maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

Domain

Domain چیست؟

دامنه(Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دومین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی‌اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد، مانند: «Google.com».
هردامنه از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول نامی‌است انتخابی، که هر فرد می‌تواند بسته به موضوع وب‌سایت و سلیقه خود آن را برای سایت خود انتخاب کند(Google) و بخش دوم که با یک نقطه از بخش اول جدا می‌شود، پسوندی است قراردادی که از دو تا شش حرف تشکیل شده و هر فرد می‌تواند بسته به موضوع وب‌سایت و سلیقه خود یکی از آنها را انتخاب نماید. از متداول‌ترین پسوندهای بین‌المللیcom ،net ،org ،info می‌باشند. نام دامنه (به همراه پسوند آن) باید یکتا باشد. به این مفهوم که فقط یک وب‌سایت با هر نام دامنه قابل دسترسی می‌باشد.

● دامنه‌های عمومی‌
در زیر به معرفی برخی از پرکاربردترین دامنه‌های عمومی‌می‌پردازیم:
▪ .com معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین پسوند برای دامنه‌های سایتهاستcom . مخففCommercial به معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت‌های همه منظوره نیز از پسوندcom استفاده می‌کنند.
▪ .net مخفف واژهNetwork به معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلا‌ع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ org.اختصار واژهOrganizations به معنی سازمان، تشکیلا‌ت‌ می‌باشد و معمولا‌س توسط مؤسسات و سازمان‌های غیرانتفاعی که غالباس فعالیت غیرتجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ .ir نشان دهنده یک سایت مربوط به یک سازمان داخل کشور، یک شخص ساکن ایران یا با تابعیت ایرانی است.
edu.مخفف واژهEducation به معنی آموختن دانش می‌باشد و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه‌های آموزشی به کار می‌رود.
▪ .gov اختصار واژهGoverment به معنی دولت می‌باشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی است.
z.bi مخففBusiness به معنی تجارت می‌باشد که خـاص سایت‌های شغلی‌ تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.
▪ int ا.ختصار واژهInternational به معنی بین‌المللی می‌باشد که حوزه اینترنتی سازمان‌های بین‌المللی را نشان می‌دهند.
▪ info.اختصار واژهInformation به معنی اطلا‌عات می‌باشد که در سایت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نحوی با امر اطلا‌ع‌رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند. انواع اطلا‌ع‌رسانی در رشته‌هایی مانند علوم، معرفی محصولا‌ت، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته‌اندweb. پسوند سایت‌هایی که به مباحثWeb می‌پردازندname . این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می‌خواهند برای خودشانWebsite ایجاد کنند می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.
▪ .ac پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن(Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس است می‌باشد به شرطی که اداره کامپیوتری، اینترنتی بدون هر گونه وابسته‌ای، نیروهای جدیدی استخدام نماید.
ws.پسوند دامنه ملی کشور ساموا(Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می‌تواند هر نوع وب سایتی را در برگیرد.
us این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(us) بمعنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.
▪ .tv این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو(Tuvalu) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه(Television) مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌گردد.
▪ .museum سایت‌های دارای این پسوند، مخصوص موزه‌ها می‌باشد.
▪ .aero این پسوند مختص سایت‌های مرتبط با حمل و نقل هوایی می‌باشد.
▪ .mil این پسوند مربوط به سایت‌های نظامی‌است.
▪ .cat این پسوند برای انجمن‌های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی کتلن(Catalan) در نظر گرفته شده است.
▪ .coop پسوند اختصاص داده شده برای شرکت‌های تعاونی می‌باشد.
▪ .jobs سایت‌های دارای این پسوند، منبع اطلا‌عات انسانی برای مدیران می‌باشد که قصد استخدام کارمند را دارند.
▪ .mobi کاربرد این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس‌دهی محصولا‌ت موبایل می‌باشد.
▪ .pro این پسوند برای سایت‌هایی که در حوزه اینترنتی افراد حرفه‌ای فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فیزیک، حسابداران، حقوقدانان و ...
▪ travel.این پسوند مختص شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می‌باشد.
بد نیست این را هم بدانید که متولی صدور مجوزهای ثبت دامنه‌ها در اینترنت آیکان(ICANN) می‌باشد. ثبت دامنه‌های اینترنتی توسط کارگزارانی که مجوز ثبت را اخذ کرده‌اند صورت می‌گیرد. به این کارگزاران در اصطلا‌ح رجیسترار(Registrar) می‌گویند. معمولا‌ هر کشور می‌تواند اجازه‌استفاده از پسوندی اختصاصی را دریافت نماید که به وسیله آن ملیت وب سایت‌های تحت آن پسوند شناخته می‌شنود. پسوند اختصاصی و ملی ایرانIR می‌باشد. مسئولیت ثبت و نگهداری دامنه‌هایIR به عهده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران است

DSL

شبکه محلی و یا خطوط DSL

برای اتصال به اینترنت از روش های متفاوتی استفاده می گردد. استفاده از مودم معمولی ، مودم کابلی ، شبکه محلی و یا خطوط DSL)Digital Subscriber Line)، نمونه هائی از روش های موجود برای اتصال به اینترنت می باشند. DSL ، یک اتصال با سرعت بالا را با استفاده از کابل های معمولی تلفن برای کاربران اینترنت فراهم می نماید.

● مزایای DSL
▪ در زمان اتصال به اینترنت ، امکان استفاده از خط تلفن برای تماس های مورد نظر همچنان وجود خواهد داشت.
▪ دارای سرعتی بمراتب بالاتر از مودم های معمولی است ( ۱/۵ مگابایت ) .
▪ نیاز به کابل کشی جدید نبوده و همچنان می توان از خطوط تلفن موجود استفاده کرد.
▪ شرکت ارائه دهنده DSL ، مودم مورد نظر را در زمان نصب خط فوق در اختیار مشترک قرار خواهد داد.

● اشکالات DSL
▪ یک اتصال DSL هر اندازه که به شرکت ارائه دهنده سرویس فوق نزدیکتر باشد، دارای کیفیت بهتری است .
▪ سرعت دریافت داده نسبت به ارسال داده بمراتب بیشتر است (عدم وجود توا زن منطقی)
▪ سرویس فوق در هر محل قابل دسترس نمی باشد.

● مبانی DSL
در زمان نصب یک تلفن ( استاندارد) در اغلب کشورها از یک زوج کابل مسی استفاده می شود. کابل مسی دارای پهنای بمراتب بیشتری نسبت به آن چیزی است که در مکالمات تلفنی استفاده می گردد ( بخش عمده ای ازظرفیت پهنای باند استفاده نمی گردد ) . DSL از پهنای باند بلااستفاده بدون تاثیر گذاری منفی بر کیفیت مکالمات صوتی ، استفاده می نماید. ( تطبیق فرکانس های خاص به منظور انجام عملیات خاص ) .
به منظور شناخت نحوه عملکرد DSL ، لازم است در ابتدا با یک خط تلفن معمولی آشنا شویم . اکثر خطوط تلفن و تجهیزات مربوطه دارای محدودیت فرکانسی در ارتباط با سوئیچ ، تلفن و سایر تجهیزاتی می باشند که بنوعی در فرآیند انتقال سیگنا ل ها دخالت دارند. صدای انسان ( در یک مکالمه صوتی معمولی ) توسط سیگنال هائی با فرکانس بین صفر تا ۳۴۰۰ قابل انتقال است . محدوده فوق بسیار ناچیز است (مثلا" اغلب بلندگوهای استریو که دارای محدوده بین ۲۰ تا ۲۰.۰۰۰ هرتز می باشند). کابل استفاده شده در سیستم تلفن قادر به انتقال سیگنال هائی با ظرفیت چندین میلیون هرتز می باشد. بدین ترتیب در مکالمات صوتی صرفا" از بخش بسیار محدودی از پهنای باند موجود، استفاده می گردد. با استفاده از پهنای باند استفاده نشده می توان علاوه بر بهره برداری از پتانسیل های موجود، بگونه ای عمل نمود که کیفیت مکالمات صوتی نیز دچار افت نگردند. تجهیزات پیشرفته ای که اطلاعات را بصورت دیجیتال ارسال می نمایند ، قادر به استفاده از ظرفیت خطوط تلفن بصورت کامل می باشند. DSL چنین هدفی را دنبال می نماید.
در اغلب منازل و ادارات برخی از کشورهای دنیا ، کاربران از یک DSL نامتقارن (ADSL) استفاده می نمایند. ADSL فرکانس های قابل دسترس دریک خط را تقسیم تا کاربران اینترنت قادر به دریافت و ارسال اطلاعات باشند. در مدل فوق ، فرض بر این گذاشته شده است که سرعت دریافت اطلاعات بمراتب بیشتر از سرعت ارسال اطلاعات باشد.

● صوت و داده
کیفیت دریافت و ارسال اطلاعات از طریق DSL ، به مسافت موجود بین استفاده کننده و شرکت ارائه دهنده سرویس فوق بستگی دارد. ADSL از یک تکنولوژی با نام " تکنولوژی حساس به مسافت " استفاده می نماید. بموازات افزایش طول خط ارتباطی ، کیفیت سیگنال افت و سرعت خط ارتباطی کاهش پیدا می نماید. ADSL دارای محدودیت ۱۸.۰۰۰ فوت ( ۵.۴۶۰ متر ) است . کاربرانی که در مجاورت و نزدیکی شرکت ارائه دهنده سرویس DSL قرار دارند، دارای کیفیت و سرعت مناسبی بوده و بموازات افزایش مسافت ، کاربران اینترنت از نظر کیفیت و سرعت دچار افت خواهند شد. تکنولوژی ADSL قادر به ارائه بالاترین سرعت در حالت " اینترنت به کاربر " (Downstream) تا ۸ مگابیت در ثانیه است .( در چنین حالتی حداکثر مسافت ۶.۰۰۰ فوت و یا ۱.۸۲۰ متر خواهد بود ) . سرعت ارسال اطلاعات " از کاربر به اینترنت" (Upstream) دارای محدوده ۶۴۰ کیلوبیت در ثانیه خواهد بود. در عمل ، بهترین سرعت ارائه شده برای ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر ، ۱.۵ مگابیت در ثانیه و سرعت ارسال ارسال اطلاعات توسط کاربر بر روی اینترنت ، ۶۴۰ کیلوبیت در ثانیه است .
ممکن است این سوال در ذهن خوانندگان مطرح گردد که اگر تکنولوژی DSL دارای محدودیت فاصله است ، چرا محدودیت فوق در رابطه با مکالمات صوتی صدق نمی کند ؟ در پاسخ باید به وجود یک تفویت کننده کوچک که Loading coils نامیده می شود ، اشاره کرد.شرکت های تلفن از تفویت کننده فوق، به منظور تقویت سیگنال صوتی استفاده می نمایند. متاسفانه تقویت کننده فوق با سیگنال های ADSL سازگار نیست . لازم به ذکر است که سیگنال های ADSL ، در صورتیکه بخشی از خط ارتباطی از نوع فیبر نوری باشد ، قادر به ارسال و دریافت اطلاعات نخواهند بود.

● تقسیم سیگنال
از دو استاندارد متفاوت برای تقسیم سیگنالها (با یکدیگر سازگار نمی باشند)، استفاده می گردد. استاندارد ANSI، برای ADSL سیستمی با نام Discrete Multitone است. (DMT). اکثر تولیدکنندگان تجهیزات DSL از استاندارد فوق تبعیت می نمایند. استاندارد دیگری که نسبت به استاندارد DMT قدیمی تر و بسادگی پیاده سازی می گردد ، استاندارد Carrierless Amplitude/phase است (CAP) . استاندارد CAP ، سیگنال ها را به سه باند مجزا تقسیم می نماید : مکالمات تلفن دارای باند صفر تا ۴ کیلو هرتز، کانال دریافت اطلاعات از کاربر برای سرویس دهنده دارای باندی بین ۲۵ تا ۱۶۰ کیلو هرتز (Upstream) و کانال ارسال اطلاعات از سرویس دهنده برای کاربر ، دارای محدوده ای که از۲۴۰ کیلو هرتز شروع می گردد. حداکثر باند فوق به عوامل تفاوتی نظیر :طول خط ، تعداد کاربران موجود در یک شرکت تلفنی خاص و ...بستگی دارد، بهرحال حداکثر محدوده باند فوق از ۱.۵ مگاهرتز تجاوز نخواهد کرد. سیستم CAP با استفاده از سه کانال فوق ، قادر به ارسال سیگنال های مربوطه خواهد بود.
استاندارد DMT ، نیز سیگنال های مربوطه را به کانال های مجزا تقسیم می نماید.در استاندارد فوق از دو کانال مجزا برای ارسال و دریافت داده استفاده نمی گردد. DMT ، داده را به ۲۴۷ کانال مجزا تقسیم می نماید.هر کانال دارای باند ۴ کیلو هرتز می باشند. ( وضعیت فوق مشابه آن است که شرکت تلفن مربوطه ، خط مسی موجود را به ۲۴۷ خط ۴ کیلو هرتزی مجزا تقسیم و هر یک از خطوط فوق را به یک مودم متصل نموده است . استفاده همزمان از ۲۴۷ مودم که هر یک دارای باند ۴ کیلوهرتز می باشند). هر یک از کانال ها، کنترل و در صورتیکه کیفیت یک کانال افت نماید ، سیگنال بر روی کانال دیگر شیفت پیدا خواهد کرد. فرآیند شیفت دادن سیگنا ل ها بین کانال های متفاوت و جستجو برای یافتن بهترین کانال ، بصورت پیوسته انجام خواهد شد. برخی از کانال ها بصورت دو طرفه استفاده می شوند ( ارسال و دریافت اطلاعات ) کنترل و مرتب سازی اطلاعات در کانال های دو طرفه و نگهداری کیفیت هر یک از ۲۴۷ کانال موجود ، پیاده سازی استاندارد DMT را نسبت به CAP بمراتب پیچیده تر نموده است . استاندارد DMT دارای انعطاف بمراتب بیشتری در رابطه با کیفیت خطوط و کانال ها ی مربوطه است .
استانداردهای CAP وDMT از دید کاربر دارای یک شباهت می باشند. در هر دو حالت از یک فیلتر به منظور فیلتر نمودن سیگنال های مربوطه استفاده می گردد. فیلترهای فوق از نوع Low-Pass می باشند. فیلترهای فوق دارای ساختاری ساده بوده و تمام سیگنال های بالاتر از یک محدوده را بلاک خواهند کرد. مکالمات صوتی در محدوده پایین تر از ۴ کیلو هرتز انجام می گیرند ، بنابراین فیلترهای فوق تمام سیگنا ل های بالاتر از محدوده فوق را بلاک خواهند کرد. بدین ترتیب از تداخل سیگنال های داده با مکالمات تلفنی جلوگیری بعمل می آید.

● تجهیزات DSL
ADSL از دو دستگاه خاص استفاده می نماید. یکی از دستگاهها در محل مشترکین و دستگاه دیگر برای ISP ، شرکت تلفن و یا سازمانهای ارائه دهنده خدمات DSL ، نصب می گردد. در محل مشترکین از یک ترانسیور DSL استفاده می گردد. شرکت ارائه دهنده خدمات DSL از یک DSL Access Multiplexer استفاده می نماید .(DSLAM) . از دستگاه فوق به منظور دریافت اتصالات مشترکین استفاده می گردد. در ادامه به تشریح هر یک از دستگاههای فوق خواهیم پرداخت .

● ترانسیور DSL
اکثر مشترکین DSL ، ترانسیور DSL را مودم DSL می نامند. مهندسین و کارشناسان شرکت های تلفن به دستگاه فوق ATU-R می گویند. صرفنظر از هر نامی که برای آن استفاده می شود ، دستگاه فوق نقطه برقراری ارتباط بین کامپیوتر کاربر و یا شبکه به خط DSL است . ترانسیور با استفاده از روش های متفاوت به دستگاه مشترکین متصل می گردد. متداولترین روش، استفاده از اتصالات USB و یا اترنت است .

● DSLAM
دستگاه فوق در مراکز ارائه دهنده سرویس DSL نصب و امکان ارائه خدمات مبتنی بر DSL را فراهم می نماید. DSLAM اتصالات مربوط به تعدادی از مشترکین را گرفته و آنها را به یک اتصال با ظرفیت بالا برای ارسال بر روی اینترنت تبدیل می نماید. دستگاههای DSLAM دارای انعطاف لازم در خصوص استفاده از خطوط DSL متفاوت ، پروتکل های متفاوت و مدولاسیون متفاوت (Cap,DMT) می باشند. در برخی از مدل های فوق امکان انجام عملیات خاصی نظیر اختصاص پویای آدرس های IP به مشترکین، نیز وجود دارد.
یکی از تفاوت های مهم بین ADSL و مودم های کابلی ، نحوه برخورد و رفتار DSLAM است . کاربران مودم های کابلی از یک شبکه بسته بصورت اشتراکی استفاده می نمایند. در چنین مواردیکه همزمان با افزایش تعداد کاربران ، کارآئی آنها تنزل پیدا خواهد کرد. ADSL برای هر یک از کاربران یک ارتباط اختصاصی ایجاد و آن را به DSLAM متصل می نماید. بدین ترتیب همزمان با افزایش کاربران ، کارآئی مربوطه تنزل پیدا نخواهد کرد. وضعیت فوق تا زمانیکه کاربران از تمام ظرفیت موجود خط ارتباطی با اینترنت استفاده نکرده باشند ، ادامه خواهد یافت . در صورت استفاده از تمام ظرفیت خط ارتباطی اینترنت ، مراکز ارائه دهنده سرویس DSL می توانند نسبت به ارتقاء خط ارتباطی اینترنت اقدام تا تمام مشترکین متصل شده به DSLAM دارای کارآئی مطلوب در زمینه استفاده از اینترنت گردند.

● آینده DSL
ADSL با سایر تکنولوژی های مربوط به دستیابی به اینترنت نظیر مودم های کابلی و اینترنت ماهواره ای رقابت می نماید. بر طبق آمار اخذ شده در سال ۱۹۹۹ ، بیش از ۳۳۰.۰۰۰ منزل در امریکا از DSL استفاده کرده اند. تعداد کاربران استفاده از مودم های کابلی تا سال ۱۹۹۹ به مرز ۱.۳۵۰.۰۰۰ کاربر رسیده است . بر اساس پیش بینی بعمل آمده تا اواخر سال ۲۰۰۳ ، تعداد مشترکین مودم های کابلی به مرز ۸.۹۸۰.۰۰۰ و مشترکین DSL به ۹.۳۰۰.۰۰۰ خواهد رسید.
سرعت ADSL در حال حاضر حداکثر ۱.۵ مگابیت در ثانیه است . از لحاظ تئوری رسیدن به مرز ۷ مگابایت در ثانیه دور از دسترس نمی باشد. در این زمینه تحقیقات عمده ای صورت گرفته و تکنولوژی VDSL مطرح شده است.

انگور

انگور

براى چه کسانى خوب است و چه فوایدى دارد؟ انگور از میوه هایى است که چون دنیا قدیمى است و از آثارى که در قرون گذشته باز مانده و به دست ما رسیده است معلوم مى شود طرفداران کتب بقراط که چند صد سال پیش از ظهور مسیح زندگانى مى کردند آن را براى معالجه امراض به کار مى بردند.
انگور چه دارد؟
از آخرین تجزیه علمى که از انگور کرده اند انگور این موارد را دارد:

  گوشت انگور پوست انگور هسته انگور
آب 92/72 32/64 42/30
قند تخمیر شدنى 51/23 ----- -----
کرم دوتارت 52/0 92/0 -----
اسید تارتریک آزاد 29/0 ----- -----
اسید مالیک 29/0 ----- -----
مواد آزت دار 38/0 ----- -----
مواد مختلف 8/1 ----- -----
مواد معدنى 15/0 09/2 81/1
مواد چربى حل نشدنى 43/0 43/32 19/53
آسیدهاى آزاد ----- 36/0 -----
آسیدهاى فرار ----- ----- 76/0
تانن ----- 16/1 50/3
روغن مایع ----- ----- 69/7
مواد سقزى ----- ----- 60/2

در تفاله انگور شصت و دو درصد پوتاسیوم ، منگنز، کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، اکسید آهن و منیزى ، کلر، سیلیس 182/2 درصد، آسید فوسفریک ، ید، آرسنیک 17 درصد وجود دارد.
انگور سرشار از ویتامینهاست چنان که پنجاه واحد ویتامین آ، دویست واحد ویتامین ب 1 و ب 2 و کمى ویتامین ث دارد. یک کیلو انگور داراى 150 تا 120 گرم قند از نوع گلوکوز و لولوز است که بعضى پزشکان آن را عامل ایجاد خون مى دانند و کبد آن را به راحتى هضم و جذب مى کند و برعکس قند صنعتى بار کبد را سنگین نمى کند.
جدیدا کشف کرده اند که قندهاى مصنوعى وقتى به افراط مصرف شوند موجب کمبود املاح معدنى در بدن مى شوند.
انگور سیاه داراى یک ماده رنگى است که به نام (اونوسیانین ) معروف است و این ماده رنگى مقوى بدن است .
انگور را با شیر مادر مقایسه کرده اند که جدول مقایسه آن به این شرح است :

  شیر مادر آب انگور
آب 87 83 تا 75 درصد
مواد آزوت دار 5/1 7/1 درصد
مواد معدنى 4/0 3/1 درصد
قند 11 12 تا 30 درصد

دکتر هرپن عقیده دارد که آب انگور شیر نباتى است که مواد غذایى آن به مراتب بیش از شیر حیوانى است .
مصرف یک کیلو انگور نهصد کالرى تولید مى کند بدون اینکه در بدن ضایعات پروتئینهاى مضر را ایجاد کند.
خواص انگور بطور خلاصه از این قرار است :
1- خیلى زود هضم مى شود.
2- براى عضلات و اعصاب ، انرژى بخش است .
3- املاح معدنى براى بدن تولید مى کند.
4- سموم بدن را دفع مى کند.
5- کبد را تقویت مى کند و آن را به فعالیت سالم وا مى دارد.
6- کار کیسه صفرا را آسان و ترشحات آن را سریع مى سازد.
7- ملین است و یبوست را برطرف مى کند.
8- اگر استعمال خارجى شود چین و چروک پوست را بر طرف کرده و طراوت و جوانى پوست را باز مى گرداند.
انگور براى چه کسانى خوب است و در چه مواردى مصرف آن تجویز مى شود:
1- کسانى که کم خون هستند و یا دوره نقاهت را مى گذرانند و یا املاح معدنى بدن آنها کمبود یافته است .
2- خانمهایى که حامله هستند انگور مثل موز، آلبالو و گیلاس ، توت فرنگى ، انگور فرنگى ، گلابى و سیب براى آنها مفید است .
3- کسانى که خسته و یا دچار ضعف بدن شده اند.
4- کسانى که حرکات بدنى شدید دارند مخصوصا قهرمانان و پهلوانان میدانهاى ورزش .
5- کسانى که سل دارند.
6- کسانى که از کبد و یا طحال مریض هستند.
7- کسانى که طبایع صفراوى و دموى دارند یعنى صفرا و خون بر آنها غلبه کرده است .
8- کسانى که مبتلا به ورم مفاصل ، رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه شده اند.
9- کسانى که دچار بیمارى چاقى شده اند.
10- بیمارانى که نفریت (ورم چرکى کلیه ها) گرفته اند.
11- کسانى که دچار مسمومیت شده اند.
12- اشخاصى که دچار عوارض فشار خون هستند.
13- کسانى که دچار اختلالات هاضمه شده اند.
14- اشخاصى که دچار اختلالات پوستى و کورک و دمل و اکزما هستند.
15- کسانى که بخواهند پوست صورت خود را با طراوت و سالم و درخشان کنند.

چگونه باید انگور خورد و رژیم انگور گرفت :
انگور را در زیر آب جارى بگیرید و بشویید سپس آن را مطابق دستورهاى زیر مصرف نمایید.
1- براى رژیم انگور باید اگر انگور مى خورید هر روز یک تا دو کیلو انگور و اگر آب انگور مى نوشید 700 تا 1400 گرم آب انگور را بنوشید و چیز دیگرى نخورید.
رژیم انگور به این ترتیب ادرار را زیاد مى کند، یبوست را برطرف کرده و لینت مى آورد، اسید اوریک را از بدن خارج مى کند، ترشحات کیسه صفرا را زیاد مى کند. دکتر لوکلر توصیه مى کند:
کسانى که مبتلا به اختلالات معدى هستند یا یبوست دارند و یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه یا مثانه هستند و یا مبتلا به ورم مفاصل شده اند و یا بیمارى پوستى و یا بواسیر و سل ریوى دارند با رژیم انگور معالجه مى شوند.
2- کسانى که چاق هستند و مى خواهند رژیم لاغرى بگیرند باید هر ده روز دو روز فقط انگور بخورند و چیز دیگرى نخورند و مقدار انگورى که اشخاص چاق در دوره رژیم انگور باید مصرف نمایند یک کیلو و دویست گرم در روز است که هر ده روز دو روز باید رژیم انگور بگیرند.
3- کسانى که مى خواهند سموم را از بدن خود خارج کنند باید هر روز سه لیوان آب انگور را در فاصله غذا بخورند و طورى وقت آن را انتخاب کنند که با ساعت غذا فاصله زیادى داشته باشد.
4- آب انگور نرسیده (آب غوره ) خنک است و در مواردى که حالت تب بر بدن مسلط مى شود و براى معالجه آنژین ، و همچنین وقتى دهان ورم مى کند و یا سل ریوى پیدا شده است مصرف مى شود.
5- آب انگور رسیده ادرار آور و ملین است و براى تمام امراضى که احتیاج به خروج ادرار و لینت مزاج است مصرف مى شود.
6- کشمشهاى درشت را اگر پوست بکنند داراى تمام خواص انگور تازه است بعلاوه کشمش بیش از انگور تولید انرژى در بدن مى کند و مصرف آن نرم کننده سینه و خلطآور است که آن را در تمام بیمارى هاى ریوى ، قبضه الریه ، و امراض کلیوى ، مثانه اى ، کبدى مصرف مى کنند.
7- شیره بهارى مو (اشک مو) به مقدار یک قاشق قهوه خورى صبح ناشتا براى دفع سنگ کلیه ، سنگ کیسه صفرا و شن کلیه و کیسه صفرا مفید و موثر است .

مصارف خارجى انگور:
1- آب انگور به عنوان محلول شستشوى صورت براى خانمها بى اندازه مفید است و اگر خانمها پنبه به آب انگور بزنند و به صورت خود بمالند و ده دقیقه بگذارند بماند و خشک شود و سپس با آب نیم گرم که یک گرد (محتوى دو انگشت ) جوش شیرین در آن ریخته اند صورت خود را بشویند پوست صورت آنها صاف و درخشان خواهد شد.
2- شیره بهارى یا اشک مو را به صورت کمپرس روى زخمها اگر بگذارند زود زخم را التیام مى دهد اگر چشم قرمز شده و یا پلک چشمان ورم کرده باشند اشک مو را در چشم بریزند خیلى زود این عوارض را از بین مى برد.

روغن مایع هسته انگور:
استخراج روغن مایع از هسته انگور در حقیقت در اول قرن نوزدهم میلادى کشف گردید ولى مطالعات و بررسیهاى دقیق علمى بر روى این روغن در طى جنگ دوم جهانى به عمل آمد.
تجزیه علمى روغن مایع هسته انگور ثابت کرد این روغن سرشار از اسیدهاى چربى غیر اشباع شده مى باشد که در حدود 80 درصد مى رسد و داراى عناصر ویتامین ((ا)) (E) مى باشد.
بسیارى از پزشکان رژیم مصرف روغن مایع هسته انگور را به بیمارانى که مبتلا به تصلب شرایین و یا امراضى قلبى و یا چربى بى اندازه خون شده اند توصیه کرده اند.
ترکیب روغن مایع هسته انگور در حرارت معمولى ثابت مى ماند. اگر این روغن را دو یا سه ساعت در حرارت معمولى بپزند هیچگونه ضایعه اى در آن پیدا نشده و مواد مسموم در آن به وجود نمى آید.

آلبالو

آلبالو

میوه اى که براى بیماران قلبى و روماتیسمى فوق العاده مفید است و زیبایى و طراوت خانمها را تضمین مى کند.
کشت آلبالو در کشورهایى که تولید کننده آلبالو هستند روز به روز رو به توسعه است .
ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهاى تولید کننده آلبالو هستند و بیش از دویست هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند، بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالیانه آن به صد و پنجاه هزار تن مى رسد.
درخت آلبالو اصلا در ایران بوده است و از ایران به کشورهاى دیگر رفته و کشت شده است . منطقه اى که در قدیم درختان آلبالوى فراوان داشته در منطقه وسیعى از آناطولى ترکیه تا دریاى خزر بوده است .
در حال حاضر در مناطق مختلف ایران درخت آلبالو و میوه آن وجود دارد و بعضى سالها محصول فراوانى دارد که از آن به عنوان میوه استفاده مى شود یا آن را خشک مى کنند و یا از آن شربت و مربا و یا آلبالو پلو و یا خورش ‍ آلبالو درست مى کنند.
ارزش غذایى آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط هفتاد کالرى دارد. آلبالو داراى ویتامین آ.ب . و ث مى باشد.
املاح معدنى آلبالو عبارت است از آهن ، کلسیم ، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، مس ، روى ، منگنز، کوبالت .
قند آلبالو از نوع لولوز است و براى اشخاصى که دیابت دارند جذب آن آسان است .
آلبالویى براى خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگى آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد. از آلبالویى که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و داراى گوشتى سفت است دورى کنید زیرا مصرف آن سوء هضم مى آورد و کار روده ها را مختل مى کند.
آلبالو وقتى تیره رنگ است و داراى لکه هاى قهوه اى است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است . گاهى میوه فروشان براى این که آلبالو را خوش منظره سازند به آن آب مى زنند این کار زود آلبالو را خراب مى کند و آماده مى سازد که زودتر فاسد شود.

چه وقت و چگونه باید مصرف کرد
وقتى آلبالو خوردید روى آن آب نخورید، مایعات به طور کلى روى میوه ها آن را ((باد کرده )) مى کند و این وضع براى دستگاه هاضمه خطرات جدى در بر دارد.
در فاصله غذاهاى اصلى مى توانید آلبالو را بخورید زیرا خیلى زود هضم مى شود یک مرتبه مقدار زیادى آلبالو نخورید بلکه به مقدار کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

آلبالو براى چه اشخاصى خوب نیست
کسانى که ورم روده دارند چون آلبالو ترش و سلولز دارد دیر هضم مى شود.
کسانى که از معده یا روده ها علیل هستند مى توانند آلبالوى پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف نمایند البته در این موارد آلبالو چون پخته مى شود قسمتى از مواد حیاتى خصوصا ویتامین هاى خود را از دست مى دهد ولى به آسانى هضم مى شود. با وجود این بعضى از کسانى که از جهت معده و یا روده ها علیل هستند مى توانند هضم آلبالو را تحمل کنند به شرطى که صبح ناشتا به مقدار کم آن هم کاملا رسیده باشد مصرف نمایند.
کسانى که دیابت دارند مى توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک مى توانند جذب کنند.
اشخاصى که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذاى اضافى علاوه بر غذاهاى مخصوص رژیم خود مصرف نمایند ولى به عنوان یک غذاى اصلى مى توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو داراى کالرى کمى است و شیپور اشتهاى کاذب را خفه مى کند!

چه کسانى باید آلبالو بخورند؟
کسانى که بیمارى کلیه دارند، اشخاصى که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیرى خواهد شد.
کسانى که بیمارى قلبى دارند چون آلبالو ادرارآور است پوتاسیوم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیرى مى کند و به صورت ادرار آن را خارج مى کند و در نتیجه به قلب کمک مى کند.
خانمهایى که مى خواهند داراى رنگ درخشانى شوند و زیبایى چهره آنها مورد توجه قرار گیرد براى صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

مصارف دیگر آلبالو
جوشانده دم آلبالو بى اندازه ادرارآور است و کسانى که به حبس البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند باید آن را مصرف نمایند. براى تهیه این جوشانده باید سى گرم دم آلبالو را که خشک کرده اید در یک لیتر آب ده دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردى که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند مصرف مى شود.
مغز هسته آلبالو را مى کوبند و از آن روغن مایعى مى گیرند که قرنها است با موفقیت رماتیسم را شفا مى بخشد.

پرتقال

پرتقال

میوه اى که براى پیر و جوان و خردسالان مفید و انرژى بخش است .
در دنیا بیش از صد جور پرتقال وجود دارد اصل این میوه از چین بوده است و از چین به هند، ایران ، سوریه و مصر رفته است . جنگجویان صلیبى پرتقال را به اروپا بردند و کشت آن را در کشورهاى حوزه مدیترانه ترویج کردند.
در قدیم پرتقال براى اروپاییان میوه لوکسى بود. بچه ها آن را نمى شناختند. و بزرگترها در موقع عید نوئل یک پرتقال هدیه مى گرفتند. به همین علت است که در اروپا به پرتقال میوه نوئل هم مى گویند.
ولى اکنون پرتقال میوه اى است که در دسترس همه قرار گرفته و مخصوصا در زمستان که میوه هاى دیگر نایاب مى شود این میوه به حد وفور وجود دارد و براى علاقه مندان آن به منزله نعمت بزرگى است .

پرتقال چه خواصى دارد؟
پرتقال میوه ممتازى است که سرشار از ویتامینها، مخصوصا ویتامین ((ث )) مى باشد. پرتقال داراى املاح معدنى فسفر و آهن و مخصوصا کلسیم است .
یک پرتقال به وزن متوسط معمولى داراى 65 میلى گرم کلسیم است . به علت طعم ترشى که دارد که بعضیها این میوه مفید را متهم کرده اند که املاح بدن را کم مى کند. حال آن که خود این میوه سرشار از املاح معدنى است و کمبود املاح را در بدن جبران و ترمیم مى کند.
آب پرتقال مثل آب دیگر میوه ها داراى خاصیت قلیایى کننده خون است و به بدن کمک مى کند تا افزایش ترشى خون برطرف شود، اسید خون در صورتى افزایش مى یابد که غذاى ما داراى مقدار زیادى گوشت و مواد چربى باشد به همین جهت است که دکتر ((گیلورد هاوزر)) غذاشناس ‍ نامى توصیه مى کند کسانى که زیاد گوشت مى خورند باید در مقابل سبزى و میوه هم بخورند تا خون آنها معتدل شود.
از ویتامینهاى دیگرى که در پرتقال است و تقریبا از هر صد گرم پرتقال پنجاه میلى گرم آن این ویتامین هاست ویتامین ((ب 1)) و ((ب 2)) مى باشد که به صورت رگه هایى در پرتقال وجود دارد.
آب پرتقال تازه نوشابه نشاط آورى است که ضد عفونى کننده است و کالرى آن خیلى کم است . بطورى که یک لیوان بزرگ آب پرتقال فقط پنجاه کالرى حرارت تولید مى کند.
شاید بعضى از اشخاص که روده علیلى دارند نتوانند پرتقال تازه را تحمل کنند. این اشخاص باید آب پرتقال را با کمى آب خالص و یک قاشق عسل مخلوط کنند و بنوشند.
روغن هاى مایع معطر که طعم خاصى به پرتقال مى دهد خواص ضد عفونى دارد و عمل این روغنهاى مایع با عمل ویتامینهاى ((ث )) یکى شده و دستگاه بدن را در مقابل عفونتهاى مختلف حمایت مى کند.

چه کسانى باید پرتقال بخورند؟
پرتقال براى همه از پیر و جوان و خرد سال مفید است و براى هر سنى و هر مزاجى مى باشد. آب پرتقال تازه را بدون هیچگونه عوارض ناگوارى مى توان به بیماران و کسانى که دوره نقاهت را مى گذرانند تجویز کرد مگر این که از نظر هضم ناراحتى زیادى داشته باشند. مصرف پرتقال را مخصوصا به بچه هاى خیلى کوچک به ورزشکاران به زنان آبستن ، به مادران شیرده و به اشخاص چاق و تنومند تجویز و توصیه مى کنند.
توصیه به خانمهایى که به زیبایى خود علاقه دارند.
اگر خانمها هر شب بعد از اینکه آرایش خود را پاک کردند گوشت پرتقال له شده را روى صورت و گردن و شانه ها و دستان خود بگذارند و پس از پانزده یا بیست دقیقه بردارند و به این وسیله ماسک زیبایى بگیرند پوست نرم و شادابى پیدا خواهند کرد که هیچ وقت چین نخواهد خورد و اگر چین و چروکى داشته باشد رفته رفته برطرف خواهد شد.
اگر کفش و کیف چرمى دارید که مى خواهید براق شود، پوست پرتقال را اول روى آن بمالید و بعد یک دستمال پارچه اى نرم را روى آن بکشید تا برق اول خود را بدست آورد اگر یک پرتقال را که دانه هاى میخک در آن فرو کرده اید در قفسه لباستان آویزان کنید لباسهاى شما از خطر بید زدگى مصون خواهد بود.

آشنایی با معماری شبکه دسترسی ‌اینترنت پرسرعت

 

از دیدگاه فنی، مودم‌های ADSL یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر جهان محسوب می‌شوند و در مرکز ثقل تجارت شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات دسترسی قرار دارند. البته به کارگیری این مودم‌ها بدون چالش‌ نیز نیست. برای مثال، مشکلات ارائه خدمات در ابعاد کلان، هزینه‌های نصب که با توجه به لزوم اعزام متخصصان به محل سکونت یا کار کاربران افزایش می‌یابد، حفظ امنیت و جلوگیری از استفاده‌های غیرمجاز، برخی از این مشکلات به حساب میآیند.

ADSL انواع متعددی دارد، ولی دسترسی به سرعت‌های تا چند ده مگابیت بر ثانیه با آن امکانپذیر است. البته سرعت معمول در سمت دریافت (Downstream) معمولاً میان 348Kbps تا 1Mbps و سرعت ارسال (Upstream)  معمولاً کمتر از 224kbps در نظر گرفته می‌شود.

در واقع زیرساختار ارتباطی شبکه‌های دسترسی مبتنی بر ADSL فرق چندانی با سایر گزینه‌های متداول دسترسی پرسرعت همچون مودم‌های کابلی ندارد. مهم‌ترین مشخصه این شبکه‌ها، ترکیب و تجمیع ترافیک ارتباطی گروه بزرگی از مشترکان در لبه  شبکه (Edge) و ارسال این ترافیک یکپارچه به سمت هسته  اینترنت
(Core) از طریق لینک‌های بسیار سریع مخابراتی است. لبه شبکه علاوه بر تجمیع ترافیک‌ها، بسیاری از عملیات مدیریتی و امنیتی را نیز برعهده دارد و از این لحاظ یکی از مهم‌ترین عناصر این ساختار  به‌شمار می‌رود.

شکل 1 مدل ساده شده‌ای از یک شبکه دسترسی مبتنی بر مودم‌های DSL را نشان می‌دهد. اگر از سمت راست تصویر شروع کنیم، در اولین مرحله کامپیوتر استفاده کننده قرار دارد که به یک مودم ADSL متصل است. ازآنجا زوج سیم خط تلفن را داریم که تا نزدیک‌ترین مرکز مخابراتی امتداد یافته است.

شکل 1- نمایی ساده از شبکه دسترسی مبتنی بر DSL

 
لبته کاربران با به کارگیری جداکننده‌های  نسبتاً ارزان قیمت (Splitter) در محل خود قادر به استفاده همزمان از سیم تلفن خود برای اتصال به گوشی تلفن و مودم خواهند بود. در هر حال، خطوط چندین مشترک در محل مرکز مخابراتی با دستگاهی موسوم به متمرکز‌کننده DSL یا (DSLAM) روی یک ترانک مخابراتی جمع می‌شوند. ترافیک ارسالی از چندین DSLAM نیز به نوبه خود در یکی از مراکز اصلی مخابراتی تجمیع می‌شود و به یک روتر سریع ارسال می‌گردد که نقطه ورود به اینترنت به حساب می‌آید.

چالش‌های پیش‌رو
ایجاد شبکه‌های بزرگ دسترسی مبتنی بر ADSL با یک چالش ساده، و در عین حال دشوار روبه‌روست و آن هم، سهولت به کارگیری است. اصولاً تا وقتی به‌کارگیری یک سرویس برای عموم مردم امکانپذیر نباشد، استقبال از آن در حد محدود باقی می‌ماند. بنابراین درگام اول باید نصب و پیکربندی مودم ADSL به سادگی و توسط خود کاربر امکانپذیر باشد. به این ترتیب، علاوه بر این‌که کاربران احساس رضایت بیشتری خواهند کرد، لزومی به اعزام پرهزینه نیروی فنی شرکت به درِ منازل کاربران نخواهد بود.

چالش بزرگ دیگر، نحوه تخصیص آدرس‌ها است. می‌دانیم که هر مشترک برای ارتباط با اینترنت به تنظیم یک آدرس روی دستگاه کامپیوتر خود نیاز دارد که باید منحصر به‌فرد باشد. همین عمل بسیار ساده، برای خیل عظیمی از کاربران  یک مشکل جدی است. این چالش و موارد مرتبطی همچون تدارک ارتباط، حفظ امنیت آن و ایجاد امکان اتصال همزمان چند کامپیوتر به خط دسترسی، همگی به راه‌حل‌های ساده و حتی‌المقدور خودکار نیاز دارند که قاعدتاً یافتن جواب مناسب برای آن‌ها بر عهده شرکت فراهم‌کننده خدمات است.
 
گزینه‌های فنی 
راه‌حل اساسی چالش‌های حوزه نرم‌افزاری فرایند ارتباط، اجرای یک پروتکل بین کاربر و فراهم‌کننده خدمات است. این پروتکل از نوع پروتکل‌های محلی است که به منظور وظایفی مشخص میان دو نقطه اجرا می‌شوند و در ارتباطات خارج از آن حوزه نقش ندارند. در حال حاضر چهار گزینه در این خصوص وجود دارد که هر یک مزایا و نقاط ضعف منحصر به خود را دارند:

- آدرس دهی ثابت Static IP Address) IP )

- پروتکل پیکربندی پویای میزبان (Dynamic Host Configuration Protocol  :DHCP)

- پروتکل تونل‌زنی لایه2 Layer 2 Tunneling Protocol :L2TP)

- پروتکل نقطه به نقطه  روی PPPoA) ATM ) و روی PPPoE) Ethernet)

Ÿ گزینه اول (آدرس دهی ثابت IP)
اولین و در واقع ابتدایی‌ترین راه حل، تخصیص یک آدرس IP به هر کاربر است که خود به تنظیم آن روی کامپیوتر خود اقدام می‌کند. این روش اساساً یک پروتکل نیست، تنها یک راه‌حل سریع برای مشکل است که از ابعادی گسترده برخوردار است. برای مثال، مشکل استفاده همزمان چند کامپیوتریک کاربر از ارتباط ADSL به این ترتیب حل نمی شود.

Ÿ گزینه دوم (DHCP)
این پروتکل اساساً برای این منظور طراحی شده است که پیکربندی IP را روی کامپیوتر کاربران به صورت خودکار انجام دهد. این پروتکل در شبکه‌های محلی سازمانی نیز از کاربرد گسترده‌ای برخوردار است؛ به‌‌ویژه در مورد پایانه‌هایی که به طور موقت به این شبکه‌ها متصل می‌گردند (برای مثال کامپیوترهای Laptop ،(DHCP  یک جهش محسوس نسبت به روش آدرس‌دهی ثابت محسوب می‌شود.

فرایند کار بسیار ساده و در عین حال کارامد است. هر بار که یک کامپیوتر متصل به شبکه دسترسی فعال می‌شود، به طور خودکار پارامترهای مربوط به IP (همچون آدرس) را از یک سرور مرکزی دریافت می‌کند. این معماری از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است، امکان کار همزمان چند دستگاه PC، پشتیبانی از امکان جابه‌جایی محل استفاده کاربران،  سهولت پیکربندی از جانب کاربر و مدیریت آن از جانب فراهم‌کننده، از مزایای این پروتکل محسوب می‌گردند.

Ÿ گزینه سوم (L2TP)
این پروتکل به عنوان یک گزینه نسبتاً جدیدتر برای شبکه‌های دسترسی باندپهن مطرح شده است و با ایجاد یک تونل مجازی از داخل شبکه اینترنت کاربر را به هر نقطه مشخصی متصل می‌کند و کلیه تنظیمات لازم برای برقراری سرویس از داخل این تونل بر تجهیزات کاربر اعمال می‌گردد. L2TP در عمل یک شبکه مجازی یا
Virtual Private Network) VPN) روی شبکه فراهم کننده ایجاد می‌کند که از امنیت خوبی برخوردار است، ولی درعوض پیچیدگی و سرباره بیشتری دارد؛ به‌ویژه در شبکه‌های بزرگ دسترسی با چندین هزار کاربر، مدیریت این تونل‌ها دشوار خواهد بود.

Ÿ گزینه چهارم (PPP)
این پروتکل براساس پروتکلی بسیار موفق، موسوم به پروتکل نقطه به نقطه (Point to Point Protocol :PPP) شکل می‌گیرد، دو حالت متداول استفاده از این پروتکل در شبکه‌های دسترسی باند پهن عبارتند از: PPP روی اترنت
(PPPoE) و PPP روی PPPoA) ATM) که ترکیبی از آن‌ها موسوم به PPPoEoA نیز به کار گرفته شده است. PPP علاوه بر این‌که از انعطاف و سهولت در استفاده برخوردار است، سطحی از ایمنی را برای استفاده‌کننده فراهم می‌کند.

به همین خاطر معمولاً اولین گزینه بسیاری از فراهم‌کنندگان خدمات دسترسی باند پهن  به شمار می‌رود؛ هر چند به لحاظ قدمت دست کمی از خود اینترنت ندارد! (برای بار اول در سال 1989 تحت کدهای 1171و 1172 توسط سازمانIETF استاندارد گردید). این پروتکل تا به حال، چند مرتبه دستخوش اصلاح و ارتقا گردیده که آخرین آن مربوط به سال 1994 (استاندارد RFC 1661) است.

البته در شروع، PPP به منظور پروتکل ارتباطی میان تجهیزات مخابراتی (به‌ویژه مسیریاب‌ها) و روی خطوط متداول مخابراتی (همچون E1) پدید آمد و به همین منظور به سازوکار‌هایی جهت مقابله با کیفیت پایین این خطوط مجهز نشده و به صورت ارتباط‌گرا (Connection-Oriented) طرح گردیده است. این خصوصیت بر سطح ایمنی این پروتکل نیز تأثیر مثبت دارد؛ چرا که تمامی بسته‌ها لزوماً باید به یک آدرس مشخص ارسال گردند.

در اوایل دهه1990، PPP را به منظور کار روی خطوط تلفنی (dialup line) اصلاح نمودند. تفاوت اصلی، افزودن نوعی سازوکار دست به دست دادن (handshake) در شروع برقراری ارتباط میان طرفین ارتباط است. معمولاً در این‌گونه ارتباطات یک دستگاه موسوم به سرور دوردست (RAS)، معتبربودن کاربر را از روی شناسه و کلمه رمز وارد شده بررسی می‌کند و تنها پس از حصول اطمینان از مجاز بودن کاربر، فرایندهای لازم  جهت پیکربندی و تنظیم خودکار آدرس IP توسط PPP انجام می‌شود. وجود ویژگی‌های فوق باعث شده است، PPP عملاً به صورت جزء ثابتی از سیستم‌عامل ا‌غلب کامپیوترهای شخصی در دنیا درآید.

تمامی مزایای PPP روی خطوط تلفنی به سادگی در محیط دسترسی باند پهن نیز قابل استفاده است. البته فناوری‌های دسترسی همچون ADSL و مودم‌های کابلی برخلاف مدارات مخابراتی، از نوعی فرایند به‌اشتراک‌گذاری منابع استفاده می‌کنند و PPP در جهت کار در این محیط‌ها نیازمند برخی اصلاحات است. با توجه به این‌که مودم‌های ADSL بر پایه فناوری ATM کار می‌کنند، PPPoA که در سال 1998 تحت کد RFC 2304 استاندارد گردید، برای این منظور پیشنهاد شد.

در محیط شبکه دسترسی باند پهن به جای RAS عنصری موسوم به RAS) BRAS باند پهن) نقطه اختتام ارتباطاتPPP محسوب می‌گردد. این دستگاه که بعضاً به نام روتر تجمیع یا به سادگی تجمیع‌کننده (Aggregator) نیز نامیده می‌شوند معمولاً در دفاتر مرکزی شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات قرار می‌گیرد و قادر به دریافت هزاران ارتباط PPPoA  به صورت یک‌جا می‌باشد.

برقراری ارتباط، مستلزم نصب نرم‌افزارهای پیچیده و کارت‌های رابط ATM روی کامپیوتر استفاده‌کننده است که معمولاً به منظور کاهش پیچیدگی از دیدگاه کاربر، عناصر فوق در مودم سمت کاربر تعبیه می‌گردند و ارتباط PPPoA  عملاً میان مودم ودستگاه BRAS اجرا می گردد. شکل 2 یک ارتباط PPPoA و ترکیب پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده را در هر یک از نقاط ارتباط نشان می‌دهد.

شکل 2- ترکیب پروتکل ها در ارتباطات مبتنی بر PPPoEoA

شکل 3 ترکیب پروتکل ها در ارتباطات مبتنی بر PPPoEoA



اجرای پروتکل PPPoA روی مودم سمت مشتری یعنی ATU-R شروع شده در BRAS در مرکز فراهم کننده خدمات خاتمه می‌یابد. یک ارتباط دائمی از نوع ATM موسوم به PVC وظیفه حمل اطلاعات را میان دو نقطه برعهده دارد.BRAS به نوبه خود تمامی PVCهای متصل به خود را در یک جریان IP ترکیب می‌کند که به روترهای شبکه اینترنت متصل می‌گردند.

استفاده از اترنت به جای ATM، در شبکه‌های دسترسی، منجر به ساده‌سازی کل فرایند می‌گردد. با توجه به وجود اتصال اترنتی روی اغلب کامپیوترهای شخصی (موسوم به ارتباط LAN) به تبدیل میان پروتکل‌ها نیازی نخواهد بود. گونه جدیدی از PPP به موسوم به PPPoE (استاندارد RFC 2304 در سال 1999) که معمولاً روی همان کامپیوتر شخصی اجرا می‌گردد، به این منظور پدید آمده است. فراهم‌کنندگان خدمات دسترسی این پروتکل را روی یک سی‌دی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند که معمولاً همراه با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کمکی به صورت یکجا عرضه می‌گردد.

یکی از مشکلات پروتکل PPPoA، حذف کامپیوتر شخصی استفاده کننده از مسیر PPP است. به شکلی که حتی پس از خاموش شدن این کامپیوتر از دیدگاه فراهم‌کننده خدمات هنوز هم ارتباط برقرار است و این امر علاوه بر اتلاف منابع، باعث برخی مشکلات امنیتی نیز می‌گردد. تنها راه‌حل، گسترش ارتباط PPP تا کامپیوتر مشتری است، ولی گزینه‌ افزودن کارت رابط ATM به PC، گران و پیچیده است.
 
راه حل بهتر، به کارگیری PPP روی اترنتی است که خود روی ATM اجرا می‌شود، یعنی PPPoEoA البته پروتکل PPPoEoA هنوز به صورت استاندارد درنیامده است. با این وجود، استفاده از آن در میان فراهم‌کنندگان خدمات دسترسی بسیار متداول گردیده است. در این حالت PC تنها نیازمند اجرای PPPoE است. این جریان در مودم به داخل ATM کپسوله شده و تا رسیدن به BRAS در همین شرایط باقی می‌ماند و در این نقطه پس از رهایی از ATM و اترنت، به صورت جریان IP وارد اینترنت می‌شود. شکل 3 ترکیبات پروتکلی را در این نوع ارتباط نشان می‌دهد.

Static IP DHCP L2TP PPPoA PPPoE  PPPoEoA
تنظیم خودکار آدرس‌های IP § § § § §
پشتیبانی از مودم‌های کابلی‌ § § § §
پشتیبانی از مودم‌های DSL § § § § § §
 امکان برقراری چند نشست ارتباطی‌ § § § §
امکان کار با چند کامپیوتر § § § § §
امکان گزینش شبکه‌ § § § §
کنترل کیفیت ارتباط‌ § §
لزوم استفاده از نرم افزار سمت استفاده‌کننده‌ § § §
امکان تعیین هویت استفاده‌کننده‌ § § § §

جدول 1- مقایسه مشخصات پروتکل‌های شبکه دسترسی

مقایسه گزینه‌ها با یکدیگر
هر یک از ترکیبات بررسی شده در این نوشتار، گونه‌ای از اتصال به اینترنت را نشان می دهند که دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. جدول 1 خلاصه‌ای از مشخصات این ترکیبات را نشان می‌دهد. البته فراهم‌کنندگان خدمات دسترسی برحسب مدل تجاری خود یک یا چند ترکیب را انتخاب می‌کنند که ترکیبات مبتنی‌بر PPP معمولاً یکی از آن‌هاست.

اصطلاحات مخفف سخت افزار و شبکه


--- سخت افزار : ---


Binary (Bin)

Octal (Oct)

Decimal (Dec)

Hexadecimal (Hex)

Binary digit (Bit)

Kilo Byte (KB)

MegaByte(MB)

GigaByte(GB)

TeraByte(TB)

Red Green Blue (RGB)

bit per second (bps)

Integrated Circuit (IC)

Read /Write Memory (R/WM)

Random Access Memory (RAM)

Static RAM (SRAM)

Dinamic RAM (DRAM)

hard disk drive (HDD)

Read Only Memory (ROM)

Compact Disc-Read Only Memory (CD-ROM)

Write Once Read Many (WORM)

Compact Disc-recordable (CD-R)

Compact Disc-ReWritable (CD-RW)

Electricaly Erasable Programable ROM (EEPROM)

Digital Video Disc (DVD)

Digital Video Disc-ROM (DVD-ROM)

Central Processing Unit (CPU)

Arithmatic Logic Unit (ALU)

Control Unit (CU)

Graphic User Interface (GUI)

Complementary Metal Oxide Semiconductor (CMOS)

Optical Character Recognition (OCR)

Personal Computer (PC)

Asynchronous Transfer Mode (ATM)

Basic Input/Output System (BIOS)

Direct Access Device (DAsD)

Rotate Per Minute (RPM)

Magnet Optic (MO)

Personal Digital Assistant (PDA)

Extended Binary Coded Decimal Interchange Code (EBCDIC)

Dynamic Link Library (DLL)

Extensible Authentication Protocol (EAP)

File Allocation Table (FAT)

Dots Per Inch (DPI)

Video Graphics Adapter (VGA)

Extended Graphics Adapter (EGA)

New Technology File System (NTFS)

File Control Block (FCB)

Enhanced Small Disk Interface (ESDI)

Modulator Demulator (MoDem)

Digital Signature Standard (DSS)

File Transfer Protocol (FTP)

Microsoft Disk-Operating System (MS-DOS)

Industry Standard Architecture (ISA)

Pripheral Component Interconnected (PCI)

Accelerated Graphics Port (AGP)

Universal Serial Buss (USB)

Parallel Port (LPT)

Musical Instrument Digital Interface (MIDI)

Cathod Ray Tube (CRT)

Liquid Crystal Display (LCD)

Infrared (IR)

Small Computer System Interface (SCSI)

Integrated Device Electronics (IDE)

Light Emitting Diode (LED)

Interrupt ReQuest (IRQ)

