maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی
maniei.ir

maniei.ir

یاد من باشد فردا حتما باور این را بکنم، که دگر فرصت نیست و بدانم که اگر دیر کنم ،مهلتی نیست مرا و بدانم که شبی خواهم رفت و شبی هست، که نیست، پس از آن فردایی

سیستم های GPS RahAVA


در حال حاضر سیستم تعیین موقعیت و ردیابی در سطح جهان از کاراترین وسایل برای مدیریت بهینه ناوگان وسایل متحرک بشمار می آید که در سطح وسیعی کاربردهای نظامی و غیر نظامی دارد ، این سیستمها با اتکا به اصل تعیین موقعیت متحرک بصورت غیر لحظه¬ای یا Offline (بدون استفاده از بی سیم و شبکه مخابراتی) و لحظه¬ای یا Online (با استفاده از بی‌سیم و شبکه مخابراتی یا شبکه تلفن همراه) ، ابزار بسیار قوی برای هدایت و کنترل ناوگان تحت مدیریت می باشند .

GPS مخفف شده کلمه Global Positioning System می باشد و همانطور که از نام آن پیداست به معنی سیستم موقعیت یاب جهانی می باشد . موقعیت یابی در این سیستم با استفاده از 24 ماهواره GPS می باشد . هر کدام از این ماهواره ها در هر 12 ساعت یک بار در مدار خودشان دور زمین می گردند بطوریکه در هر نقطه از زمین 5 تا 8 ماهواره قابل رصد می باشد . گیرنده های GPS در زمین از طریق دریافت اطلاعات ارسالی از ماهواره ها و پردازش آنها موقعیت را محاسبه می نمایند‌ .
در هر نقطه از زمین با داشتن یک دستگاه گیرنده GPS می توان موقعیت جغرافیائی را از لحاظ طول ، عرض و ارتفاع دراختیار داشت که دقت این موقعیت بسته به نوع گیرندهGPS که استفاده می شود متفاوت خواهد بود . علاوه بر موقعیت جغرافیائی برخی اطلاعات دیگر نظیر ارتفاع ، سرعت و جهت حرکت و ... نیز توسط GPS ارائه می گردد .
از جمله نتایج حاصله از استقرار سیستم نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و نقل می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1. بالا رفتن راندمان با استفاده از گزارشات سیستم
2. جلوگیری از افزایش هزینه ها و کاهش زمان موثر عملیات ها
3. استفاده بهینه از تجهیزات موجود و افزایش کارائی بدون نیاز به افزایش تجهیزات موتوری و نیروهای انسانی جدید
4. ابزار نظارتی بسیار دقیق برای واگذاری ماشین آلات به بخش خصوصی
5. استفاده از تکنولوژی روز به جای سیستم مکانیکی و دستی قدیمی
6. کاهش هزینه سوخت و نگهداری ناوگان موتوری ( کنترل مکانیزه بر تعمیر و نگهداری به موقع خودروها )
7. تاثیر روانی بر روی پرسنل به منظور امانت داری در اجرای وظایف محوله
8. ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز از عملکرد ناوگان جهت استفاده های آتی


سیستم ثبت مسیر حرکت خودرو بصورت همزمان (Online)
این سیستم برای نمایش مسیرهای طی شده توسط متحرک در حین حرکت طراحی شده است . با نصب تجهیزات لازم روی خودروها و رایانه دفتر مرکزی ، کلیه اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده توسط خودرو به طور مستقیم به مرکز مخابره شده و همچنین این اطلاعات در خود خودرو نیز ذخیره می گردد . مرکز کنترل در هر زمان می تواند از جزئیات موقعیت خودرو و شرایط آن روی نقشه آگاه شده و در صورت نیاز آن را کنترل نماید ( خاموش کردن ماشین ، قفل نمودن دربها ، از کار انداختن سیستمهای مختلف خودرو ، ... )
با مراجعت خودرو به دفتر مرکزی نیز می توان مسیرهای طی شده ، نقاط توقف ، سرعت حرکت ، مسافت طی شده ، خروج از مسیرهای برنامه ریزی شده و دیگر اطلاعات حرکتی خودرو را بازیابی نموده و روی نقشه نمایش داد .
|در این حالت سیستم موقعیت یاب خودرو به یک سیستم ارتباطی مجهز می شود که عملیات ارسال و یا دریافت اطلاعات را به عهده خواهد داشت . این سیستم ارتباطی می تواند انواع رایج بی سیم ها، شبکه ماهواره ای یا شبکه تلفن همراه باشد .
خودرو های ویژه حمل اوراق بهادار و اسناد بانکی یکی از مصرف کنندگان این سیستم به حساب می آید و با این روش می‌توان از محل دقیق استقرار خودرو و وضعیت آن اطلاع حاصل کرد . جلوگیری از سرقت و نظارت بر عملیات توزیع و دقت بر جزئیات ماموریت از ویژگی های مهم این سیستم می باشد .


سیستم ثبت مسیر حرکت خودرو بصورت غیر همزمان (Offline)
این سیستم برای نمایش مسیرهای طی شده توسط متحرک بعد از انجام ماموریت طراحی شده است . با نصب تجهیزات نرم‌افزار های لازم روی خودروها و رایانه دفتر مرکزی ، کلیه اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده توسط خودرو روی حافظه دستگاه ذخیره ساز ثبت شده ، با مراجعت خودرو به دفتر مرکزی میتوان مسیرهای طی شده ، نقاط توقف ، سرعت حرکت ، مسافت طی شده ، خروج از مسیرهای برنامه ریزی شده و دیگر اطلاعات حرکتی خودرو را بازیابی و روی نقشه نمایش داد .

این سیستم در بسیاری از زمینه ها کاربرد دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1. شرکتهای تولید و توزیع مواد خوراکی و فاسد شدنی (گوشت ، لبنیات ، سبزیجات ، ... )
2. سرویس مدارس
3. آژانسهای تاکسی تلفنی
4. پیکهای موتوری
5. ماشینهای حمل پول بانکها
6. اتوبوسهای شرکت واحد و بین شهری
7. واحدهای حمل و نقل ادارات و سازمانها
8. شرکتهای خدماتی
9. کامیونهای ترانزیت
10. تانکرهای حمل مواد سوختی
11. کامیونها و ماشینهای حمل مرسولات پستی
12. شرکتهای بیمه ( ‌نظارت بر تردد محموله های گران قیمت )
13. آمبولانسها
14. عملیاتهای خاک برداری و خاک ریزی

موقعیت یاب و ذخیره ساز مسیر حرکت خریداری شده توسط شما ، مدل RahAVA ABT-200 از نوع Offline بوده و اطلاعات موقعیت و مسیر ذخیره شده در آن در صورت اتصال مستقیم از طریق پورت USB و یا با استفاده از Bluetooth بصورت بی سیم قابل دسترس می باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد