maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

شبکه SDH

SDH و Sonet از تکنولوژی های نوری شبکه برای لایه فیزیکی هستند که میتوان پروتکل های Ethernet و MPLS و IP را روی آنها سوار کرد. سیسکو برای جوابگویی به نیاز های شبکه های Voice، Video و Data و اتصال به SDH سری ONT را برای شبکه های Optical ارائه کرده است. تصویر زیر Cisco ONS 15454 SDH را نشان میدهد:


SDH تکنولوژی بهبود یافته بعد از PDH است که در دهه 1970 ارائه شد. سیستم Clocking دقیق دارد و در هر ثانیه 8000 ارسال انجام میدهد. هر دو تکنولوژی SDH و SONET اکنون استفاده میشود. SONET یا Synchronous optical networking در آمریکا و SDH یا Synchronous Digital Hierarchy در بقیه نقاط دنیا جهت Multiplexing و قراردهی بیت های دیجیتال درون کابلهای نوری مورد استفاده قرار میگیرند.

ایده اولیه انتقال شبکه های Circuit با این تکنولوژی بود (نظیر انتقال T1 و E1) سپس SONET قابلیت انتقال ATM را فراهم کرد و رفته و رفته حمل تمامی پروتکل ها میسر شد. خود این دو پروتکل لایه های متعددی در پیاده سازی استفاده میکنند اما برای ما در دنیای شبکه نقش حامل در شبکه های Optical را دارند.

STM1 سرعت پایه ای انتقال در SDH است که با سرعت Clock ی برابر 125 نانوثانیه (در مجموع 8000 ارسال در ثانیه) کار میکند:

Bitrate : 155.520 Mbit/s 2430 octets x 8 bits x 8000 frame/s

payload capacity : 150.336 Mbit/s

از آنجا که هدف اولیه انتقال سیگنالهای PDH مثل DS1 و E1 و E3 بوده… حمل یک اتصال ساده 100 مگابیتی Ethernet روی این شبکه ها همراه با اتلاف و سربار زیاد است. پس نسل جدید EoS یا Ethernet over SDH/SONET برای سرعت های 10GigE و بالاتر ارائه شد. باید توجه داشت که OC-192/STM-64 با سرعت 9.953 Gbit/s از قبل وجود داشته اما آنچه که مهم است قابلیت انطباق آن با فرمت بهینه و Flexible برای اتصال همه نودهای شبکه در لایه Access است.

جدول مقایسه ای SONET و SDH

استاندارد جدید OC-3072/STM-1024 برای سرعت 160 گیگابیت در ثانیه در حال تدوین است.

 

لازم به ذکر است که SDH توسط ETSI و SONET توسط ANSI استاندارد شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد