maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

جشنواره فیلم فجر

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دیشب با ۳۰ دقیقه تاخیر و در میان ازدحام علاقه‌مندان در تالار بزرگ کشور برگزار شد و طی آن فیلم های «وقتی همه خوابیم» و «درباره الی» با دریافت ۳ سیمرغ بلورین بیشترین جوایز را از جشنواره دریافت کردند.
اجرای مراسم اختتامیه جشنواره را محمدرضا شهیدی فر برعهده داشت و در شروع مراسم کلیپی از مراسم افتتاحیه جشنواره به نمایش درآمد. در این کلیپ بخشی از صحبت‌های مهندس جعفری جلوه و دکتر شاه حسینی در کنار صحبت‌های محمود کلاری، ابراهیم حاتمی کیا، محمدرضا شرف الدین، رسول صدرعاملی به نمایش درآمد.همچنین در این کلیپ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از پیام محمود احمدی نژاد رئیس جمهور را قرائت کرد. همچنین جوایز بخش مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع رسانی سینمای ایران جشنواره فیلم فجر بار دیگر در این کلیپ مرور شد.
‌● چشم واقعیت
در ادامه مراسم هیئت داوران بخش چشم واقعیت به روی صحنه آمدند تا جوایز مستند جشنواره را اهداء کنند.
در این بخش دیپلم افتخار مستند کوتاه و نیمه بلند به امیر جغتایی برای فیلم «حباب سرد» اهدا شد.
همچنین دیپلم افتخار دیگری به مرتضی شعبانی برای فیلم «ضاحیه» اهدا شد.
اما سیمرغ بلورین بهترین مستند کوتاه و نیمه بلند به فرشته جغتایی کارگردان فیلم «چه سرسبز بود دره ما» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم بلند مستند هم به «عکس ناتمام بهمن جلالی» رسید.
● سینما-ویدئو
جوایز سینما-ویدئو در دو بخش اهدا شد. کارگردانی و بهترین فیلم. در بخش کارگردانی فیلم های بلند ویدئویی سه دیپلم افتخار به ترتیب به پوریا آذربایجانی برای فیلم «آب و آئینه»، حسن لفافیان برای فیلم «بازی مهره سفید» و شهرام مکری برای فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» تعلق گرفت. سیمرغ بلورین این بخش به جمشید بهمنی برای فیلم «میکائیل» اهدا شد.
اما سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش ویدئو سینما به فیلم «زینب» به کارگردانی علیرضا توانا رسید.
● نگاه نو
در بخش «نگاه نو» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و یک دستگاه خودروی مینیاتور به «واروژ کریم‌مسیحی» برای کارگردانی فیلم «تردید» اهدا شد. کریم مسیحی هنگام دریافت این جایزه گفت: نمی دانم چرا پس از ۳۵ سال فعالیت سینمایی برای فیلم دومم جایزه می گیرم. امیدوارم اگر تا ۱۸ سال آینده فرصتی پیش آمد فیلم بهتری بسازم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش هم همراه یک دستگاه خودروی مینیاتور به سیدحسین حقگو تهیه‌کننده فیلم «دلخون» رسید.همچنین در این بخش، جایزه ویژه هیئت داوران شامل سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی مینیاتور به مسعود ده‌نمکی برای کارگردانی فیلم «اخراجی‌ها۲» اهدا شد که او البته برخلاف دو سال پیش صحبت جنجالی نکرد و تنها از همکارانش در تولید این فیلم تشکر کرد. در این بخش البته چند دیپلم افتخار هم اهدا شد که عبارت بودند از: سامان استرکی برای کارگردانی«صندلی خالی»، مسعود نقاش‌زاده برای کارگردانی «کودک و فرشته»، حمید نعمت‌ا... و هادی مقدم‌دوست برای فیلمنامه «بی‌پولی»، حامد بهداد برای بازی در فیلم «دلخون»، مونا احمدی برای بازی در فیلم «کودک و فرشته» و فریدون شیردل برای فیلمبرداری «وقتی لیموها زرد شدند».
بعد از اهداء جوایز این بخش وزیر ارشاد به صحنه آمد و در صحبت هایش به تمجید از این دوره جشنواره پرداخت. او گفت: « منظومه ای از آثار زیبا و تاثیر گذار و دارای پایگاه بلند هنری در همین دوره جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران خلق شد و در معرض دید اهل نظر قرار گرفت که به نوعی مقبول هنرمندان و مخاطبان بود». وی افزود: در حوزه فرهنگ شاهد تحول بزرگی هستیم و بخش بزرگی از این تحول در ساحت هنر و همچنین سینما صورت گرفته است و این آثار هنری به ویژه در حوزه سینما درخور شان انقلاب اسلامی است ولی نباید خود را به این یافته ها محدود کنیم بلکه باید به افق فراتری فکر کنیم.
وی خاطر نشان کرد زیباترین جلوه هنر سینماست و در طول این سال‌ها ما تلاش کردیم این بلور نازک هنر بر اثر غفلت یا عدم مراقبت و یا عدم اعتماد دچار نقصان نشود ولی به حمدا... این تلاش ها به بار نشست و ما شاهد شکل‌گیری منظومه درخشان از آثار سینمایی بودیم.
در ادامه مراسم چند قطعه موسیقی سنتی به‌صورت زنده توسط سالار عقیلی و گروهش اجرا شد.
● فیلم کوتاه
«خانه فاطمه کجاست؟» بهترین فیلم کوتاه داستانی شد و سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی پراید به فریدون نجفی تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی، دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون ریال به «سارا نامجو» برای فیلم «کلیدهای رویا» تعلق گرفت.
همچنین سیمرغ بلورین و یک دستگاه خودروی پراید به فریدون نجفی برای فیلم «خانه فاطمه کجاست؟» تعلق گرفت.
● مسابقه سینمای ایران
در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) با داوری حسن بلخاری، ابراهیم حاتمی‌کیا، داود رشیدی، محمد سریر، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی و مجید مجیدی سیمرغ بلورین بخش‌های مختلف اهدا شد.
▪ بهترین فیلم: تردید (واروژ کریم مسیحی)
▪ جایزه ویژه هیئت داوران: عیار ۱۴ به کارگردانی پرویز شهبازی.
بهترین کارگردان: دیپلم افتخار به عبدالرضا کاهانی برای فیلم «بیست»، سیمرغ بلورین به اصغر فرهادی به خاطر «در باره الی». صابر ابر هنگام دریافت جایزه فرهادی پیامی از سوی او را قرائت کرد که در آن ضمن تشکر از خداوند، از تمام همکارانش سپاس ویژه کرده بود و جایزه اش را به همسرش پریسا بخت آور تقدیم کرد.
▪ بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی: فرید مصطفوی و ابوالحسن داودی برای«زادبوم».
▪ بهترین فیلمنامه اقتباسی: واروژ کریم مسیحی برای «تردید».
▪ بهترین بازیگر مرد: ضمن تقدیر از بازی شهاب حسینی برای بازی در فیلم «درباره الی»، سیمرغ بلورین به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «سوپر استار» تعلق گرفت.
▪ بهترین بازیگر زن: لیلا حاتمی برای «بی‌پولی».
▪ بهترین بازیگر مرد مکمل: علیرضا خمسه برای «بیست».
▪ بهترین بازیگر زن مکمل: مهتاب کرامتی برای «بیست».
▪ بهترین فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی برای «شبانه‌روز».
▪ بهترین موسیقی:‌ کارن همایونفر برای «زادبوم»‌.
▪ بهترین تدوین: بهرام بیضایی و سپیده عبدالوهاب برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین صدا:حسن زاهدی برای « درباره الی».
▪ بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، آتوسا قلمفرسایی برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین جلوه‌های ویژه: داود رسولیان برای «به کبودی یاس».
▪ بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان برای «وقتی همه خوابیم».
▪ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: به طور مشترک به دو فیلم «بی‌پولی» و «درباره الی»‌.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد