ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
فیلترها چگونه کار می کنند
همه روزه کاربران پست الکترونیک ،Inbox خود را مملو از پیامهائی می بینند که از سوی اشخاص ناشناس و تحت عناوین و موضوعات مختلف و پیشنهادی، برای چیزهائی که نمی خواهند و نیازی به آنها ندارند ارسال شده است.
این پیام های ناخواسته یا Spam،باعث می شود که کاربران پست الکترونیک ،همه روزه زمان زیادی را برای حذف این پست های بی ارزش از Inbox خود هدر دهند.گزارش زیر مربوط به مشکلات این هرزنامه ها است.
Email considered Spam |
40% of all email |
Daily Spam emails sent |
12.4 billion |
Daily Spam received per person |
6 |
Annual Spam received per person |
2,200 |
Spam cost to all non-corp Internet users |
$255 million |
Spam cost to all |
$8.9 billion |
States with Anti-Spam Laws |
26 |
Email address changes due to Spam |
16% |
Estimated Spam increase by 2007 |
63% |
Annual Spam in 1,000 employee company |
2.1 million |
Users who reply to Spam email |
28% |
Users who purchased from Spam email |
8% |
Corporate email that is considered Spam |
15-20% |
Wasted corporate time per Spam email |
4-5 seconds |
از طرفی گاهی اوقات، پست های مهم بدلیل پرشدن ظرفیت Inbox پستی افراد توسط این پیام های ناخواسته از بین می روند.
اگرچه کاربران پست الکترونیک از فرستندگان این پیام های ناخواسته درخواست می کنند که از ارسال مجدد این پیام ها خودداری کنند اما بعضی از Spamها بصورت ارادی و از طرف شخصی خاص، ارسال نمی شود که بتوان آنها را ردیابی کرد و تحت پیگرد قرار داد.
خبر خوب این است که می توان با Spamها مبارزه کرد. چندین تکنیک معتبر و در دسترس برای دفاع از حجوم این نامه های ناخواسته به درون Inbox پست الکترونیکی وجود دارد ،که از آنجمله می توان به بستن و مسدود کردن آدرس ها و ردیابی کلمات کلیدی گنجانده شده در این هرزنامه ها اشاره کرد.همچنین تکنیکی وجود دارد که هرزنامه ها را بصورت خودکار فیلتر کرده و از این طریق از Inbox پست الکترونیکی محافظت می کند.در ادامه به بررسی برخی از تکنیک های موجود در این زمینه می پردازیم:
لیست سیاه و سفید
در این روش ،کاربر علاوه بر مسدود کردن آدرس های معروف Spam ،لیستی از آدرس های قابل اطمینان را به عنوان لیست سفید(لیست سایت های معتبر) سازماندهی می کند که آدرس های موجود در این لیست میتوانند مستقیما وارد Inbox کاربران شوند و در مقابل این امکان برای کاربر وجود دارد که آدرس هائی که پیام های ناخواسته ارسال می کنند را تحت عنوان لیست سیاه مسدود، و مستقیم به فولدر پیام های زائد(Spam folder) هدایت کند.
در این تکنیک،یک الگوریتم به تمام کاراکترهای موجود در پست الکترونیک یک ارزش عددی اختصاص می دهد که برای محاسبه کد نمایندگی همان آدرس پستی استفاده می شود. این کد با پایگاه داده ای از کدهای هرزنامه های شناخته شده چک شده و در صورت مطابقت مسدود می شود. در واقع این الگوریتم ،تکنیک مناسبی به منظور مبارزه با پیام های ناخواسته می باشد.
Bayesian Filtering
کلمات ویژه و خاص ،احتمالات خاصی هستند که ممکن است هم در هرزنامه ها و هم در پستهای الکترونیک عادی دیده شوند. برای مثال ،اغلب کاربران پست الکترونیکی ،بارها با کلمه "کاهش وزن" در هرزنامه ها روبرو شده اند ،اما به ندرت این کلمه را در پست های عادی نیز مشاهده کرده اند. مکانیزم فیلترینگ به این احتمالات آگاه نبوده و توانائی پیشبرد عملیات فیلترینگ را ندارد و ناگزیر ،ابتدا باید هدایت شود. برای هدایت مکانیزم فیلتر ،کاربر باید بصورت دستی نشان دهد که پست جدید دریافت شده ،هرزنامه است یا خیر. مکانیزم فیلتر در پایگاه داده خود برای تمام کلمات موجود در پست الکترونیک هدایت شده توسط کاربر (هرزنامه و یا پست عادی) ،یک احتمال درنظر می گیرد. البته این مکانیزم فیلترینگ بطور نمونه به شمار بسیاری از کلمات احتمالی هرزنامه ها آگاه است ،با این وجود شمار بسیار کمی از کلمات احتمالی هرزنامه ها ممکن است در پستهای الکترونیک عادی نیز دیده شوند.
سخن پایانی
معمولا ،نمی توان جلوی تمام هرزنامه ها را گرفت ،اما با بهره برداری از Spamفیلترها ،می توان باعث کاهش حجم بسیاری از پیام های ناخواسته ای شد که همه روزه در Inbox پستی خود دریافت می کنید. بنابراین ،تنها راه برای مبارزه با هرزنامه ها ،فعال کردن فیلترینگ پست الکترونیکی به منظور مراقبت و بررسی مداوم پست های وارده و یافتن پیام های ناخواسته در میان این پست ها با جستجو در مضامین و مفاهیم آنها و کمک به پاک ماندن Inbox پست الکترونیکی می باشد.