maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

DVR

اصطلاحات DVR

در این مقاله به تشریح اصطلاحات رایج در DVR ها خواهیم پرداخت که یکی از مسائل مهم در انتخاب DVR مناسب برای یک پروژه مدار بسته می باشد . اصطلاحات بیان شده در این مقاله در دو قسمت اصطلاحات سخت افزاری و اصطلاحات نرم افزاری عنوان گردیده است . اگرچه به دلیل تنوع امکانات DVRها ذکر تمام اصطلاحات در قالب یک مقاله دشوار می باشد ، اما سعی شده است  اهم اصطلاحات مربوط به DVR ها در این مقاله پوشش داده شود .


اصطلاحات سخت افزاری :


Channel : 
Channel یا همان کانال بیان کننده تعداد ورودیهای تصویر(Video Input) و یا ورودیهای صدا (Audio Input) در DVR ها می باشند . معمولاً ورودیهای تصویر به صورت پورت BNC و ورودیهای صدا به صورت پورت Composite هستند .

 

DVR Channel


 
 

Video/Audio Output : 
به خروجی تصویر و صدا می گویند که به مانیتور و اسپیکر جهت پخش صدا و تصویر وصل می گردد . خروجی تصویر در DVR ها معمولاً به صورت پورت VGA ، BNC وComposite (SPOT) بوده و خروجی صدا به صورت پورتComposite می باشد .
LAN Port :
پورتLAN واسط شبکه DVR می باشد که به وسیله این پورت می تواند تصاویر خود را به رایانه های درخواست دهنده در شبکه و البته مجاز شناخته شده توسط DVR ارسال کند .

 

LAN Port



USB :
USB یکی دیگر از درگاههای تبادل اطلاعات در DVR می باشد . که غالباً برای اتصال موس و یا حافظه فلش (برای تهیه نسخه پشتیبان آرشیو) از آن استفاده می شود البته در برخی مدلها پورت USB موجود در DVR ، قابلیت اتصال هارد اکسترنال را نیز دارد .

 

USB Port

 

RS232 :
پورت سریال استاندارد RS232، یکی از عمومی ترین ارتباطات خارجی بین دستگاه های دیجیتال تا چند سال اخیر بوده است و توانایی اتصال دستگاه های مختلفی از جمله DVR، PC و غیره را دارا می باشد. از این پورت در DVR معمولاً برای اتصال به رایانه و به روزرسانی BIOS سیستم استفاده می گردد .

 

RS232 Port



RS485 :
در برخی از موارد همچون محیط های پر نویز ، فواصل طولانی کابل ارتباطی و سرعتهای بالای انتقال استفاده از واسط RS-485 به عنوان یک راهکار مناسب استفاده می گردد . از مزیت های RS-485 می توان به موارد زیر اشاره کرد : 


1) امکان شبکه حداکثر 32 دستگاه 
2) کار در فواصل طولانی کابل 
3) سرعت انتقال بالا
4) اثر نویز پذیری پایین .


از این پورت در DVR معمولاً برای اتصال دوربینهای متحرک (PTZ) و کنترل آنها توسط DVR استفاده می گردد .

 

RS485 Port

 

Alarm Input/Output :
معمولاً این قابلیت در DVR ، آن را به یک سیستم اعلام سرقت نیز تبدیل می کند. به این ترتیب که با اتصال یک یا چند سنسور اعلام سرقت مثل PIR به ورودی آلارم (Alarm Input) و یک یا چند آژیر به خروجی آلارم (Alarm Output) ، می توان دستگاه DVR را طوری تنظیم کرد که با تحریک شدن سنسورها ، آژیرها به صدا درآیند .


اصطلاحات نرم افزاری :


PAL/NTSC :
این واژه ها در حقیقت استانداردهای پخش فیلم در کشورها و قاره های مختلف می باشند. استاندارد PAL ( Phase Alternating Line) ، اکثراً در کشورهای اروپای غربی، استرالیا ، ایران و آمریکای جنوبی استفاده می گردد .و استاندارد NTSC
(National Television System Committe) غالباً در کشورهای آمریکای شمالی و آسیای جنوب شرقی مثل ژاپن و فیلیپینئ پخش می گردد.

 

National Television System Committe

 


FPS :
هر فیلم ویدئویی متشکل از چندین فریم می باشد در واقع هر فریم عکسی در یک لحظه می باشد که با قرار گرفتن فریمها در کنار هم ، یک فیلم ویدئویی متحرک ایجاد می شود . FPS (Frame Per Second) یا( فریم در ثانیه ) اصطلاحی است که به تعداد فریمهای یک فیلم ویدئویی در یک ثانیه اشاره می کند . اگر تعداد فرمهای یک فیلم ویدئویی در استاندارد PAL ، 25 عدد و در استاندارد NTSC 30 عدد باشد ، این فیلم به صورت حقیقی نمایش داده می شود یعنی همانطور که چشم انسان تصاویر پیرامون خود را می بیند . اصطلاحاً به این نوع نمایش تصاویر، نمایش Realtime می گویند .


یکی از مشخصه های مهم در DVRها عدد (FPS) می باشد که در کاتالوگ آنها ذکر می گردد . این پارامتر بیشترین تعداد فرم‌هایی را که DVR می‌تواند در یک ثانیه ضبط کند نمایش می‌دهد. بطور مثال اگر یک دستگاه DVR دارای 4 کانال تصویر و قابلیت ضبط FPS100 در سیستم PAL باشد، یعنی این دستگاه 100 فریم در ثانیه می تواند تصویر ضبط کند. پس اگر 4 دوربین به این دستگاه وصل شود به ازاء هر دوربین می تواند 25 فریم در ثانیه ضبط کند (4÷100) پس این دستگاه Real Time محسوب می شود. اما اگر دستگاهی 8 ورودی تصویر داشته و قابلیت ضبط FPS100 را داشته باشد به هر تصویر حدوداً 5/12 فریم می رسد(8÷100) و تصاویر آن واقعی به نظر نمی رسد یعنی Real time نیست .


Resolution :
بر خلاف تصور عمومی که از Resolution به عنوان کیفیت تصویر یاد می کنند ، این اصطلاح در DVR بیان کننده قاب تصویر یا اندازه تصویر می باشد Resolution عمومی که در دستگاه های DVR از آن استفاده می شود به همراه قاب تصویر آنها بر حسب پیکسل در جدول ذیل آورده شده است .

 

Resolution

 

آنچه مسلم است هرچه اندازه تصویر بزرگ تر باشد وضوح تصویر برای شناسایی سوژه ها بالاتر خواهد رفت این یک مزیت برای دستگاه DVR به حساب خواهد آمد .

 


Compression :
Compression یا فرمت فشرده سازی تصویر ، نوعی استاندارد فشرده سازی برای ذخیره تصاویر بر روی حافظه می باشد . امروزه فرمتهای گوناگون فشرده سازی تصویر وجود دارد که بیان تک تک آنها در این مجال نمی گنجد اما در ذیل فشرده سازی به روش Inter-Frame را که جدیدترین تکنولوژی فشرده سازی می باشد را شرح داده و سپس 2 فرمت فشرده سازی از این تکنولوژی که پرکاربردترین فرمتهای فشرده سازی در سالهای اخیر در DVRها به شمار می آیند را بیان می کنیم : 


تکنولوژی Inter-Frame در سیستم های دوربین مداربسته بر پایه ی فشرده سازی اطلاعات یک فریم و تغییرات فریم های بعد نسبت به فریم قبل عمل می کند. در واقع یک تکنولوژی Inter-Frame سعی بر این دارد که تغییرات تدریجی فریم ها در یک بازه ی زمانی را ذخیره کند. گرچه این تکنولوژی نیاز به پهنای باند کمتری دارد، ممکن است باعث از دست دادن برخی اطلاعات شود که در فریم های ضبط نشده قرار داشته اند. تکنولوژی هایی که بر اساس Inter-Frame ضبط تصاویر را انجام می دهند، معمولا به عنوان تکنولوژی های مبتنی بر زمان معرفی می شوند زیرا آنها بر اساس توسعه اطلاعات کار می کنند .دو فرمت مهم در این تکنولوژی ، فرمت های MPEG-4و H.264 می باشد .

 

• MPEG-4 :
M-PEG مخفف عبارت Moving Picture Experts Group است که به صورت M-PEG خوانده می‌شود و به گروهی از فرمت‌های استاندارد فشرده‌سازی گفته می‌شود که از سوی گروه ISO ارایه شده‌اند. این فرمت معمولا نسبت به فرمت‌های رقیب همچون AVI و QuickTime کیفیت بالاتری دارد و برای فشرده‌سازی بیشتر فریم‌های تصویر، تنها تغییرات ایجاد شده در فریم‌های پشت سر هم را ذخیره می‌کند.


در این حالت دیگر لازم نیست هر فریم به صورت جداگانه ذخیره‌سازی شود. بنابراین اگرچه این نوع فشرده‌سازی از نوع Lossy محسوب می‌شود و بخشی از اطلاعات تصویر از دست می‌رود، اما کاهش اطلاعات به گونه‌ای است که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیست.


MPEG-4 آخرین نسخه استاندارد M-PEG می باشد که یک الگوریتم استاندارد برای فشرده‌سازی صدا و تصویر است. از این فرمت برای تصاویر ویدیویی که قرار است از یک پهنای باند باریک عبور کنند و پخش شوند (مثلاً اینترنت یا شبکه) استفاده می‌شود. این فرمت امکان ترکیب با عکس‌ و انیمیشن‌های دو بعدی و سه‌بعدی را دارد و از سال ۱۹۹۸ به عنوان فرمت استاندارد پخش اینترنتی نیز معرفی شده است.

 


• : H.264
تکنولوژی فشرده سازی H.264 جدیدترین تکنولوژی در سیستم های دوربین مداربسته می باشد. این تکنولوژی در واقع نوع تغییر یافته MPEG-4 است که به عنوان MPEG-4 نوع دهم شناخته می شود که بر پایه کد کردن پیشرفته (Advanced Video Coding) AVCبنا شده است. ویژگی مهم H.264 که باعث تمایز آن نسبت به MPEG-4 شده است وجود فیلتر های de-blocking است. این فیلتر ها می توانند اجزای مصنوعی ایجاد شده در تصویر حین فشرده سازی را اصلاح کرده و از میان ببرد. این ویژگی به سیستم ها این اجازه را می دهد که با درجه بالاتری کار فشرده سازی را انجام دهند در حالی که جزئیات تصاویر اصلاح می شود.

 

Compression

 

Motion detection :
قابلیتی است که می تواند حرکت را در تصویر ویدئویی تشخیص دهد . در صورت استفاده از این قابلیت ، این امکان به DVR داده می شود تا تنها در زمانهایی که حرکت در تصویر وجود دارد عمل ضبط تصویر را انجام دهد و در مواقع سکون (مواردی که اتفاقی در آن رخ نداده است) عملیات ضبط را متوقف نماید. بدین ترتیب بسته به میزان تردد در موقعیت تصویر برداری ، در زمان پر شدن حافظه سیستم صرفه جویی خواهد شد .

 

Motion detection



Schedule :
Schedule یکی دیگر از روشهای مدیریت ضبط تصاویر می باشد و قابلیتی است که می توان به وسیله آن عملیات ضبط سیستم را زمانبندی کرد . به این ترتیب که می توان برنامه ای برای DVR تنظیم کرد که فقط در روزها و ساعتهای خاصی از هفته و یا ماه ضبط تصویر داشته باشد . و در ساعات و روزهایی که از نظر صاحب سیستم فاقد اهمیت می باشد تصویری ضبط نگردد .

 

DVR Schedule

 


Search :
Search اساس کار یک سیستم مدار بسته یعنی جستجو و بازبینی تصاویر ضبط شده در DVR می باشد . که عموماً به سه روش صورت می پذیرد :


1. Search by time : در این روش تاریخ و ساعت دقیق وقوع رخداد و همچنین کانال یا کانالهای مورد نظر به سیستم داده شده و سیستم دقیقاً تصاویر مربوط به همان تاریخ و ساعت و کانال را نمایش می دهد . این روش زمانی به کار می رود که ما دقیقاً تاریخ و ساعت رخداد صورت پذیرفته مطلع هستیم .


2. Search by calendar : در این روش تقویمی در اختیار کاربر قرار می گیرد که تمام روزهایی که در آن DVR تصویر ضبط شده دارد با رنگی خاص مشخص می باشد . با انتخاب روز مورد نظر این بار تمام ساعات و دقایقی که در آن روز DVR تصویر ضبط کردهاست با رنگی خاص نمایش داده شده و می توانیم با انتخاب ساعت و دقیقه مورد نظر به جستجو در تصاویر آن روز پرداخته و در نهایت سوژه مورد نظر را پیدا کنیم .


3. Search by event : در این روش کل آرشیو تصاویر موجود در حافظه بر اساس تاریخ و ساعت به قطعات کوچکتری به نام event یا رخداد تقسیم می شود که لیست این قطعات در اختیار کاربر قرار گرفته و کاربر با انتخاب هر یک از این رخدادها می تواند تصویر مربوط به آن را بازبینی نماید . این روش غیر مرسوم ترین روش بازبینی تصاویر می باشد .

 

DVR Search

 

Backup :
به عملیات تهیه نسخه پشتیبان از آرشیو می گویند . این نسخه معمولاً بر روی حافظه فلش ، CD و یا DVD ذخیره می گردد . معمولاً تهیه نسخه پشتیبان با سه انتخاب صورت می پذیرد.

 

بازه زمانی دقیق رخداد

کانال یا کانالهای مورد نظر

وسیله ای که قرار است نسخه پشتیبان بر روی آن قرار بگیرد .

 

در هنگام انتخاب بازه زمانی، باید دقت شود حجم فیلمی که در آن بازه انتخاب گردیده است بیشتر است حجم وسیله ای که می خواهد در آن قرار بگیرد نباشد .


Overwrite :
حافظه DVR ها محدود بوده و بعد از مدتی پر خواهد شد . بعد از پرشدن حافظه می توان دستگاه DVR را در 2 حالت تنظیم کرد یا عملیات ضبط متوقف شود و یا دستگاه مجدداً شروع به ضبط بر روی آرشیو قبلی نماید . روش اول اگرچه باعث حفظ شدن آرشیو اولیه می گردد اما به به فرض اینکه صاحب سیستم از توقف ضبط مطلع نگردد تا مدتها عملیات ضبط متوقف مانده و عملاً سیستم بلا استفاده می گردد .

روش دوم یا روش Overwrite روش مرسومی می باشد که در آن عملیات ضبط بدون انقطاع صورت می پذیرد . در این روش کاربر باید دقت داشته باشد تا از رخدادهای مهم ضبط شده در سیستم ، قبل از اینکه توسط ضبط تصاویر جدید از بین برود Backup بگیرد .