی کنید. همیشه قبل از این که از برنامه ای جدید یا متعلقات جدید استفاده کنید، رایانه خود را آزمایش کنید و مطمئن شوید که ویندوز سالم است. برای مثال وارسی کنید که رایانه شما Driver های مناسب را داشته باشد.
اول باید از برنامه Windows Update استفاده کنید تا به طور خودکار ویندوز XP، Me یا 98 را وارسی کند. این برنامه در فهرست Tools است.
قدرت رایانه خود را افزایش دهید :
اگر رایانه شما قدیمی است و به دنبال خریدن رایانه جدید نیستید، بعضی از سخت افزارها می توانند سیستم قدیمی شما را، با هزینه اندکی، پر قدرت تر کنند
حذف کردن فایلهای اضافی :
کامپیوتر، فایلهای زیادی در هنگام Backup خودکار و ترمیم هارد دیسک تولید می کند که استفاده ای ندارند و حجم زیادی را اشغال می کنند. این فایلها با پسوندهای “ Bak” یا “ Chk” بوده و باید حذف شوند.
در واقع خیلی از فایلهای بی استفاده در کامپیوتر وجود دارند که در طول زمان تعداد این فایلها زیاد شده و قدرت یک رایانه سریع را به سطح رایانه های 286 تنزل می دهند.
برنامه هایی مانند Real One Player طوری تنظیم شده اند که دائماً در اینترنت به دنبال Update کردن نرم افزار خود هستند. شما خودتان می توانید به دنبال Update بگردید و نیازی به چنین برنامه هایی در حافظه ندارید. برای این منظور به فهرست Start و Run بروید و کلمه Msconfig را تایپ کنید. سپس کلید ok را فشار دهید تا یک فهرست اطلاعاتی Start-up ظاهر شود. در این بخش می توانید برنامه هایی که با هر بار بالا آمدن سیستم (boot) فعال می شوند را مشخص کرده و سپس هر برنامه ای را که بخواهید غیر فعال نمایید