Process IDentifier (PID)

Encrypting File System (EFS)

Universal Data Connector (UDC)

Basic Rate Interface (BRI)

Digital Audio Tape (DAT)

Digital Linear Tape (DLT)

Basic Rate Interface (BRI)

Primary Rate Interface (PRI)

Independent Computing Architecture (ICA)

 

 

-- شبکه و غیره : ---


Portable Dowment Format (PDF)


Moving Pictures Expert Group (MPEG -OR- MPG)

Graphics Interchange Format (GIF)

Joint Photographic Experts Group (JPEG)

Audio/Video Interleaved  -OR- Audio Visual Interface  (AVI)

BATch program(BAT)

BitMap Picture (BMP)

Active Server Pages (ASP)

American OnLine (AOL)

Beginners All-purpose Symbolic Instruction Code (BASIC)

Acceptable Use Policy (AUP)

Computer Aided Design (CAD)

Common Gateway Interface (CGI)

Conversational Hypertext Access Technology (CHAT)

COmmon Business Oriented Language (COBOL)

Frequently Asked Question (FAQ)

Electronic Mail (E-Mail)

Internet Network Information Center (InterNIC)

MicroSoft Network (MSN)

Network File System (NFS)

Wireless Markup Language (WML)

Structured Query Language (SQL)

World Wide Web (WWW)

HyperText Markup Langwaeuage (HTML)

Extensible Markup Language (XML)

Dynamic HyperText Markup Language (DHML)

HyperText Transfer Protocol (HTTP)

HyperText Transfer Protocol Secure (HTTPS)

Information Technology (IT)

Uniform Resource Locator (URL)

Internet Service Provider (ISP)

High Yield Investment Programs(HYIP)

Wide Area Network (WAN)

Local Area Network (LAN)

Virtual Local Area network (VLAN)

Wireless Local Area Network (WLAN)

Metropolitan Area Network (MAN)

Wireless Markup Language (WML)

Wireless Application Enviroment (WAE)

Wireless Session Protocol (WSP)

Wireless Transaction protocol (WTP)

WireLess Transport Layer Security (WTLS)

WireLess Datagram Protocol (WDP)

Network Access Points (NAP)

 
Virtual Private Network (VPN)

Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP)

Certified Wireless Network Administrator (CWNA)

Network Interface Card (NIC)

American Standard Code for Information Interchange (ASCII)

Service Pack (SP)

International Business Machines (IBM)

Microsoft Certified Systems Engineer (MCSE)

Computer-Base Training (CBT)

Computing Technology Industry Association (CompTIA)

Direct Memory Access (DMA)

Media Access Control (MAC)

Domain Name Service (DNS)

Open Systems Interconnection (OSI)

NetWare Core Protocol (NCP)

Novell Directory Services (NDS)

Carrier Sense Multiple Access/Collision Detection (CSMA/CD)

Fiber Distributed Data Interface (FDDI)

Unshield Twisted Pair (UTP)

Shield Twisted Pair (STP)

Address Resolution Protocol (ARP)

Reserve Address Resolution Protocol (RARP)

Voice over Internet Protocol (VoIP)

User Data Protocol (UDP)

Internet Protocol (IP)

Internetwork Pocket Exchange (IPX)

Network Basic Input/Output System (NetBIOS)

NetBiosEnhance User Interface (NetBEUI)

Internet Control Message Protocol (ICMP)

Internet Group Management Protocol (IGMP)

Simple Message Transfer Protocol (SMTP)

Point Of Presence (POP)

Network News Transfer Protocol (NNTP)

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)

Internet Message Access Protocol (IMAP)

Lightweight Directory Access Protocol (LDAP)

Simple Network Management Protocol (SNMP)

Simple Network Time Protocol (SNTP)

Encapsulating Sequrity Pay load (ESP)

Sequrity Support Provider Interface (SSPI)

Common Internet File System (CIFS)

Windows Internet Name Service (WINS)

Multicast Address Dynamic Client Allocation Protocol (MADCAP)

Netware Loadable Module (NLM)

ACKnowledgement num (ACK)

Remote Monitoring (RMon)

Maximum Transmission Unit (MTU)

Internet Engineering Task Force (IETF)

Infrared Data Association (IrDA)

Transport Driver Interface (TDI)

Request For Comment (RFC)

Large Scale Integrated circuit (LSI)

ASymmetric Multi Processing (ASMP)

SuperVisor Call (SVC)

Program Status Word (PSW)

Job Control Language (JCL)

Input SPool Table (ISPT)

Virtual Storage Access Method (VSAM)

Indexed Sequential Access Method (ISAM)

Maximum Transmission Unit (MTU)

Maximum Segment Size (MSS)

Error Correcting Code (ECC)

Log structure File System (LFS)

Reduntant Array of Independent Disks (RAID)

Run Length Limit (RLL)

Erasable Optical Disk (EOD)

Random Access Time (RAT)

Encrypted File System (EFS)

Sequrity Support Provider Interface (SSPI)

Virtual Private Network (VPN)

Hardware Abstraction Layer (HAL)

Multicast Address Resolution Service (MARS)

MultiCast Server (MCS)

International Standard Organization (ISO)

Initial Serial Number (ISN)

Fully Qualified Domain Name (FQDN)

Remote Procedure Call (RPC)


Gateway to Gateway Protocol (GGP)

Time To Live (TTL)

Routing Information Protocol (RIP_

Serial Line Internet Protocol (SLIP)

Logical Link Control (LLC)

Open Data-link Interface (ODI)

Point to Point Protocol (PPP)

Point-to-Point Tunneling Protocol (PPTP)

Password Authentication Protocol (PAP)

Link Control Protocol (LCP)

International Telecomunication Union (ITU)

Telecomunications Industry Association (TIA)

Electronics Industry Association (EIA)

Netware Core Protocol (NCP)

Sequenced Packet Exchange (SPX)

Dual Inline Package (DIP)

All Rings Broadcast (ARB)

Internet Information Service (IIS)

Routing and Remote Service (RRAS)

Novell Storage Service (NSS)

Novel Distributed Print Service (NDPS)

Client Service for NetWare (CSNW)

Santa Cruz Operation (SCO)

Frame Check Sequence (FCS)

Dual Attachment Station (DAS)

Single Attachment Station(SAS)

Datagram Delivery Protocol (DDP)

Name Managment Protocol (NMP)

Session Managment Protocol (SMP)

Internet Engineering Task Force (IETF)

Trivial File transfer Protocol (TFTP)

Internet Assigned Numbers (IAN)

BOOTstrap Protocol (BOOTP)

CAble TeleVision (CATV)

Community Antenna Television (CATV -OR- Cable TV)

Fast Link Pulse (FLP)


Fiber Optic Inter-Repeater Link (FOIRL)

nstitute Electrical and Electronic Engineers
(
IEEE)

BM Data Connector (IDC)

Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS)

Frequency Hopping Spread Spectrum (FHSS)

Internet Engineering Task Force (IETF)

Internet Assigned Numbers Authority (IANA)

Managment Information Base (MIB)

Multistation Access Unit (MAU)

Network Address Translation (NAT)

Network File System (NAS)

Normal Link Plus (NLP)

Protocol Data Unit (PDU)

Post Office Protocol 3 (POP3)

Primary Rate Interface (PRI)

Public Switch Telephone Network (PSTN)

Time Domain Reflectometer (TDR)

Telecomunications Network (TelNet)

Internet Header Lenght (IHL)

Packet Internet Grouper (PInG)

Certificate Revocation List (CRL)

Application Programming Interface (API)

Integrated Services Digital Network (ISDN)

Master File Table (MFT)

Data Link Control (DLC)

Data Terminal Equipment (DTE)

Digital Subscriber Line (DSL)

Asymmetric DSL (ADSL)

High-bit-rate DSL (HDSL)

Transport Layer Security (TLS)

Secure Sockets Layer (SSL)

 

● سال نو مبارک ●

 

● سال نو مبارک ●

مراقب باشید چیزهایی را که دوست دارید بدست‌آورید وگرنه ناچار خواهید بود چیزهایی را که بدست آورده‌اید دوست داشته‌باشید. جرج برنارد شاو